Youless, Homey & Synology?

Nieuw jaar, gelijk de bezem door de kast.

Ik heb hier een Youless aan de slimme meter hangen. Nu was die er eerder dan de Homey, dus de data gaat nu in de cloud. Maar dan denk ik. Homey houd het nu soort van ook bij. Is er niet een leuke app voor Homey die dat beter doet, en eventueel de data ook weg kan schrijven naar een Synology NAS? Scheelt toch mooi weer een abonnement voor iets waar je niet dagelijks naar kijk. (maar soms wel wil weten)

Welke cloud gebruik je? Enelogic misschien?

Anyhow, tuurlijk kun je de youless lokaal via Homey uitlezen: [APP][PRO] YouLess, Enelogic, PVOutput - Belgian and Dutch P1 Smart Meter Reader

De historische data komt dan in Homey. Maar Homey bewaart maximaal 2 jaar, en comprimeert de data meer naar mate je verder terug wilt kijken. Er zijn diverse oplossingen om de data te ‘exporteren’ naar een eigen database. Een oplossing om Insights regelmatig te backuppen naar je NAS is bijvoorbeeld deze: [APP][Pro] Archive Insights - export all your Insights data to a NAS, FTP or web folder

Overigens kun je met deze app het energie verbruik mooi samenvatten per uur/dag/maand/jaar, en ook de kosten in Euros inzichtelijk maken: [APP][Pro] Power by the Hour: Insights per hour, day, month and year

Dat is inderdaad Enelogic, maar dat maakt voor de rest niet uit lijkt mij. De vraag is kan ik het lokaal bijhouden via de Homey? Enelogic duwt de data op de duur ook meer in elkaar. Dus dat maakt verder niet uit.