Zigbee problemen HP2023 opgelost?

Goeiemiddag, ik las dat er Zigbee problemen bekend waren bij Athom, is dat inmiddels opgelost en zou het nu stabiel moeten werken om vanuit de Pro 2023 een Zigbee netwerk op te bouwen?

Ik heb namelijk binnen 6 lampen die redelijk stabiel werken, en buiten heb ik 34 GU10 spots van Paulmann toegevoegd in onze tuin. Een deel daarvan werkt prima, een deel heeft af en toe veel vertraging en een paar willen na het koppelen helemaal niet meer reageren.

Heb nu een reset uitgevoerd, net zo lang tot hij van kanaal 15 naar kanaal 20 sprong, in de hoop dat het dan na opnieuw pairen beter gaat. Kanaal 1 en 6 zijn door onze buren het meest gebruikt voor Wifi (waaronder ook 40mHz), dus Zigbee 15 lijkt redelijk druk.

Als het nu nog niet werkt, kan het dan aan de Homey liggen (dus moet ik dan een andere Hub er bij plaatsen?) of zou het aan iets anders moeten liggen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!!

Bron

Kun je met een Pro 23 niet zelf het zigbee kanaal wijzigen? (via https://tools.developer.homey.app/zigbee). Dat kan iig met een Pro 19.

Op welk kanaal staat jouw wifi?

_

Is dat willekeurig, bij het aansturen van alle 34 tegelijk?
Of werkt het individueel ook onbetrouwbaar?
Zijn het altijd dezelfde lampen die in het ene deel of het andere deel vallen?
Want zo’n berg lampen tegelijk aansturen
dat kan Homey zelf niet zo goed (omdat deze alles tegelijk aanstuurt, waardoor er vaak signalen verloren gaan);
gebruik een app als bijv < group > om zulke aantallen lampen tegelijk te schakelen (deze app zet een minuscule vertraging tussen ieder commando).

Beetje trage reactie, maar ben er intussen uit denk/hoop ik.

Bij Pro 23 kun je het kanaal niet handmatig wijzigen, kiest zelf bij reset van netwerk, dus meerdere malen gereset tot hij kanaal 20 pakte ipv 15.

Mijn Wifi staat nu op kanaal 11, niet perfect maar 1 en 6 waren te druk.

Aansturen deed ik al via de Group app, omdat ik daarmee per zone makkelijk dim niveau en kleur kan kiezen.

Probleem trad al op bij lampen individueel aansturen, en iedere keer dezelfde lampen.

Heb eerst een Zigbee dimstekker als versterker geplaatst en dat leek iets te helpen, dus leek erop dat het Mesh netwerk niet goed werkte.
Nu in huis twee Aeotec versterkers geplaatst, daarna probleem bijna weg. Dat bevestigde mijn vermoeden dat de Mesh functie van de Paulmann spots niet fatsoenlijk werkte.
Nu op 4 strategische punten in de achtertuin de Paulmann spot vervangen door een Hue spot om het netwerk te ondersteunen en tot nu toe werkt het feilloos.

Voor mij dus de volgende keer alleen Hue spots als ik buiten moet plaatsen.

1 Like