Zonneplan Charge gewenste einddatum

Hallo,

Via de zonneplan app wil ik mijn laadpaal instellen zodra deze ingeplugd wordt. Omdat ik powerplay wil gebruiken, heb ik de kaart “start powerplay laden tot” gekozen. Echter moet ik een gewenste einddatum invullen. Kan deze dynamisch zijn? Zodat iedere keer als de flow getriggered wordt de datum van morgen geselecteerd wordt? Het lijkt alsof ik alleen een vaste datum kan selecteren

@Bloemendaal , ik tag je even omdat ik gok dat jij een van de weinigen bent die me van een antwoord kan voorzien :slight_smile:

Groeten,
Bart

Allereerst welkom op de Homey Community!

Lees de Welcome to the forum! post hier om er zeker van te zijn dat je op de hoogte bent van de forumregels.

Welkom op het forum

Dit topic is verplaatst naar het Nederlandse deel van het forum, graag je aandacht voor het kiezen van de juiste categorie/taal.

Wanneer je problemen hebt met de Moderatie acties neem dan gerust contact met mij of een andere moderator op via een Prive bericht.

Hi Bart!

Het probleem dat je aankaart liep ik zelf ook tegenaan, vandaar dat ik meerdere kaartjes van dezelfde actie toegevoegd heb:

De uitkomst is dus precies hetzelfde, alleen het moment waarop je hem instelt is net anders genoteerd. Ik heb nog niet echt methodes gevonden om betrouwbaar een datum door te geven als variabele, vandaar deze opgesplitste oplossing.

Als je een suggestie hebt om het beter te maken, laat het me dan vooral weten. In jouw geval zou ik zeggen dat je het onderste kaartje uit het screenshot wilt pakken met dagen vanaf nu: 1 en tijdstip: 8:15.

Thanks! Nu begrijp ik de andere kaarten :+1:

Ik was er inderdaad vanuit gegaan dat ik de datum met een variabele aan kon passen. Maar inderdaad, er lijkt niet echt een makkelijke manier om een variabel aan te maken met de waarde van morgen. Heb dit gevonden: Calculate date of tomorrow - #24 by Rrrr, maar is ook niet echt straight forward.

Zal eens gaan testen met de kaart die voorstelt. Heb het even snel ingesteld, maar bij het testen van de flow krijg ik een foutmelding. Misschien maar eens even kijken of het wel werkt in “productie”.

Dank je! De ontwikkelaar heeft gereageerd, dus ik ben weer een stapje verder.

1 Like

Hmm oke, dat is niet de bedoeling dat je een error krijgt. Ik zal morgenavond even voor je checken of ik de error terugzie in de logs.

Ik kom er nog even op terug

Als je dat zou willen doen, dan zou dat heel fijn zijn. Goede service :ok_hand:

Als ik de “start boost opladen” en de “stop met laden” kaarten gebruik dan werkt het wel. Het is probleem is dus niet dat er geen verbinding met de laadpaal gemaakt kan worden.

Ik heb de fout gevonden en gefixt in versie 1.0.8. Je kan hem upgraden vanuit de store: Zonneplan | Homey

Bedankt voor het rapporteren :slight_smile:

1 Like

Dank voor het snelle oppakken. Het werkt nu inderdaad :folded_hands:

Heb het alleen via een test aan de gang gekregen. De kaart “De oplaadstation van de EV-lader is veranderd” met de waarde “Aangesloten” triggert de flow (nog) niet. Maar wellicht dat ik daar wat fout doe.

De app werkt elke 5 minuten + 2 minuten de data bij. Zonneplan slaat de data per 5 minuten op, namelijk 0, 5, 10, 15 etc. De app haalt de data daarom met twee minuten vertraging op om zonneplan de tijd te geven om de waardes weg te schrijven, dus 2, 7, 12, 17 etc.

Het kan zo zijn dat er daardoor vertraging zit tussen het moment dat je de auto inplugt en het moment dat dit gerapporteerd wordt in de app. Zou je voor me willen controleren of dat het geval is? Zo nee, dan ga ik het voor je uitzoeken.

Momenteel heb ik nog wel op de planning staan om een extra refresh te doen wanneer het laadschema bekend gemaakt is, zodat je sneller weet wanneer de laadpaal gaat laden, alleen dat lost voor dit specifieke probleem niets op.

Helaas heb ik mijn oud collega’s nog niet kunnen overtuigen om aan hun kan een systeem te bouwen die live de updates naar Homey verstuurt wanneer ze binnenkomen, vandaar dat we tot die tijd dat ze wel zoiets willen bouwen vastzitten aan het periodiek binnenhalen van de data. Ik heb afgesproken dat ik de API niet meer zou belasten dan nodig.

Check! Per 5 minuten is voor mij geen probleem, maar inderdaad wel goed om te weten :slight_smile:

Ik ga het voor je testen. De auto is vandaag pas laat thuis, dus het zal waarschijnlijk dit weekend worden voor ik het goed kan testen. Ik kan wel even een flow aanmaken die obv inpluggen een notificatie stuurt. Dan kan ik morgenvroeg in ieder geval al zien of dat gewerkt heeft en het dus waarschijnlijk vertraging is geweest.

Ik heb geen notificatie gekregen, dus het lijkt erop alsof de status niet “Aangesloten” is als ik de auto aansluit. Ik zal vanavond even kijken welke status ik wel doorkrijg.

Dit is de flow die ik opgezet heb (en dus niet triggert)

Ik heb het even uitgezocht. Ik denk dat je de status gepauzeerd moet hebben. Zonneplan zet hem namelijk op pauze de laadpaal (gele lampje) totdat de stroom goedkoop is. Aangesloten komt daardoor eigenlijk nooit voor, omdat hij of op pauze staat of aan het laden is.

Thanks! Ik zal het eens instellen met gepauzeerd en dan weet ik vanavond als ik thuis ben of het werkt. Laat het je weten

Yes, dat werkt. Top, dank je wel! Nu hoef ik niet meer iedere dag handmatig een laadsessie in te stellen in de Zonneplan app :tada:

1 Like