20% korting op alles van Nuki

tado° heeft een leuke aanbieding als je iets van Nuki zou willen kopen:
20% korting op het gehele productassortiment van Nuki met de kortingscode: TADO20

Shit, heb ik nét vorige week een Nuki 4 gekocht :sob:

Hmmmm, misschien kun je onder de noemer “coulance” nog wat ‘achteraf-korting’ regelen :innocent::wink:
Maarre, is het wat? Zo’n Nuki? Ik zit nog in de zalikwel zalikniet fase😆

Ik heb 'm niet bij Nuki of Tado gekocht, dus zal wel niet :sweat_smile:

Ja, ik vind van wel. Ik had hiervoor een LOQED, die is wel een stuk mooier maar ik had er alleen maar gezeik mee (elke paar weken z’n calibratie kwijt, en met enige regelmaat was ook de status van het slot onbekend), plus dat best veel dingen daarmee via de cloud gaan, dat vind ik ook niet ideaal.

Voor de Nuki gebruik ik nu een open source hub implementatie (GitHub - technyon/nuki_hub: Use an ESP32 as a Hub between a NUKI Lock and your smarthome.) die kan bestaan omdat Nuki één van de weinige fabrikanten is die veel van hun protocollen gewoon documenteert voor iedereen die er interesse in heeft.

Het enige dat me nog niet gelukt is, is Thread werkend krijgen, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik veel te moeilijk doe (geen Home Assistant OS maar in Docker, geen Thread border router “van een merkje” maar van OpenThread). Maar omdat de bovengenoemde hub ook goed werkt ben ik daar verder niet afhankelijk van.

Nog een pluspunt van Nuki: de huidige cylinder van het slot blijft gewoon zitten, dus je kunt de deur nog altijd van buiten open doen met een ouderwetse sleutel (alhoewel dat ook een minpunt kan zijn als je een cylinder hebt die niet zo’n paniek/hotelfunctie heeft, dan zul je ook de cylinder moeten vervangen à iets van €50).

3 Likes

Top, Robert, daar kan ik wat mee. :facepunch:

Aii, balen.

Schiet mij maar lek. Ik heb een package Smart Lock + Keypad2 met vingerafdruksensor gekocht.
Inclusief Thread, stond er bij. Dus ik dacht, dat wordt proberen om een koppeling te maken met Matter/Thread op HA.

Mja, nu kwam ik er ná het bestellen pas achter, via Tweakers, dat je voor dit model Thread kunt activeren als je €50 bijlegt :woozy_face: Dan had ik beter de Pro (what’s-in-a-name :partying_face: ) kunnen bestellen dacht ik zo.
Maar goed, ik ging hem gewoon ff proberen toe te voegen aan HA, je weet het maar nooit, en het werkt “gewoon”!
Ik heb dan wel de Ggl Hub als Thread border router genomen; OpenThread werkt hier nog niet omdat ik dan de SkyConnect dongle (weer) moet flashen.

.

Oh gaaf, en dat scheelt je zomaar €95
Maar mijn slot heeft geen wifi, ik gokte dat -ie ooit met Thread aan de ‘HAmey’ geknoopt zou kunnen worden.

Ik kan het slot van buiten nu niet meer opendraaien, omdat er nu idd permanent een sleutel aan de binnenkant in zit. Maar is niet erg, heb nog een deur om naar binnen te kunnen.

Het is leuk en handig speelgoed in ieder geval.

Die hub werkt via BLE, mijn slot heeft namelijk ook geen WiFi :smiley:

In feite doet ie precies een Nuki hub na.

Je kunt altijd nog voor een paar tientjes een nieuwe cylinder kopen waarmee dat wel kan. De cylinder in mijn voordeur had die functie ook niet, en was ook best verouderd, dus heb ik die maar meteen vervangen. Klusje van 10 minuten.

Ik heb het slot nu ook via Thread gekoppeld aan HA, dat gaat wel een stuk sneller dan over BLE :+1:t2:

Enige probleem is dat de huidige firmware nog geen “Open” ondersteunt, alleen “Lock” en “Unlock”, en bij die laatste actie wordt de deur ook open gedaan. Schijnt op korte termijn gefixt te worden, met een Matter 1.2 update.

1 Like

:see_no_evil: hahaha goedemorgen Peet, dat is ook zo​:laughing: Waarom zou je anders 'n hub nodig hebben.
Het kwam hiervandaan, ik nam dit voor wáár aan nl. :face_with_hand_over_mouth::

.

Ja ik weet het, thx. Hier zit er ook al een behoorlijk oud slot in.

.

Ah kijk! Met OpenThread border router, of iets anders?

.

Klopt, dan kan ik ook nog een actuator op 't kozijn zetten, die de deur dan meteen een zetje geeft :wink:
Mijn deur gaat naar buiten open nl.

