2 vragen: hoe de load uitlezen en gebruiken in een flow en waar is de APP Homey logger gebleven?

Ik heb een APP genaamd Homey LOGGER v 0.3.0 erop staan, deze zou de load kunnen uitlezen, echter deze app doet dit dus niet (meer)… Deze is mee gemigreerd met updaten van Homey van versie 1.5.x naar v2…x
Ik kan deze app ook niet meer vinden in de app store.
Bestaat deze app niet meer, moet ik deze verwijderen of is er een reden dat deze app de systeem resources niet meer uitleest?

Hoe kan ik de systeem load nu uitlezen en gebruiken in een flow?
Denk bv aan: als de load hoger is dan X herstart homey.

Mijn Homey is sinds ik geupdate ben en zeker sinds de laatste update vaak totaal onbereikbaar. Ik heb dit al gemeld aan athom support maar deze melden dat ik teveel apps gebruik. IK moest apps verwijderen of de PRO versie aanschaffen om het probleem op te lossen.
Ben er niet verder op in gegaan, ze zullen wel gedeeltelijk gelijk hebben echter de aantal apps zijn NIET groter geworden de laatste maanden, minder zelfs, zeker sinds de update naar versie 2.
Voorheen had ik dit nooit, hij was wel eens even traag maar na een tijdje was dat ook vanzelf weer weg.

Echter sinds ik op versie 2 daar en ook sinds laatste update is Homey gewoon VAAK geheel onbereikbaar, ook komt ie niet meer terug online, enkel een herstart lost het op.
Zeer frustrerend dus…

Nu dacht ik ik maak een flow dat als de load meer dan X is dat Homey zichzelf herstart.

Maarja hoe haal ik de actuele load op gezien de app waarmee dit eerst ging alleen NULL terug geeft en ik ook geen update van de app kan vinden.

Verplaatst naar Nederlands

T.a.v de load geb ik geen antwoord. Zelf ondervang ik jou probleem, door iedere nacht een aantal apps te laten herstarten en 1x per week homey te laten herstarten.

en welke apps herstart je dan?

Ik heb ook geen idee welke apps het probleem veroorzaken er is geen enkele app die het max geheugen verbruik overtreft.

Apps herstarten is dan op goed geluk lijkt me…

Maar kent niemand de APP Homey LOGGER?
Waar is deze app gebleven?

Ik denk dat @Erik deze app wel kent!

Zelf laat ik met name die apps herstarten waar ik veel nodes van heb. Met name de hue app, loopt bij mij nog wel eens vast. Maar ik heb mij niet in het geheugen verdiept, dus idd op goed geluk. Zorgt wel voor een vrij stabiel systeem nu. Probeer ook niet te veel apps te installeren. Ik kies dus veelvuldig voor dezelfde nodes. Hue, Neeo, Sonos, Nest, etc. Om die reden ook sommige nodes verkocht om het aantal apps te minimaliseren.

Aha op die fiets…

Alleen niet te veel apps gebruiken is makkelijk gezegd dan gedaan, ik kan eigenlijk geen enkele app missen, zou ik er een paar verwijderen dan werken diverse dingen gewoonweg niet meer.

Ook ik ben vrijwel volledig op hue overgestapt, eerst zwave module’s, toen kaku, daarna naar ikea tradfri en nu over naar Philips Hue. maar ik kan niet zeggen dat deze traag is of load veroorzaakt.

Helaas gebruik ik ook nog diverse zwave en kaku modules, niet specifiek voor verlichting maar voor schakelingen (bv een apparaat aan/uit schakelen etc).

Wat ik alleen niet snap is hoe het komt dat sinds versie v2 dit probleem ineens optreedt en voorheen dit nooit gebeurde (niet meer reageren), dit terwijl er eigenlijk niets is veranderd.

De homey logger heb ik inderdaad uit de app store gehaald omdat deze niet meer functioneerde in Homey V2.
Op github staat inmiddels een basale versie die inzicht geeft in de logging (https://github.com/irritanterik/homey-realtime-logpage) deze sluit nog niet aan op de officiële authenticatie API waardoor je handmatig een access token moet instellen (mogelijk regelmatig/dagelijks omdat de tokens sneller vervallen tegenwoordig).
Ik heb op dit moment geen plannen om deze logger pagina weer om te bouwen naar een app.

Bedankt voor de reactie.

Jammer, maar het ging me niet echt om de logging maar om 1 heel specifieke functie van deze app namelijk de systeem load van Homey en met deze gegevens iets te kunnen doen.

BV als de load hoger wordt dan X dan dit etc…

De oude app had de mogelijkheid om system loads te gebruiken via de tags, er is geen enkele app waarmee je iets met de load kunt doen of zelfs de load kunt bekijken.

Wellicht een idee voor een simpelere andere APP om puur de gegevens uit te lezen en deze in tags te zetten zodat je met flows daarop kunt reageren?

Ik zie in mijn insights wel veel performance info vanuit apps. Heb jij die ook?

Ja die zie ik ook, maar ik kan die data helaas niet gebruiken in mijn flows.

Ik zou graag de systeem info van Homey zelf zoals oa cpu load, avg load, mem usage etc in mijn flows kunnen gebruiken.

Ik zou dan zelf een flow kunnen maken als bv:
Indien de avg load 5 min > 3.0 dan herstart homey

Ik was opzoek naar het zelfde, ik heb nu maar MQTT Hub geinstalleerd die de data naar node-red stuurt en die stuurt t weer terug naar een homey variable… omslachtig ja ik weet het.

ik heb ook aan athom het idee geoppert om deze variabelen te activeren en het advies was om een feature request in te vullen

@erik, ik zou wel oren hebben naar zo’n app

Je kunt daar ook HomeyScript voor gebruiken:

let info = await Homey.system.getInfo();

await setTagValue('load_avg_1min', { type: 'number', title : 'Load Average 1 min' }, Number(info.loadavg[0]));
await setTagValue('load_avg_5min', { type: 'number', title : 'Load Average 5 min' }, Number(info.loadavg[1]));
await setTagValue('load_avg_15min', { type: 'number', title : 'Load Average 15 min' }, Number(info.loadavg[2]));

Dat script dan periodiek opstarten vanuit een flow en checken of de waarde over de threshold heen gaat.

Of zelfs de hele check vanuit HomeyScript doen en als condition card gebruiken:

let info = await Homey.system.getInfo();
return info.loadavg[1] > 3.0;

Ook weer periodiek draaien met bovenstaand script als condition en een reboot als action.

Bedankt @robertklep dat bedacht ik mij ook, maar weet niet genog van homeyscript om het te implementeren

Het is niet zo moeilijk, je installeert de app en dan kun je één van bovenstaande scripts via de website https://homeyscript.homey.app toevoegen. In flows kun je dan het script kiezen, ik zou dan voor het tweede script gaan en die als condition card gebruiken.

Ik bedoelde het script schrijven, ik ben nog niet helemaal thuis in JS

Bijvoorbeeld, ik krijg een foutmelding bij de eerste:


Script returned:
undefined

Moet ik de variables eerst aanmaken of doet t script dit zelf?

Dat is geen foutmelding :slight_smile:

Het zijn ook geen variabelen die het aanmaakt, maar tags die je in flows kunt gebruiken. Het zou kunnen dat je het script eenmalig moet draaien voordat ze verschijnen in de lijst. Bij mij ziet dat er dan zo uit voor de eerste tag:

image

Bedankt @robertklep, dat miste ik dus in de “documentatie” :slight_smile: