Zigbee werkt niet goed na stroomstoring

Na een stroomstoring waarbij het hele huis spanningsloos was, zijn de zigbee apparaten van mij niet teruggekomen. Op twee Aqara motion detectoren na, zijn alle zigbee apparaten niet te bedienen en de volgende meldingen komen naar voren: “Apparaat niet beschikbaar” en “Kon dit zigbee apparaat niet initialiseren”.
Het gaat om verschillende apparaten die niet meer werken; van Aquara led lampen en deur contacten tot Innr smart plugs.
Ik heb diverse acties ondernomen zoals volledige reboot Homey, herinstalleren aqara software, apparaat uit Homey verwijderd, etc. Niets werkt echter meer. Opnieuw Aqara of INNR toevoegen werkt ook niet, het apparaat wordt door Homey niet gezien en doorloopt zo niet de installatie. Wie weet wat ik nog meer kan doen?

1 Like

Vervelend. Omdat je toch al een aantal zigbee apparaten kwijt bent, zou je kunnen overwegen om een zigbee reset te doen. Het is wel handig om je 2,4GHz wifi op een vast kanaal te hebben staan. Zigbee reset zoekt namelijk zelf een rustig kanaal uit. (wifi en zigbee werken in dezelfde frequentie range namelijk).
Daarna helaas alles opnieuw pairen, en je flows repareren.
Veel Homey eigenaren vinden het zigbee netwerk aanzienlijk beter en betrouwbaarder werken na een reset.

Backup terugzetten en weer proberen.
Dat heeft bij mij een keer gewerkt.

Wel te hopen dat je nog een backup hebt van voor de stroomstoring…
Er zit een bug in de homey backup. Bij een stroomstoring slaat homey aan het backuppen. Hij denkt dan dat de backups falen. En overschrijft vervolgens alle backups

Toevallig van de week ook weer gehad:


Heb ik nog niet gehad, op v5(& v5rc) niet en op v6 niet.
Maar als er een stroomstoring is, dan heeft Homey ook geen stroom. Hoe kan hij dan aan het backuppen gaan?

Als de stroom er weer op gaat…
Gewoon de stekker eruit (ptp) is geen probleem. Maar als er een zekering of aardlek uitgaat dan gaat het mis.

Ah. Apart. Ik heb beide behandelingen meermaals gegeven, maar geen backup issues…
Het aparte is, de adapter eruit halen is gelijk aan de zekering of automaat die de stroom afschakelt. Zou je denken.

Dat zou je denken inderdaad. Enigste verschil is dat hoogstwaarschijnlijk de router en/of modem ook uit zijn geweest.

Ik heb dit probleem in het verleden ook al eens gehad maar dat was met eerdere RC versies, nog nooit met een stable versie.

Een ptp loste het probleem altijd op

Ik heb het nooit zelf kunnen reproduceren dus ik ben er nooit achter gekomen wanneer en waarom het gebeurde.

Da’s waar, het duurt ff voordat je wifi dan weer up is.
De groep waar mijn Homey op zit is een andere dan mijn modem.

Maar je zit nog op v4.2 zie ik, ik heb geen idee of Athom op de hoogte is. Heb je het al gemeld?
En of deze bug in v5 of v6 opgelost is…

Ik denk wel dat dit opgelost is want ik heb het al heel lang niet meer gehad. Ik kan mij ook niet meer herinneren bij welke versie dit probleem voorkwam

Je gaat dit niet geloven…


Maar, ik was een webserver file aan t editen, dus dat zou zomaar de oorzaak geweest kunnen zijn :upside_down_face:

Niet helemaal, de reden is verschillend.
Een aardlek of zekering gaat eruit om een reden (piekstroom of lek naar aarde) wellicht dat homey daar gevoelig voor is?
Een zekering schakelt maar een pool uit de aardlek beide polen. Dus een zekering eruit is ook anders dan de stekker eruit.

Een jaartje geleden een bugticket gemaakt.
Voorgestelde oplossing is: mogelijkheid om 1 backup vast te zetten. Zodat je die altijd achter de hand houdt.

Is approved door athom met de bekende athom planning :wink:

1 Like

Dank voor de suggesties. Uiteindelijk heb ik de zigbee reset uitgevoerd en de onderdelen weer 1-voor-1 toegevoegd en in de flows verwerkt. Wel wat werk, maar draait nu weer stabiel; het lijkt zelfs of de routers en EndDevices beter verbonden zijn en minder vanuit de Homey.
Ik zit trouwens op v6, dus ligt niet aan een oude versie.

1 Like