Flood sensor voor waterontharder

Klopt. nooit op gekomen om een sterkere magneet te gebruiken en ik wou ook niet boren in de aquacell. als de constructie er mee ophoudt dan weet ik hoe het ook kan :crazy_face:

Zo een aqara sensor kan met een heel licht magneetje, dat afdekraam paste precies en moest iets hebben dat niet aangetast wordt door het zout, en dat het zout ook niet aantast. Jij hebt het wel heel erg overenginered :wink: als de aquacell monteur langskomt weet ie niet wat m overkomt! Haha

Hi, zelf liep ik ook tegen dit probleem aan :slight_smile: mijn oplossing ziet er zo uit:


Is een klein kastje met een optische infrarood sensor (proximity), knoopcel batterij en draadloze zender die signaal van KaKu raamsensor nadoet zodat ik een pushbericht op de mobiel ontvang. Proximity sensor kijkt dwars door kunststof van de Aquacell heen.

2 Likes

Hoe werkt het precies, zo’n proximity sensor? Heb je iets op het zout liggen?

Hi Wessel,
Het is een optische sensor die de reflectie van een infrarood signaal meet. Zelfde principe als van die zeepdispenser op het vliegveld waar je alleen je hand onder hoeft te houden zonder iets in te drukken. Deze heb ik zelf ontwikkeld en is dus niet echt een standaard product, het kunststof doosje kan ik met dubbelzijdig tape aan de deksel vastmaken. De sensor kan dus meten hoever het zout is gezakt, als dit onder een bepaalde waarde komt dan wordt er een bericht verzonden. Er ligt dus niks op het zout.

3 Likes

Handig ja! Slim gedaan zeg, beter dat er niets op t zout ligt

is dit ergens te koop?

Hi Cees,

Nee helaas niet, is eigen ontwerp.

Gr. Marcel

Je hebt geen beschrijving;-)?
Heb je een standaard sensor gebruikt? Ik gebruik een deursensor maar dat is een maak-contact en jij hebt een sensor waar een variabele waarde wordt doorgegeven?

Hallo Cees,

Zou je dit ook willen delen? Ik heb geen Aquacell maar een bal met losse tabletten. Heb daar. Of niet echt een mooie oplossing voor kunnen vinden/bedenken. Dit lijkt me de moeite waard om te proberen.

Alvast dank!

Beetje offtopic (sorry moderators). Maar zie in deze thread veel aquacell gebruikers.

Hoeveel water loost de aquacell in het riool (bij spoelen)?
Ik wil ook een aquacell plaatsen, maar heb helaas geen afvoer in de buurt. Kom ik weg met een jerrycan voor afvalwater? (Waar dan bovengenoemde oplossing ook gebruikt kan worden voor de “water vol” melding :grin:

“Per regeneratie wordt 23 liter spoelwater verbruikt. In een volledige cyclus waarbij beide cellen dus zijn geregenereerd is dit in totaal dus 46 liter water.”

2 Likes

Inmiddels werk ik met een simpele deursensor van Aqara. Magneet aan de binnenzijde van de bak, liggend op het zout. Deze maakt contact zodra het zout gezakt is. Simpel maar effectief :slight_smile:

Zoals hierboven al eens een paar keer is voorgedaan :wink: kijk wel uit met corrosie! Beter even goed hermetisch inpakken

Ik heb zelf een houder ontworpen die precies over het zoutblok heen valt.

Aan een kant van de houder zijn de magneetjes verwerkt waardoor een deur/raamcontact, dat is gemonteerd aan de buitenkant van de Aquacell behuizing, geschakeld wordt zodra het zoutblok bijna op is.

Zie hier de foto en renders van het ontwerp:

Laat maar weten mocht iemand interesse hebben in de houder.

Hier te koop:
https://www.marktplaats.nl/plaats/m1825713003/view

1 Like

Dat is een mooie uitvoering van mijn vermikkie :wink: ik heb hier wel oren naar! Zou ik er een van je over kunnen nemen?

Leuk te horen dat je interesse hebt, op marktplaats heb ik het product aangeboden: https://www.marktplaats.nl/plaats/m1825713003/view

Laat mij via MP even weten of je er een of twee wilt hebben en dan kunnen we de rest zoals het versturen ook afhandelen.

Gr,
Sven

Zou je deze wijsheid willen delen met schema en cad tekening? (of eventueel willen maken)

gtz Hans

Hier is wellicht een kant-en-klare oplossing voor je: https://homey.app/nl-nl/app/com.gruijter.wtlm/Wireless-Tank-Level-Meter/
Ik weet niet of deze door plastic heen kan meten, anders kun je altijd nog een gat boren :wink:

Verdere info: click

1 Like