20% korting op alles van Nuki

Jaa daar wacht ik eigenlijk een beetje op. Maar ik wil eigenlijk niet een homepod moeten aanschaffen of dergelijk. Maar als ik het goed begrijp, de homey zelf kan niet functioneren als threat border router?

Mhh komt dit omdat het protocol dat niet ondersteund of? Dit zal nooit mogelijk zijn? Dan kan ik zoals je zegt dus beter het de pro kopen en heel het matter verhaal vergeten

Jawel, maar het toevoegen van een Thread apparaat vanuit iOS werkt niet, tenminste niet voor mij.

Matter/Thread werkt anders dan Zigbee, daar zet je het netwerk tijdelijk “open” om nieuwe apparaten toe te voegen. Bij Thread gebruik je een (normaal gesproken) mobiele telefoon om nieuwe apparaten toe te voegen. In eerste instantie wordt via BLE authenticatiedata uitgewisseld tussen apparaat en mobiele telefoon, en die data wordt door de telefoon doorgegeven aan een Thread border router in je netwerk. Met die data neemt de border router de communicatie over van de mobiele telefoon, en verloopt de communicatie vervolgens via Thread.

Bij mij ging het mis bij het doorgeven van de data tussen mobiele telefoon een border router: mijn iPhone bleef klagen dat er geen Thread border router in het netwerk te vinden was, terwijl ik er zelfs twee had, Homey en een OpenThread border router.

Dat schijnt een bekend probleem te zijn: iOS wil alleen Thread border routers van Apple zelf gebruiken, die dus op een HomePod Mini of ATV draait. Tenminste, zo heb ik het begrepen.

Zodra ik een HomePod Mini in m’n netwerk had opgenomen werkte het toevoegen probleemloos.

Ik verwacht niet dat dit ooit mogelijk zal zijn, dat is veel te applicatie-specifiek.

Maar ik zie op de app pagina voor Nuki ook nergens een hint dat die app wel ondersteuning heeft voor het doorgeven van de persoon die het slot geopend heeft.

Met de ESP32 hub implementatie voor Nuki kan het zo te zien wel, via MQTT. Daarvoor hoef je niet de Pro te hebben.

De Pro heeft ook MQTT ondersteuning waarmee je de keypad data kunt uitlezen, maar ik heb geen idee of je MQTT kunt gebruiken naast het normale protocol dat de Homey app gebruikt.

1 Like

Okee, bedankt voor alle info. Weer iets om verder uit te zoeken dan!:+1:t2:

Nog ff dit Robin, de niet‐pro Nuki zou Matter pas tegen betaling van €50 geactiveerd krijgen.
Dat kon ik niet uit de produktomschrijvingen in de shop halen, maar ik las hier toevallig over op Tweakers.
Nuki support bevestigde deze ‘verkapte’ prijsverhoging ook:

Beide versies van de Smart Lock 4e generatie ondersteunen Matter. Daarom staat er “Met Matter”.
Het verschil is de toegang op afstand via Matter.

De Smart Lock Pro 4e Generatie heeft de Toegang op Afstand optie al. Zodra je Matter activeert, kun je toegang op afstand via Matter ook activeren. Je hebt dus twee manieren om je apparaat op afstand te beheren, via Matter en via de ingebouwde wifi module.

De Smart Lock 4e generatie (standaard) heeft geen ingebouwde wifi module. Toegang op afstand is beschikbaar via de apart verkrijgbare Nuki Bridge of de aanschaf van Toegang op afstand via Thread (Matter). Hiervoor moet er dan extra betaald worden.

Hier kun je de verschillen duidelijk bezichtigen: https://support.nuki.io/hc/nl/articles/19221029257617-Wat-zijn-de-verschillen-tussen-de-standaard-en-de-Pro-versie-van-de-Smart-Lock-4e-generatie

.

