Zigbee apparaat toevoegen

Goeiedag.
Ik vroeg me af of er een bepaalde manier is van het toevoegen van een zigbee apparaat. Nu doe ik het altijd zoals homey vraagt dichtbij homey zelf, maar nu zie ik dat er geen een router wordt gebruikt in het mesh netwerk.
Is het misschien verstandig om iets toe te voegen op de plek waar het gebruikt wordt? Of is dit toch niet de manier zoals het hoort?

Over het algemeen is het bereik best groot heb ik gemerkt.

Dat je geen mesh ziet komt misschien omdat je alleen maar enddevices hebt zoals sensoren en geen apparaten op continu stroom?

Athom zelf adviseert om het pairen naast Homey te doen. Als je m daarna op zijn plek hangt, zoekt hij zelf de optimale route via de evt. router devices.
Met Zigbee kan het een tijdje duren voordat het netwerk ‘gesetteld’ is.

Heb je een screenshot van je zigbee overzicht?

Dat advies klopte nog wel voor pre-firmware-v5, maar praktisch gezien geldt voor fatsoenlijke Zigbee implementaties (en die van Homey): pairen op de plek waar je het apparaat wilt gaan gebruiken.

Van sommige apparaten (met name Xiaomi) is bekend dat ze maar met moeite van router wisselen, dus als je ze naast Homey paired zullen ze de neiging hebben altijd direct met Homey te willen verbinden, en dat is iets dat je eigenlijk niet wilt.

Heb een 3tal zigbee devices op stroom (ikea). Die kunnen dus als router fungeren.
Alle enddevices zijn inderdaad Aqara, dus dat zal een goede verklaring kunnen zijn.

Heb er net een aantal opnieuw toegevoegd, en nu gaan er enkele inderdaad via de lampen van ikea.
Dus voortaan ga ik ze toevoegen op de plek waar ze komen.
Zelfs op zolder ging dat prima, dus geen moeite om op deze manier toe te voegen.

Wel staan er soms grijze vraagtekens tussen zie ik soms.
Heeft dat nog een betekenis?

Dan weet Homey (kennelijk) niet via welke router de berichten van een apparaat gerouteerd worden. Maar zolang het apparaat werkt maakt dat niet zoveel uit.

Helemaal duidelijk, bedankt.
Alle sensoren blijven netjes updaten, dus werken dan prima.
Weer wat geleerd zo :+1:

Owww. Da’s jammer van Athom, want deze info heb ik slechts een paar weken geleden op hun website gelezen. Maar dank voor de info, Robert!