Zigbee oplossing tuinhuis ? (20-30meter van Homey)

Beste,

Ik zoek de elegantste oplossing om Zigbee tot in een tuinhuis te krijgen. Deze is 20-30 meter van de woning verwijderd. Op dit moment hangt hiet een lamp en sensor (hue) en deze werkt niet 100%. Vaak geen detectie, of juist wel detectie maar vervolgens geen communicatie meer waardoor deze blijft branden. Nu wil ik in het tuinhuis een waterkraan open/dicht schakelen en ik dacht aan de Tuya Zigbee Valve. Nu wil ik niet dat ik deze open schakel en deze vervolgens niet meer sluit door slechte verbinding.

1 van de oplossingen waar ik aan dacht was hue buitenverlichting halverwege installeren, maar dit zou een “lapmiddel” zijn aangezien ik deze dan niet via de Hue bridge zou kunnen koppelen maar via Zigbee direct op de Homey. Hierdoor mis ik heel wat voordelen van deze verlichting.

Iemand een beter idee?
mvg,

Blijkbaar heb je daar al 220 liggen. Kun je daar op die plek dan niet een waterdichte installatiedoos plaatsen met een Ikea repeater oid erin?

Dag @PetervdK,

In het tuinhuis Wifi, 220V geen probleem. Halverwege de tuin heb ik geen 220V. Ik kan dit wel op 1/3 van de afstand voorzien maar word een overhoopje om dat deftig te krijgen. de repeater van ikea is anders wel een elegante en goedkope oplossing en zeker voor die prijs een poging waard!

Edit;
Na de tip wat opzoekwerk gedaan,

Bij deze ervaring van iemand die met 2 versterkers van Ikea een 110meter kon overbruggen! (1 aan elke kant !)

Lijkt mij dat ik met 2 versterkers mijn volledige probleem van de kaart haal dan! :slight_smile:
bedankt @PetervdK. Mijn bevindingen worden zeker nog gepost later!

2 Likes

En mocht dat niet werken, dan heb je wellicht iets aan mijn olossing om verbinding naar de kelder in ons appartementencomplex te realiseren.

Je zou in je tuinhuis ook een 2e hub/gateway kunnen installeren, aangezien je er al stroom en wifi hebt.
Dat kan een Hue zijn, maar bijv ook een Ikea of Xiaomi hub (stuk goedkoper). Bij de Xiaomi ff opletten welke compatible is met Homey.
Wel even goed opletten welke devices je wil gaan koppelen, want je kunt daar niet alles op aanmelden.
Deze gateways kun je in de resp apps in Homey toevoegen en zo zie je ook de daar aangemelde devices in Homey.
Let wel dat je zo een 2e Zigbee netwerk maakt en je huidige Zigbee netwerk dus niet uitbreidt of optimaliseert.

Maar als je tuya gaat gebruiken kun je wellicht ook wifi-devices vinden?

2 Likes

Dag Henk,

bedankt voor de oplossing! ja een 2de netwerk is op zich geen probleem. Ja ik heb geen idee of er wifi oplossingen zijn voor de kraan te bedienen. Momenteel zit hier een bolkraan tussen op 1 duim leidingen.
Dus voor deze bestaande situatie leek mij dit een mooie oplossing die te integreren was met de Homey.

Daar heb ik idd ook een tijdje naar staan kijken voor de gas- en waterleiding hier in huis.
Ziet er beslist goed uit, maar heb hem nooit durven bestellen omdat ik twijfelde of deze uberhaupt ondersteund werd door Homey.
Heb je dat goed uitgezocht?

Zie hem nu trouwens wel in de Homey Tuya app staan.
Ik hoor/lees graag je bevindingen, mocht je hem inderdaad bestellen! :slight_smile:

1 Like

Ik had dus een Tuya een app gevonden ja ;)! De Ikea versterkers zijn inmiddels besteld en de kraan ook! :wink: Ik geef de bevindingen zeker door! Het lijkt mij zeker ook een handigheidje voor gas af te sluiten bij lange afwezigheid of brand-rook detectie!

2 Likes

Beste leidingen voor een tuinhuis!

2 Likes

Wel jammer dat Hue lampen niet oneindig veel hops routeren :crazy_face:
image

1 Like

… ach neen zeker!

Mijn ikea versterkers zijn toegekomen en geplaatst!
Eerste test, versterker1 in Living (gelijkvloers); versterker 2 in tuinhuis.
Versterker tuinhuis kreeg ik niet gekoppeld, ik heb deze dichter geplaatst om te koppelen en vervolgens terug in tuinhuis gezet.
een “interview” leverde geen resultaat op.

Tweede test, versterker 1 op 2de verdiep van de woning, versterker 2 in tuinhuis.
De stekker in de woning had iets meer stappen

Maar een interview leverde mij vrij snel resultaat op!
afbeelding
ik heb nog geen accessoires in het tuinhuis op Zigbee om verder te testen.

1 Like

Je kan ook 1 of 2 Hue tuinlampen plaatsen tussen het tuinhuis en je woning. De lampen werken als tussenversterkers voor het Zigbee signaal (mesh network)

Tot mijn verrassing werkt zigbee bij mij uitstekend op min 30mtr vanaf de andere zijde van mijn huis tot de tuinschuur! Ik zou het proberen.

1 Like

Dag Marc,
Ja dat was een idee, zeker omdat ik al een hue lamp en sensor buiten heb hangen. Maar deze werken niet altijd naar behoren door de slechte link.

Met de hue begrijp ik dat deze hun eigen aparte mesh netwerk creëren als in ze via de hue app(en bridge) installeer. Ook heb ik begrepen en inmiddels gemerkt dat er via de originele bur app gewoon veel meer mogelijk is qua instelling van de lampen, dit wil ik dan ook zo houden :).

Zoals hierboven al aangegeven heb ik inmiddels aan elke kant een ikea versterker staan. En ik heb op deze in het tuinhuis tot nu toe goed bereik!

1 Like

Ik heb de Tuya Zigbee smart water valve binnen gekregen (heel snel trouwens!) en geinstalleerd. de Tuya zigbee app vond deze mooi, bediening loopt vlekkenloos en verbinding lijkt heel stabiel, het enigste “probleem” waar ik tegenaanloop is dat de communicatie misloopt bij “snel” schakelen. (AAN/UIT) maar dit heb ik overigens bij alle Zigbee toestellen.

Ik heb ergens gelezen dat Homey zigbee mesh trager wordt bij meer dan 35 a 40 zigbee apparaten (correct me if I’m wrong).

Ik heb zelf enkel nog zigbee sensoren en deurcontacten, van de laatsten zie ik de melding vrijwel direct verschijnen bij contact alarm. Reageert erg snel.

Klopt, heb ik zeker last van. Ze vallen ook regelmatig weg en komen dan weer na een paar uur terug