Zout niveau van WATERONTHARDER monitoren

Beste forum leden,

ik heb sinds kort een waterontharder in mijn bezit ( aqmos r2d2-32 ) dit ding doet heel prima zijn werk. Hij staat alleen in de waterput en zo is het niveau van het onthardingszout lastig te monitoren met het blote oog.

Een sensor gekoppeld aan de homey zou hier voor een uitkomst zijn. Nu heb ik zelf wel wat ideeën maar ik kan geen code schrijven dus kom ik op het volgende:

een shelly uni waar van ik de adc input ga gebruiken
Een ultrasonische afstand meter zoals Pwm Of Uart DC5V Ultrasone Variërend Sensor Ultrasone Waterdichte Afstand Sensor Waterdichte Sonde RS485 Ultrasone Sensor Module|Sensoren| - AliExpress waar van ik het pwm signaal van wil gebruiken,
een pwn naar analoog conveter zoals deze Pwm Naar Spanning Converter Module 0% 100% 0 10V Voor Plc Mcu Digitaal Naar Analoog Signaal pwm Adjustabl Converter Power Module|Geintegreerde Schakelingen| - AliExpress
om het pwm signaal naar analoog om te zetten.

Uiteindelijk ik ik de sensor in de deksel maken en zo de afstand tot het zout te meten om vervolgens een flow oid te triggeren.

Het is een aaneenschakeling van modules maar ik vermoed dit dit werkt zonder code te schrijven. Een andrino kan het pwn of uart signaal lezen en versturen maar hier is code voor nodig en hier heb ik nul ervaring mee.

Hebben jullie ook vertrouwen in mijn oplossing of zien jullie andere oplossingen en of verbeteringen?

Ik hoor graag :blush:

AANVULLING:

De oplossing die je op het internet vindt maken vaak gebruik van ultrasoon of infrarood…

Ik wil het wiel niet opnieuw uitvinden maar het wel kunnen koppelen aan de homey.

Onderstaand is het enige te kopen product wat ik kan vinden. Helaas is daar geen homey app voor.

image

Dit filmpje lijkt op het geen wat ik evt. zou willen DIY Water Softener Salt Tank Level Sensor for Home Assistant with MQTT - YouTube

1 Like

https://community.homey.app/search?q=waterontharder

1 Like

Helaas gaan die topic’s over een aquacell systeem. Dit maakt als een van de weinige gebruik van zoutblokken in plaats van korrels.

Er iets op leggen oid is niet echt een optie lijkt mij.

Er zijn ook oplossingen met een drijver beschreven. Effe zoeken in het forum (zie link @robertklep)

Hiero een Remon nova 12.5. Deze werkt ook met zout korrels. Ik lees mee. :smile:

3 Likes

Fijn dat je mee leest en mij wilt helpen. Echter nogmaals die gaan over aquacell waar ze een floodsensor op het zoutBLOK leggen etc. Dat kan bij een “normale” waterontharder niet zo handig omdat daar gebruikt wordt gemaakt van korrels.

Mijn vraag is dus, heeft iemand een ander idee dan op het forum vermeld is voor aquacell of heb je tips voor de door mij geschetste oplossing.

Vriendelijk bedankt

Misschien moet je even een tekeningetje of diagram posten om uit te leggen hoe het precies werkt. Staan die korrels permanent onder water, bijvoorbeeld, of alleen het onderste deel (zoals het blok bij de Aquacell)?

Als ze permanent onder water staan denk ik niet dat een ultrasoon sensor gaat werken, die meet dan de afstand tot aan de waterspiegel, niet de korrels.

De korrels staan dus boven water. Het door zoutverzadigde water wordt eens in de zo veel gebruikt voor het regenereren hierbij wordt het pekelwater ververst met leidingwater. dit water verzadigd zich weer met zout enz.

Je moet je voorstellen dat met een volle zouttank het zout niveau in ca. 2,5 maand heel geleidelijk zakt tot het niveau waar het aangevuld moet worden.

Ik zou graag het niveau willen weten en niet enkel of het op één bepaald niveau is.

Er moet dus constant zout boven het water staan. Ik wil dus ook niet het waterniveau weten maat het zout niveau!

ik hoop dat dit at verduidelijkend is.

Als het zout droog staat dan zou een ultrasoon sensor wel kunnen werken, alhoewel het even de vraag is hoe die omgaat met signalen die niet van een “plat” oppervlak afkomstig zijn, zoals de bovenkant van de korrellaag. Ik zie ook zo snel geen andere manier als je per se het niveau wilt weten ipv alleen of het zout (bijna) op is.

Wat vind je van de oplossing die ik in mijn beginpost geschetst heb?

Er zijn veel goedkopere ultrasoon sensoren (voorbeeld) die direct met een Arduino werken (zonder DAC er tussen).

Het volgende probleem: welke no-code/low-code oplossing werkt er direct met Homey? Afgezien van Tasmota zou ik er zo geen weten.

Tasmota heeft in ieder geval support voor de sensor die ik hierboven noem, maar ik heb geen idee of de Tasmota app voor Homey dat ook heeft.

Ik wil hem dus met een shelly uni laten werken omdat daar een homey app voor is. Helaas kan die shelly alleen een analoog signaal aan. En een ultrasoon sensor heeft zo ver ik kunnen vinden geen analoge output.

De reden dat ik in mijn schets koos voor de “dure” sensor is de robuustheid… Zout water en electra gaan doorgaans niet zo lekker samen…

De US-016 heeft een analoge output (0~5V).

Ahh die had ik nog niet gevonden!

Thanks je hebt de google wedstijd gewonnen.

Nu uitzoeken hoe ik dat vocht dicht krijg.

Jorge!

Ik heb hetzelfde principe als dat jij hebt. Ik gebruik een Aqara deursensor (omgekeerd signaal). Ik heb een magneet bovenop het zout liggen. Zodra deze contact maakt krijg ik een signaal in Homey en op Whatsapp binnen.

Harmen

Daarnaast is in mijn ogen het niveau ook niet interessant. Het gaat erom of je die bak moet vullen of niet.

Als hij contact maakt:
Het is tijd om de zoutbak van de waterontharder bij te vullen

Wanneer het contact weer verbroken wordt (en dus nog lager ligt):
Het zout in de waterbak moet NU bijgevuld worden!

Hoi,

Leg je de magneet op de korrels? Of heb je zoutblokken?

Niveau is ook niet belangrijk, maar dat is heel de homey niet :wink:

Ik heb inderdaad het magneet op het zout liggen, met een nylon draad zodat hij wel goed positioneert. Ik zal kijken of ik er ff een foto van kan maken voor je.

1 Like

Creatieve oplossingen die hier zijn bedacht.
Ik zou voor de oplossing van Harmen gaan.
Simpel en effectief.

De Aqara’s zijn compact en werken erg goed.

Dit is er ook nog voor Homey, maar tikkie prijzig wel