Apple HomePod, ik heb het eerst met een OpenThread border router geprobeerd maar dat kreeg ik niet werkend (is schijnbaar een probleem van Apple apparaten, die willen tijdens de commissioning niet praten met third-party border routers :rage:).

En omdat ik HA in een Docker container heb draaien (dus niet HAOS) moet ik ook een aparte Matter server container draaien, maar dat stelt niet zoveel voor.

1 Like

Dat Ggl Nest Hub ding nu optredend als border router, zat me toch een beetje dwars :face_with_peeking_eye: :sweat_smile:
Ik heb uiteindelijk de SkyConnect kunnen flashen met OpenThread firmware, de multiprotocol fw werkte niet.
Nu is HA ook een border router, en heb ik Nuki via OpenThread kunnen pairen :partying_face:
Heb hier geen Apple spul overigens :wink:

Ja, het zou in principe gewoon met OTBR moeten werken als ik niet aan dat stomme Apple vast zat :sweat_smile: Dat vind ik wel een nadeel van Matter/Thread: dat commissioning via BLE gaat, wat er dus eigenlijk op neer komt dat het via een mobiele telefoon gaat. Dan vind ik Zigbee wel gebruiksvriendelijker.

Matter is zéker niet eenvoudiger of iets.
Doordat ik van border router wisselde kon ik Nuki opnieuw gaan pairen.
En ik weet nog steeds niet hoe het proces nu exact ging.
Iets als dit:

  1. In de Nuki phone app, Smart Home kiezen, Bluetooth + locatietoegang moeten aan staan.
  2. Nu de QR code scannen, of het nummer invoeren dat achterop het slot geprint staat.
  3. Daarna kon ik kiezen tussen Google en SmartThings.
    4a. Via Google kwam ik niet verder dan… euh… Google :laughing: (Matter zou toch niet merkafhankelijk zijn dacht ik).
    4b. Via SmartThings kreeg ik netjes de optie “kies ander platform”. Daar kon ik gelukkig HA selecteren.

Daarna was het best wel lang wachten, en het mislukte ook. Nuki zou toegevoegd zijn, maar nergens te vinden binnen HA.
Bij poging 2 lukte het, Nuki als mijn 1e Matter-via-HA apparaat :beers:
Nu wachten op het moment dat het ding “niet luistert” (ik blijf sceptisch haha).

Zo had ik bij z2m na een update in november jl. het Homey zigbee “Ikea+Aqara” effect: random niet meer reagerende nodes, maar dan willekeurig welk merk of type.

Ben dus weer terug naar de voorgaande versie gegaan, die werkte al een jaar praktisch foutloos.
Na 4 mnd is het opgelost, nieuwe firmware op de Sonoff dongle-E geflasht i.c.m. de edge versie van z2m

Hoe ik het gedaan heb: in de Nuki app “Smart Home > Matter > Activate”. Dat duurt even en dan krijg je de optie om je “smart home software” te kiezen. In plaats van daar er één van te kiezen heb ik de HA app geopend en een “New Matter Device” toegevoegd. QR code scannen, toen kreeg ik de keuze om 'm aan m’n HomePod te koppelen, wat ik gedaan heb, en toen was het apparaat toegevoegd aan HA.

De Dongle-E is problematisch, daar hoor ik vaker van dat ie vage problemen geeft. Toevallig zit daar dezelfde chip in als de HP2023, en ik krijg het vermoeden dat de firmware/software die de fabrikant meelevert gewoon slecht is. Het is niet voor niets dat z2m nu met een eigen driver is gekomen.

Ik heb zelf de Dongle-P, met een Texas Instruments chip, en die is echt rock solid, nooit problemen mee. Voor de zekerheid heb ik er nog maar één gekocht voor als de eerste oververhoopt een keer uitvalt.

Aha, da’s ook een manier idd

Mja, toch draaide het ding een jaar praktisch foutloos. Maar goed, Sonoff schijnt 'm met erg oude firmware te verkopen, dus updaten was geen gek idee.
Nu met de nieuwe z2m versie werkt het weer probleemloos gelukkig.

Ik had vlgs mij voor de E gekozen om dat het zendvermogen tot 20dB is in te stellen. Maar da’s vrij zinloos om te gebruiken leerde ik later, kan zelfs problemen opleveren.

Hmmm, dus de zigbee issues bij Homey worden dan niet door de chip zelf veroorzaakt zou je denken.

