Flood sensor voor waterontharder

ik heb een waterontharder (aquacell) die op den duur nieuwe zoutblokken nodig heeft. Echter is het lastig in te schatten wanneer dit moet, het kan voorkomen dat je dus geen zout meer hebt en dus hard water door de leidingen spoelt.

Er zitten twee blokken in die ongeveer gelijk oplossen, die blokken zijn 9cmx9cm.

Mijn idee was om een floodsensor op die blokken te leggen, als ie op is raakt ie het water onder in de bak en geeft dus een signaal dat ik mijn zout moet aan vullen.

Er zijn twee opties. De Fibaro en de Neo. Het ziet er naar uit dat beide niet echt ondergedompeld kunnen worden, nou is dat niet direct aan de orde maar op den duur lost het zout op en staat er wel een centimeter water onder. Ik wil niet dat ze verzuipen…

Bij de Neo zit een probe die wel tegen een stootje kan?, is dat de verstandige keuze?

Wat denken jullie?

Kan je niet een deursensor monteren? Weet niet of dat past. Sensor op het zoutblok en het magneetje aan Ă©Ă©n van de wanden. Desnoods een eigen heel plat magneetje aan de wand. Misschien zelfs de sensor heatshrinken of in een vacuum zak.

Als de deursensor op uit gaat is het zout (bijna) op.

Bij mij is het zout standaard na 3 maanden op. Geen Aquacell met blokken maar een ander merk met zoutkorrels. Is zolang ik het heb al na 3 maanden (bijna op). Vandaar dat een simpele agendering al helpt bij mij.

De Fibaro kan naar mijn weten wel ondergedompeld worden, maar de “pootjes” zien er een beetje uit alsof ze van koper o.i.d. zijn. Ik denk dat al dat zout hier niet goed voor is. Dan wordt het wel een duur grapje als je de Fibaro’s na een tijd moet vervangen.

Op de fibaro flood sensor kan je ook een externe vocht voeler aansluiten zodat je de flood sensor aan de wand kan hangen :grin:

1 Like

Oh ja, dat is waar ook! Zoals je netjes uitlegde op YouTube!

1 Like

Wat @Marcel_Ubels zegt klinkt wel erg praktisch. Als je een eenvoudige deursensor monteert die reageert op magneet, kan je een magneetje op/in een blok zout zetten. Hij zakt langzaam naar beneden tot hij bijna op is en dan pikt de sensor hem op. Voordeel is dat je geen electronica in het zoutreservoir hoeft te leggen, zout bijt natuurlijk uit.

“Zwembandje” eromheen aanbrengen, van piepschuim of zo

Leuke reacties! Ik denk dat zo’n deursensor helemaal niet zo’n slecht idee is! Dar kan ik wel wat mee, die heb ik ook nog liggen :slight_smile:

1 Like

Een (aqara) deursensor lijkt mij ook de beste oplossing, kunststof plaatje met de magneet op het zoutblok leggen en de sensor aan de buitenkant plakken. Krijg je wel “omgekeerde” melding! Maar dat is met flows en virtueel device wel op te lossen.

Edit: In de Geavanceerde instellingen is “Reverse contact alarm logic” in te stellen, probleem opgelost :smile:

Haha exact wat ik gedaan heb! Heb een enkelvoudig afdekraam die ik over had van de bouw gebruikt met een paar sterke magneten. Reverse logic aangezet idd. Thnx voor het meedenken iedereen!

6 Likes

Aquacell verkoopt een apparaatje dat met wifi is verbonden en je mailt als zout op is, heet Zonis

Dat wist ik niet! Ik kan er ook niets over vinden

Ik zie ze ook niet meer op de website, maar het heet Zonis, misschien moet je ze even bellen

Ik zoek ook een oplossing voor mijn zoutvat. Hij staat in mijn kruipruimte.
Ik zat ook te denken aan een water sensor maar ik kwam ook dit tegen.

En van aqua cell kan ik ook niet veel van vinden.
Alleen dit https://m.facebook.com/AquaCell/posts/2912088218807309

Ik hou dit topic ff in de gaten!

Ik hou dit topic in de gaten, soortgelijke wens maar dan met zoutkorrels

Zat voor de zoutkorrels te denken aan een tempex plaat boven op de zoutkorrels ter grootte van het zoutvat , daar de deursensor op plakken, maar weet nog niet hoe de magneet te bevestigen. Zou dat dus met tweezijdig plakband aan de binnenzijde van de ontharder kunnen. Hangt dan in het zout/ water tot dat de templex plaat ter hoogte komt van de magneet. Twijfel dus of dat blijft zitten.

En dan gebruik je die van Xiaomi?

Maakt niet uit, xiaomi is mooi klein, maar heb ook nog een wat grotere neo coolcam liggen. Eventueel gebruik ik een eigen magneet als dat beter uit komt

Ik gebruik zelf ook een Aquacell en heb ooit een Coolcam deursensor hiervoor misbruikt.
Het magneet contact heb ik vervangen door een ander magneet contact van Ali express:
Klik hier voor Magneet contact

Zodra het zout vergenoeg is gezakt wordt het contact verbroken. Om de draad strak te houden ligt er iets zwaars op het blokje.

Een Flow zorgt voor een notificatie op je telefoon dat het zou bijgevuld moet worden.

Ondanks dat dit al jaren zonder storingen werkt is de oplossing die jij hebt gemaakt met een magneet aan de zijkant veel mooier !
:+1:

1 Like

Je hebt er een bijzondere constructie van gemaakt;) als het werkt dan werkt t ! Is dat hout? Dat zout vreet t wel aan zeg