Zigbee op homey/tradfri

Hallo,
Ik heb sinds kort de homey pro (jippie) en heb nu mijn Ikea gateway gewoon toegevoegd en kan netjes alles bedienen. So far so good.
Maar om het Zigbee netwerk uit te breiden met aqara batterij gestuurde devices wil ik eigenlijk de Ikea lampen en stopcontacten direct toevoegen. Maar dan wordt volgens mij niks meer ge-update.
Hoe doen jullie dat? Gewoon op de Ikea tradfri laten of de updates voor lief nemen. (Er zijn geregeld updates voor de lampen enzo)

Ik ben zo iemand die niet snapt wat er steeds aan een lamp valt te updaten :hugs: er worden toch niet iedere week nieuwe functies toegevoegd en bugs opgelost?

Na een tijdje op z2m te hebben gedraaid en de lampen dus ook heb geupdate is er daadwerkelijk niks veranderd. Hue lampen hebben nu ongeveer 5x een update gehad.
Veel nieuwe dingen zijn in samenwerking met de hue bridge en kan je in homey op andere manieren doen. Zoals kleur temp in de loop van de dag veranderen.

In tegenstelling tot sommige bedrijven heeft IKEA best een uitgebreide changelog: Release Notes

1 Like

Maar echt heel spannend is die changelog ook niet. Het is vooral batterij gebruik verbeterd en die nieuwe hub.
Als je de lamp rechtstreeks doet, neemt de homey dan ook gelijk het gebruik mee of moet je dat nog handmatig instellen?
Ik probeer beetje voors en tegens te maken. Best wat lampen door het huis heen.
Dus als het voordeel is dat mijn Zigbee netwerk groter wordt, gooi ik alleen de stekkers om en laat de lampen.
Maar als er meer voordelen aanzitten dan wordt het wel iets om te overwegen.
Groot voordeel, je bent die Ikea hub kwijt :joy:

Mooi, toch zie ik er weinig updates voor lampjes tussen staan :wink:

Ik zie er 5, ik ga ze niet allemaal quoten hier :stuck_out_tongue:

Over 1,5 jaar. Waarvan dit er drie zijn

  • TRÅDFRI bulb WW1.0 version 2.3.094

    • Relaxed factory reset timing to enable easy onboarding of bulbs.
  • TRÅDFRI bulb WW2.0/CWS1.0 version 2.3.093

    • Relaxed factory reset timing to enable easy onboarding of bulbs.
  • TRÅDFRI bulb WS1.0 E27/WS2.0 version 2.3.095

    • Relaxed factory reset timing to enable easy onboarding of bulbs.

Maar goed. Ik zie nog geen echte grote voordelen behalve 1 hub minder. En beter Zigbee netwerk.

:joy:

Valt me ietwat van je tegen, Robert. Je lijkt me geen luiwammes :sweat_smile::stuck_out_tongue_closed_eyes:

Als je geen remotes gebruikt om de IKEA lampen te schakelen en te dimmen ga je inderdaad van een hub weinig extra voordelen merken.