Ik was trouwens begonnen met de SkyConnect, omdat je dan zigbee + thread kon draaien middels het multi-protocol firmware, en dan kon ik gaan klooien met Matter. Zigbee werkt prima, maar samen met thread heb ik het nooit aan de praat gekregen.
Had zelfs een keer per ongeluk op ‘ja’ geklikt, toen er een voorstel kwam om experimentele firmware te installeren. Toen deed -ie het niet meer :woozy_face: Ik had er een mooie tafel-leveller bij, en toen maar de Sonoff E gekocht, was ff klaar met de Sky.
Na x maanden dacht ik om weer eens te proberen de Sky tot leven te brengen, en na x pogingen heb ik de OpenThread firmware er dus op kunnen flashen. Nu las ik van jou (vlgs mij) dat het niet handig is om zigbee+thread te combineren op 1 chip, dus heb ik nu ‘per ongeluk’ een ‘deftig’ gescheiden thread en zigbee systeem.

Homey zigbee gebruikers lopen wel eens te miepen over ‘helemaal opnieuw beginnen’, maar ik heb inmiddels alle zigbee apparaten 5 of 6x helemaal weer vanaf 0 kunnen pairen, de laatste x was dat nodig vanwege de nieuwe firmware van z2m. Gelukkig werkt het pairen met z2m super simpel.

Hmmm, da’s ook een idee. Wat wel handig is, een paar buttons door je huis ‘verspreiden’, en dan groepen lampen e.d. er rechtstreeks mee koppelen. Ik kan op die manier vrij simpel alles nog aan een uit zetten mocht er iets niet werken. Want dat gebeurt vroeg of laat heb ik ontdekt :sweat_smile:

Ik denk dat het, in ieder geval gedeeltelijk, te maken heeft met de software van de fabrikant. En nu dat Thread ook geactiveerd is nog meer, want daarbij wordt een gedeelte van het afhandelen van de protocollen verplaatst van de hardware naar de software.

Dat is mij nog nooit overkomen met die Dongle-P, en ik draai z2m nu al een jaar of 2. Maar zoals ik al zei, de Dongle-E staat er (ook onder z2m) wel om bekend dat ie gewoon niet zo geweldig is.

Heren, ik lees dat jullie de nieuwe nuki 4.0 gekocht hebben. Nu kijk ik daar ook met belangstelling naar en las idd ook dat de niet pro versie over matter beschikt. aangezien ik niet met HA werk en alleen met Homey. kan ik ook de niet pro variant aanschaffen? of moet ik ook de pro hebben met wifi om fatsoenlijk gebruik te kunnen maken van de functies van Nuki. Zoals robert al zegt komt er op korte termijn een matter 1,2 update. ik wil hem in eerste instantie gebruiken met keypad 2.0. en homey. (heb nu een switchbot slot met keypad+vingerprint echter switchbot is nogal slecht in het bijwerken van de API waardoor ik er via homey weinig aan heb)

Ik durf niet met 100% zekerheid te zeggen dat het met Homey werkt. In theorie zou het gewoon moeten werken, maar ik had problemen om het slot in iOS toe te voegen aan een niet-Apple Thread border router (in mijn geval OpenThread Border Router, maar in jouw geval zou dat Homey zijn). Dat is waarschijnlijk vooral een Apple-ding, wellicht werkt het toevoegen via Android wel.

Omdat Matter 1.0 vrij summier is wat betreft slotondersteuning is het even de vraag wat je onder “fatsoenlijk gebruik” verstaat. Voor mij is het remote openen van het slot eigenlijk de enige functionaliteit die ik gebruik, en daar is Matter prima voor. Voor het instellen van het slot kun je dan nog altijd de Nuki app op je telefoon gebruiken.

1 Like

Jaa ik heb ook apple. Dus dat wordt wellicht een dingetje

Jaa het slot op zichzelf met keypad is natuurlijk al prima, dit zal ik idd ook gewoon via de nuki eigen app instellen. Maar wat ik nu miss met homey en switchbot is het verschil tussen “op slot” “van slot” “dagschoot”

Switchbot is dit ook niet van plan om dit toe te voegen aan de api heb ik het idee naar het vele mail verkeer.

Tevens zou het mooi zijn als ik kan zien via homey wie en wat er via mijn keypad binnenkomt, hierop kan ik weer mijn alarm aansturen/uitschakelen.

Als je een recente Apple TV of HomePod (Mini) hebt, dan kunnen die voor Thread border router spelen. Ik heb nu een HomePod mini daarvoor in gebruik en dat werkt prima.

Vervolgens zou je dan binnen Homey het apparaat als Matter apparaat moeten kunnen toevoegen.

Nuki via de hub ondersteunt die drie verschillende “acties” (in ieder geval in Home Assistant), via Matter niet omdat Matter 1.0 dat niet ondersteunt. Met de aanstaande Matter 1.2 update van Nuki zou dat verholpen moeten zijn (die draait nu in beta dus ik verwacht binnen een maand of 2 wel een stabiele update).

Dat zal via Matter niet mogelijk zijn, ik denk dat je daar toch de Pro (of wellicht de Nuki hub) voor nodig gaan hebben.