Hue bridge pro en Homey zigbee range extender

Ik heb mijn verlichting in huis voornamelijk van Innr , daarnaast een paar Hue lampen en voor buiten tuya zigbee (Nedis) .

Alles gepaired via Homey pro early 23. Nu kreeg ik geen stabiele connectie met de buitenlampen. Ik dacht dat dit kwam door de grootte (70+ lampen en 15 sensoren) van de setup en heb een hue bridge pro aangeschaft. Het bleek echter de afstand te zijn.

Helaas blijkt het ene zigbee protocol niet het andere en kunnen de tuya zigbees prima praten met de hue bridge maar niet met een router device. Wég voordeel van de zigbee mesh…

Nu dacht ik de homey zigbee te gebruiken voor de 20 tuya lampen in de tuin ( en de andere sensors) en de Hue pro voor de Innr en Hue verlichting.

Heeft iemand ervaring met een zigbee repeater (aeotec ) of volstaat een zigbee smart plug ook ?

Bedoel je “een router device” in het algemeen, of een specifiek apparaat? Want ik kan me niet voorstellen dat die Tuya lampen geen routers ondersteunen. En als het lampen zijn die permanent van stroom voorzien zijn, zijn het zelf waarschijnlijk ook routers. Dus ik denk dat het probleem ergens anders zit.

Waar gaat het precies mis? Kun je die Tuya lampen niet toevoegen? En als je ze wel kunt toevoegen, hoe doe je dat precies?

Homey Pro heeft een slechter Zigbee bereik dan de Hue hub, dus als het met de Hue hub al niet werkt in verband met afstand is de kans klein dat het met Homey wel gaat werken.

Je kan ook een Tuya Zigbee gateway gebruiken voor de Tuya lampen. Een Tuya Zigbee of Multimode gateway zijn erg goedkoop op AliExpress, en je kunt deze dichter bij de lampen plaatsen zonder de andere Zigbee netwerken te beïnvloeden. Vervolgens kan je de lampen toevoegen via de Tuya app van Drenso:

De tuya lampen in de tuin kon ik niet pairen ( homey pro 23 zigbee) terwijl dit met Innr lampen (gu10) wel lukt. Vooraan in de tuin lukt het me om 1 lamp te pairen, deze gaat dan via een andere Tuya lamp in de garage of rechtstreeks op de homey ( via web dev) , maar niet via een Hue lamp (aan de gevel) of andere Innr lampen in de woonkamer of keuken. Ik dacht dat dit maken had met de hoeveelheid lampen en sensors op het homey zigbee netwerk. Vandaar dat ik de hue pro heb gekocht. Na aanmelding van alle lampen op de hue pro kon ik de tuya lampen in de tuin nog steeds niet pairen.

Hue pro lukt pairen in de tuin sowieso niet, dichterbij wel. Homey kan ik het soms wel toevoegen, vindt hij de device maar geeft na lang zoeken alsnog een foutmelding, soms wordt ie wel toegevoegd maar kan ik hem niet of slecht bedienen. Het zijn e14 kaarslampjes die als generic zigbee worden gevonden door Homey, wellicht gaat het daar mis.

Nee, alles wijst erop dat het een probleem is met afstand.

Het lijkt alsof ze in ieder geval niet via een Innr of Hue lamp willen communiceren. Er zijn er meerdere in de buurt waar ze dus niet mee verbinden willen

Dat kan meerdere oorzaken hebben:

• Sommige apparaten willen simpelweg niet routeren via apparaten van bepaalde andere merken.
  • Soms duur het even voordat er nieuwe routes worden opgebouwd. Wat je zou kunnen proberen is om de Zigbee controller waarmee de lampen verbonden zijn (dus ofwel Homey, ofwel de Hue bridge) een half uurtje van de stroom af te halen.
  • Soms willen apparaten alleen routeren via de router waarmee ze tijdens het pairen verbonden waren. Als je bijvoorbeeld lampen dicht bij Homey paired en vervolgens verplaatst naar hun daadwerkelijke locatie kan het zijn dat ze Homey niet meer kunnen bereiken en dan niets meer doen. Vandaar dat je altijd beter de lampen kunt pairen op de plek waar je ze ook wilt gaan gebruiken.

Het lijkt de goede kant op te gaan. Alles maar weer eens gereset en geprobeerd om het lampje dat het dichts bij een Hue / Innr routerlamp zit te pairen op de hue bridge. Dat ging goed. De tweede lamp kon ook gepaired worden (deze lukte in de vorige setup ook nog gewoon ) . Bij lamp 3 ging het in eerste instantie mis ( geen pairing ) maar later lukte het wel.

Het vreemde is dat bij de lampjes die het verst van de hue bridge of routerlamp af staan de bediening soms hapert (lijkt het commando aan/uit dan niet te ontvangen ). Als ik ze vervolgens inlees op de homey pro (official hue app) kom ik geen error meer tegen…

Ben nu bij lamp 7…

I jinxed it ! Lamp 6 reageerde opeens niet meer. Krijg hem nu ook niet meer gekoppeld.

Ik laat Hue eens even de juiste routes uitzoeken. Kun je via geen enkele manier het zigbee netwerk van Hue zichtbaar maken overigens ? Ik ben heel benieuwd wat de routes nu zijn namelijk!

*Update*

In volgorde vanaf de dichtsbijzijnde Hue / Innr lamp verloor de Tuya / Nedis lamp nummer 2 en 6 zijn verbinding. Ik heb nu op strategische plekken 2 hue lampen geplaatst en heb nu 14 lampen aangemeld.

Ik kan niet anders concluderen dat de Tuya / Nedis lampen geen verbinding kunnen maken met andere Tuya lampen.

Ik ga het uiteindelijk nog eens proberen met een zigbee range extender of Hue smart plug en zal de resultaten terugkoppelen.