Homey icm Home assistant, gordijnen probleem

Ik heb dus ook HA geinstalleerd en mijn Homey daarmee gekoppeld en zo een beter dashboard gemaakt.

Op zich werkt alles alleen de gordijnen krijg ik dus niet werkend.

HA herkend ze wel, het zijn switchbot gordijn motoren en tuya jalozie motoren.
Bij al deze dingen heb ik het zelfde probleem, zodra ik deze probeer te openen of sluiten gebeurd er eigenlijk niets, soms hoor je een motor bewegen, dan is het gordijn op de close stand en ik wil hem openen, maar de motor gaat weer dicht en stopt dan ook direct (dat hoor je).
Andersom dus ook, staan de gordijnen open en je wilt ze sluiten idem.

Zet je de gordijnen op half open gebeurd er niets, het icoontje van HA verkleurd wel maar de gordijnen zelf doen helemaal niets.

Uiteraard werken ze in Homey zelf wel normaal.

Het valt me dus op dat alle gordijnen en rol gordijnen/zonwering (zijn van tuya) het zelfde probleem hebben binnen HA.

Iemand een idee hoe dit kan en of er een manier is om de gordijnen toch te kunnen bedienen?

Ik heb Tuya wifi motoren en werkt prima middels de officiële Tuya integratie. Welke gebruik jij?

Dat klinkt als dat de bediening verkeerdom gaat. Heb je bij de entities een ‘reverse’ knop?

nee dat heb ik niet, deze gaan ook niet via Tuya maar komen van Homey (switchbot).

De reden dat het niet werkt is dat HA waardes van 0-1 hanteert maar Homey 0-100
Dus als je de gordijn al een beetje beweegt dan is dat altijd stand 0, want meer dan 1 kent HA niet.

Ik heb het (tijdelijk) opgelost door de switchbot direct in HA ook toe te voegen, dan werken ze wel.

Apart, want “onder water” gaan Homey waardes bij mij ook van 0 - 1.

70% is dan 0,7 in de tag/variabele

probleem is inmiddels opgelost, heb de gordijnen via BLE toegevoegd in HA en nu doen ze het wel