Maar zoals ik al schreef in eerdere post, ik ging evengoed ff proberen of ik hem misschien tóch via Matter kon toevoegen, en dat bleek dus prima te werken :nerd_face: (android + Home Assistant)
Ik had blijkbaar een mazzeltje, of het Matter gedeelte is niet goed inactief gemaakt, en is dus gewoon actief :blush:

1 Like

jaa precies, nou die 50 euro welke meer betaald moet worden is nog altijd minder dan het verschil tussen niet pro en pro prijs.

gaat mij er een beetje om, welke kan ik het best kopen als alleen Homey gebruiker. het is jammer om een pro aan te schaffen met Wifi terwijl je het dus niet nodig hebt. maar het is al helemaal jammer om een “niet pro” aan te schaffen welke ik met mijn iOS apparaat niet kan verbinden met homey :rofl: ik had ook meerdere reviews gelezen (waaronder die van Tweakers) maar ik kon slecht hieruit opmaken wanneer je wat nodig hebt.

Maar ik denk dat ik mij hierin maar eens moet gaan verdiepen omdat ik dat wel graag zou willen weten en mijn huis wil aansturen op wie er via de Keypad 2.0 binnen komt.

ik kan hier niet echt uithalen dat ik ook de status kan uitlezen van de keypad, alleen een nieuwe code ofzo maken…

ik kan met ESP32 hub hem dus via MQTT aan homey verbinden?

@robertklep ik heb dan geen pro nodig maar dus wel een andere Thread border router, aangezien je zegt dat Homey en iOS ze niet zien?

ik vind het jammer om 100 euro uit te geven voor iets wat ik wellicht niet nodig ga hebben… dit is toch al weer bijna het bedrag van de keypad 2.0.

Ik heb deze: Nuki Smart Lock (4e generatie) - Matter - Slim deurslot - Toegang op afstand - Wit | bol

Niet alleen staat daar “Matter” in de beschrijving, maar ik heb ook niks extra’s hoeven te betalen om het werkend te krijgen.

1 Like

Bij gebrek aan een keypad kan ik het niet met 100% zekerheid beloven, maar ik ging hiervan uit: “After enabling keypad control, information about codes is published under “keypad/code_x”, x starting from 0 up the number of configured codes. The same data is also published as JSON data to keypad/json”.

Dat suggereert dat ie logt met welke code (of in ieder geval met welke code index) het slot opengemaakt is.

Ja, eigenlijk maak je hiermee je een versie van Nuki’s eigen hub, het slot denkt ook dat ie met een Nuki hub aan het praten is (dat is mogelijk omdat Nuki de communicatieprotocollen gewoon vrijelijk beschikbaar maakt). Een geschikte ESP32 kost ergens tussen de 5 en 10 euro.

Als je voor de hub-optie kiest (Nuki’s eigen hub of de open source variant) gebruik je MQTT voor de communicatie met Homey, niet Thread/Matter, dus dan heb je ook geen Thread border router nodig. De hub communiceert direct met het slot via BLE.

2 Likes

Ja da’s dezelfde idd. Op 1 of andere manier had ik in mijn hoofd dat je de pro versie had. Zal de leeftijd zijn :woozy_face::sweat_smile::grimacing:

Hmmmm, even ter leering ende vermaeck: ineens was mijn slot “niet meer aanwezig” in Matter, op HA…
Het slot is dus via OpenThread router gekoppeld met Matter op HA

De oorzaak (lijkt mij)
Losstaand van dit verhaal, was er iets misgegaan met de Ggl hub, waardoor ik besloot de Ggl hub resetten.
en ra ra hoe kan het, daarná bleken de Nuki entiteiten op HA ‘dus’ niet meer te bestaan.
Blijkbaar kan bij Thread de ene border router de andere dwarszitten?

De Nuki opnieuw aanmelden ging ook niet meer, ik bleef enkel die Ggl hub steeds voorgeschoteld krijgen als keuze voor border router.
Ik dacht toen, als ik de hub nu uitschakel, krijg ik misschien een andere border router om te selecteren, maar dat maakte niets uit.
Iedere keer bij de aanmeldpogingen kreeg ik enkel de Ggl hub voorgesteld als border router.

Toen heb ik maar iets anders geprobeerd: een backup terugzetten. Maar daarna was mijn slot nog steeds ‘afwezig’…
Alleen lukte het toen gelukkig wel om het slot weer te pairen.
Daarna heb ik de Ggl hub weer gestart en tot op heden werkt alles nog.

