Ultrasoon meting

Voor mijn vijver wil ik via Homey mijn waterniveau regelen. Watertoevoerklep is er al, dus vullen kan maar meten gaat nu via vlotter. Dit is niet de meest accurate en qua aanzien de mooiste manier en ik wil het via ultrasoon gaan meten. Mooi idee maar vind nog niet de informatie hoe dit te bewerkstelligen.

Heeft iemand ideeën en of ervaring met homey en ultrasoon meten en wat ik hiervoor nodig heb?

Ik ben nog niet zo thuis in de wereld van Homey maar ik zou je het volgende idee willen aanreiken die als eerste in mijn hoofd opkomt.

Je zou een willekeurige ultrasoon sensor kunnen nemen waarmee je een elektromagneet schakelt. Vervolgens monteer je een xiaomi deur/raam schakelaar aan de magneet die meet of er wel of geen magnetisch veld aanwezig is waarmee je vervolgens een flow triggert in Homey.

Hopelijk kan je hier iets mee.

Dank voor je idee. Ik wil nauwkeurig meter en sturen. Zit nu te denken aan een sensor met een 0-10 volt uitgang samen mey rgbw controller fibaro.
Maar een leuke sensor zoeken is nog wel dingetje. Goedkoop beginnennom te kijken of het werkt…

Via een ESP8266? Zijn genoeg voorbeelden van.

@HansS Banggood has this sensor SN-SR04T DC 5V Ultrasonic Module Distance Measuring Transducer Sensor IO Port Waterproof High Accuracy for Arduino


Together with an ESP8266 or ESP32 (Aduino IDE compatible) you can make a cheap sensor.

Bedankt voor het meedenken. Ik ga me hier in verdiepen. Aduino is een nieuwe uitdaging voor me. :wink:

1 Like

Hans,

Ik ben ook op zoek naar vijverniveau meting die ik wil plotten als grafiek & automatisch acties initiëren zoals vijver bijvullen als het warm weer is.

Heb jij al iets werkend, en zo ja hoe heb je dat gedaan?

Jan-Willem

Beste Jan-Willem,

Helaas heb ik geen vijver meer. Ik ben nog wel bezig geweest met een vlotter in mijn zeef (voor filter) dat zwaartekracht gevuld werd. Vlotter via potmeter en analoog uitgelezen. Dat werkte redelijk maar wel storingsgevoelig.

Succes met je project!
Gr Hans