Elektrische auto opladen op goedkoopste moment

Ik ben op zoek naar wat hulp… Ik wil graag geautomatiseerd mijn elektrische auto opladen op het goedkoopste moment van de komende 12 a 15 uur. Ik heb een dynamisch energie contract (Zonneplan), dus ieder uur een andere prijs. Ik heb ook een Wallbox oplader die ik met de Homey kan pauzeren/starten - so far so good. De Power By The Hour app heeft een aantal triggers, maar deze lijken niet verder te gaan dan 8 uur vooruit, terwijl ik bij Zonneplan meestal veel verder vooruit kan kijken. Je kunt bij onderstaande trigger ook kiezen voor ‘dag’, maar dat interpreteer ik als de kalenderdag (?), dus die kijkt weer niet voorbij 23:59? Ik zou dus minimaal 12 of 15 uur vooruit willen kijken, en dan de Wallbox starten tijdens de paar goedkoopste uren. Ik heb onderstaande trigger, maar die is dus beperkt tot max 8 uren… Iemand een tip?

Schermafbeelding 2023-12-10 om 17.43.43

1 Like

Misschien toch even navragen hoe het zit met de app PBTH in combinatie met Zonneplan.
Als ik daar zoek op Zonneplan dan zijn er redelijk wat vragen en antwoorden.
Misschien zit de juiste tip erbij.

De link die gebruikt word voor de prijzen is tot de volgende dag 23:45.
Maar of dat ook voor Zonneplan geldt, geen idee.

Deze kijkt naar de prijs tussen 0:00 en 23:59 uur toch?

Ja dank je. De vraag gaat eigenlijk over PBTH inderdaad. Zonneplan heeft geen eigen app maar hun prijzen zijn gelijk aan de handelsprijzen die PBTH ook hanteert. Gaat meer om hoe te kunnen anticiperen op wat latere (en bekende) elektriciteitsprijzen.

Ik heb ook geen idee hoever je vooruit kan kijken als je de kaarten gebruikt waar je de hoeveelheid uren kan gebruiken.
Ik maak (nog) geen gebruik van deze funktie.

Dit is het maximale, Mike, van de kaart hieronder. Hogere getallen worden niet geaccepteerd.
@Jan_Wijnja deze kaart?

Deze moet triggeren op het uur van vandaag wanneer de prijs het laagst is.
Goed beschouwd is de kaart met de gebruikte waarden gelijk aan de kaart die ik eerder toonde:

Heb ook Zonneplan, en de prijzen (en van alle andere aanbieders) kun je in PbtH toevoegen, het nl. een vaste opslag bovenop de basisprijs:

1 Like

Ok, dank je.

1 Like

Thx, maar die kaart gaat dus niet over het nachtelijke uur heen, terwijl je meestal 's nachts je auto wilt opladen. Ik vermoed dat deze functie ook niet alvast naar de nacht/volgende-ochtend kijkt als je bv 07:00 invult (terwijl het al bv 22:00 uur is in de avond er voor). Hmm

Dat komt waarschijnlijk omdat de hoogste- en laagste prijs tijdstippen van de stroomprijs van maximaal 1 dag zijn.
Je kunt het het beste even aan Robin vragen, de app maker, misschien kan hij een flowkaart maken die de prijzen bekijkt van ‘vandaag’ én ‘morgen’ en daar de goedkoopste uren uit kan pikken
Hier, als feature request:

Generiek PbtH topic:

1 Like

Dankje! Ga ik doen (en ik experimenteer nog wat- als ik iets vind dan meld ik het :slight_smile: )

1 Like

Mss bestaat die mogelijkheid al hoor, ben geen PbtH geleerde :crazy_face::wink:
Robin is erg behulpzaam, dus wie weet.


Iemand goede tip hoe dit het beste in te richten?

Mijn vraag is beantwoord en eigenlijk heel voordehand liggend. Onderstaande functie zoekt dus inderdaad de goedkoopste 3 uren tussen 18:00 en 8:00 de volgende dag.

Schermafbeelding 2024-01-01 om 18.57.00

2 Likes

Ik doe dat met 2 simpele flows: de eerste zet de charger direct op pauze zodra de auto wordt aangekoppeld.
Schermafbeelding 2024-01-02 om 22.33.03

Een andere flow zoekt de goedkoopste uren 's nachts en haalt dan de lader van pauze af.

1 Like