Volgens mij maakt een fabrieksreset van Ggl hub iets binnen (Open)Thread kapot, en dat zou toch niet zomaar moeten kunnen / mogen?

Ik snap het verhaal even niet: je hebt de Google hub uitgezet, en daarna kon je het slot niet meer vinden (als Matter device) in HA? Dat is toch logisch? De hub is het apparaat waarmee het slot een Thread-verbinding heeft, als die weg is. Het is niet zo dat een andere Thread border router die verbinding dan wel zal overnemen (tenminste, niet voor zover ik weet).

Ik heb het herschreven, Robert :wink:

Ah okee, nu begrijp ik het beter.

Weet je zeker dat het slot bij het koppelen aan de OpenThread border router gekoppeld is, en niet aan de Google hub? Is je OpenThread border router het “preferred network” in de Thread settings van HA? Zie je in de web UI van OTBR het slot als één van de nodes?

Het klinkt namelijk alsof het slot via de Google hub gekoppeld was, en niet via de OTBR (en HA gebruikte vervolgens Matter om het slot aan te sturen, via de Google hub). Dat zou verklaren waarom HA het slot ineens kwijt was toen de hub uitgezet werd.

Ja ik weet het bijna heel zeker

De nest hub stond en staat altijd onderin dat schermpje.

Het enige wat van invloed zou kunnen zijn is, dat ik om het slot te pairen de aller 1e keer, die hub als border router had gebruikt.

Later ben ik 'm dan via OTBR gaan koppelen, en heb toen ook de Thread border router gereset en op preferred gezet.
Dan lijkt mij dat alles wat nog naar de hub zou wijzen weg is?

Maar goed, als ik zin/tijd heb ga ik die hub nog 'n x resetten om te zien of het reproduceerbaar is.

.

Het ging anders: ik ontdekte op een moment dat het slot onbeschikbaar was, en bedacht me toen dat dat wel eens te maken kon hebben met het resetten van de hub die zelfde dag.
Ik had hem daarna uitgezet, om zeker te zijn dat hij het pairen met OTBR niet in de weg zou zitten.

Wat bedoel je dan met “later ben ik 'm via OTBR gaan koppelen”? Je hebt 'm ontkoppeld van de hub (geen idee hoe dat zou moeten, puur het device weggooien in HA zal dat waarschijnlijk niet doen) en daarna opnieuw toegevoegd en gekozen voor de OTBR, en daarna het apparaat ook weer als “New Matter Device” toegevoegd aan HA?

Ik weet niet hoe het in Android werkt, maar bij iOS gaat ie tijdens het koppelen op zoek naar een Thread border router. Ik vermoed dat als er meerdere zijn je vervolgens een keuze krijgt via welke border router het apparaat gekoppeld moet worden, werkt het ook zo bij Android?

Maar als ie goed gekoppeld is via OTBR en toch verdween toen je de Google hub hebt uitgezet vermoed ik dat er misschien onder de motorkop bij HA iets is blijven hangen dat ervoor heeft gezorgd dat HA het slot als offline heeft gemarkeerd omdat de hub niet meer bereikbaar was.

Sorry voor de late reactie! maar bedankt voor antwoord. duidelijk

1 Like

En nu ook 20% korting op Nuki via Homey, check vooral even de laatste nieuwsbrief :eyes::money_with_wings:

4 Likes

Is het nog steeds mogelijk om nuki devices volledig lokaal zonder cloud aan het sturen via homey Pro (2023)? Ik lees dat de community store app niet meer mogelijk is?
Via mqtt of thread zou dit mogelijks toch nog kunnen? Zoja, welke versie is er dan juist nodig?

De laatste generatie Nuki (Gen 4) ondersteund inderdaad Thread en is op die manier direct via de Homey Pro (early 2023) te besturen. Om Thread aan te zetten moet de Nuki wel eerst via de Nuki App op iOS of Android worden ingesteld :wink: :+1:

2 Likes

Gisteren (eindelijk) mijn bestelde Nuki binnen gekregen. Prima apparaat, alles werkt prima via de Nuki app.

Alleen heeft de Homey Nuki app volgens mij wel wat liefde nodig, commando’s (en statussen) lijken niet altijd even goed door te komen :frowning:

1 Like