Hulp bij aanmelden Zigbee apparaten op router

Goedemiddag iedereen,

Het lukt mij niet om mijn Zigbee apparaten via een zigbee router te laten lopen met als gevolg dat de verbinding niet stabiel is. Vanaf de schakelaar (Xiaomi Aqara) en motion sensor (Philips) is het zo’n 2 meter tot de zigbee router (Philips hue lamp). Maar beide blijven ze verbinding maken direct via de Homey. Ik heb geprobeerd om de apparaten opnieuw te koppelen, maar dit lukt alleen als ik ze dichtbij de Homey hou. Als ik direct bij de lamp sta krijg ik ze niet aangemeld.

Er zijn diverse andere apparaten die wel via deze router lopen, ik snap dus niet helemaal waar het fout gaat en waarom.

iemand een idee?

Dag Sidney, graag meer info. Welke Homey gebruik je en welke app gebruik je?

Ik gebruik de Homey Pro (2016-2019) en Xiaomi Aqara / Philips Hue without bridge apps.

Als test heb ik net de Philips Hue lamp die als router dient vervangen voor een ander merk lamp en hier kunnen ze wel op aanmelden. Als ik de Philips lamp weer terugzet en dan weer wil aanmelden dan werkt het nog steeds niet. Heel vreemd, want een andere motion sensor en exact zo’n zelfde schakelaar doen het weer wel.

Uiteraard heb ik ze verwijderd voor ik ze weer heb aangemeld.

(Bepaalde) Aqara apparaten willen/kunnen bepaalde Ikea lampen niet gebruiken als router/hop, in combinatie met Homey ***
Het verbaast me niet dat dat ook voor bepaalde Hue lampen geldt (Ikea / Hue is inwisselbaar voorzover ik weet).

Dus, dan de Aqara’s of Hue lampen vervangen door iets anders (zoals je al had ontdekt).

Vaak is (helaas) de interne firmware niet zonder meer hetzelfde in exact hetzelfde apparaat, maar dan van een andere productie batch.
Dus hetzelfde apparaat kan door zigbee als “een iets ander apparaat” worden gezien, met dus wisselende resultaten.

***) werkt prima samen op bijv. zigbee2mqtt

Aha, duidelijk. Bedankt voor je antwoord fijn om in ieder geval een idee te hebben wat de oorzaak kan zijn.

Ik zal me is gaan verdiepen in zigbee2mqtt.