WTW aansturen via Homey

Recent ben ik begonnen met het “slim” maken van mijn huis en naast de verlichting leek mij de WTW een andere logische keuze. Mijn WTW (merk zal ik hier plaatsen als ik het thuis heb nagekeken) word momenteel aangestuurd d.m.v. een driestanden schakelaar.

Nu heb ik een Fibaro RGBW module tweedehands weten te kopen, echter kan ik nergens een duidelijke omschrijving vinden hoe dit aangesloten dient te worden. Er is een forum topic van 2 jaar geleden maar daar komt ook geen duidelijke conclusie uit.

Ik hoor graag als er iemand is die een soortgelijke setup heeft draaien en mij van informatie kan en wil voorzien.

Groeten,
Tom

Wtw is niets anders dan 3 fasen stroom die los van elkaar aangestuurd worden
Schakelaar 1 =/= voeding 1 van wtw aan die weer fan 1 aanzet
Schakelaar 2 =/= voeding 2 van wtw aan die weer fan 2 aanzet
Schakelaar 3 =/= voeding 1 en 2 van de wtw die weer fan 1 en 2 aanzet

Makkelijk op te lossen met rolluik schakelaar of 2 losse schakelaren ( of dubbele schakelaar )
Allemaal 240volt geschakeld

Zower ik weet is rgbw schakelaar van fibaro 12 of 24 volt. Dus kan niet bedacht krijgen hoe je dat zal willen doen

Just my 2 cents
Marco

iets meer info over de WTW is wel nodig, drie standen is niet gelijk aan drie fasen. Als het om een Perilex-schakelaar gaat heeft robbshop meer uitleg:
https://www.robbshop.nl/domotica/projecten/z-wave-badkamer-ventilatie

Hierbij het schema van de WTW.

Het gaat om een NedAir HR 300 LB met bypass. Ik heb geprobeerd om het voltage te meten wat er over de kabels gaat, echter is dit niet gelukt met een simpele voltage meter.

Met hulp van @Rocodamelshekima : Dit lijkt mij geen 220 oid, gewoon een gelijkspanning zou ik zeggen… 42 V vermoedelijk. Dan zou je met het schema van Robbshop vooruit kunnen (1,5 KW) lijkt mij… Maar je kan eea misschien wel navragen, is gewoon een Nederlands bedrijf:
Ned Air b.v.
Constructieweg 49
8263 BC Kampen
Postbus 79
8260 AB Kampen
Tel. 038 337 08 33
Fax. 038 332 27 50
Email:
info@ned-air.nl
www.ned-air.com

By the way, ik zie op dat plaatje geen gelijkspanning staan. Wel zwakstroom.
Maarre goeie tip, navragen, niet te bleu doen.
Of de stand 1,2,3 en P met elkaar in verbinding mogen staan. Ofwel, als je er een tweede 3-standen schakelaar tussen zou zetten, neemt het apparaat dan de hoogste stand over? Of vliegt het in de fik.

Ik heb contact gehad met Brink (die hebben support van deze WTW overgenomen), maar hier heb ik alleen dezelfde handleiding gekregen.

In de WTW ziet de aansluiting er als volgt uit:

De GND is doorgelust met stand 1. De drie standen schakelaar die eraan zit in de keuken is een Busch-Jaeger Ventilatorschakelaar. Op de contacten kon ik geen voltage meten, maar probeer het vanavond eens direct op de printplaat van de WTW.

Is er iemand die met deze aanvullende info mij kan helpen?

Ik ben geen elektricien. Maar misschien helpen de volgende vragen je verder.

En wat kan je schakelen met die ventilatieschakelaar? Zit er ook een afwezigheidsstand op, of filterding?
Als alle vier de draden (grijs?/geel/blauw/rood) niet aangesloten zijn (en groen dus wel), in welke stand zit het apparaat dan? Ik zeg niet dat je iets moet losschroeven (ik weet ook niet of je dat wel kan), maar kijk eens in de schakelaar of daar een stand is die geen enkel draad in contact brengt met een ander draad.

Als je het voltage meet, wat probeer je dan te meten, AC of DC?

Ik kan niet zien waar die grijze draad naartoe gaat. Heeft ie in het hele verhaal ermee te maken?
Gaan de gele, blauwe en rode draad naar de schakelaar toe?
Als je de schakelaar op stand twee zet, connect dan geel met blauw?
Als je de schakelaar op stand drie zet, connect dan geel met rood?

De ventilatorschakelaar heeft maar 3 kabels aangesloten (geel/blauw/rood), de schakelaar heeft alleen standen 1, 2 en 3 (dus geen nul-stand). Ik kan geen schema vinden van die schakelaar, maar ik vermoed dat je in stand 1 geen kabels met elkaar verbind, in stand 2 verbind je kabel 2 met kabel 1 en in stand 3 kabel 3 met kabel 1.

Volgens mij is het aansluitschema als volgt.
150_a_2711ucdrl-212

Volgens mij kan die meter die ik gebruikt heb alleen AC aan, ik zal eens kijken of ik ook een DC meter kan vinden. De grijze draad is geen draad maar iets wat daar gewoon hangt.

Als het waar is wat je zegt, dan is GRD in stand twee zowel verbonden met 1 als 2 (geel en blauw).
En in stand drie is dan GRD verbonden met zowel geel alsook rood.

Het schema zoals je post is niet helemaal accuraat. Er komt dan geen L die dan met met stand 1 verbonden wordt volgens jouw vermoedens.

Zit er in die gebruiksaanwijzing/installatiehandleiding ook een aansluitschema voor het plaatsen van een tweede ventilatieschakelaar (voor bijvoorbeeld in de badkamer)?

Ikzelf heb een Brink en geen NEDair dus ik heb geen 1 op 1 kopieerbare oplossing.
Dus wat je doet met jouw schakeling is voor eigen risico he. Maar dat spreekt voor zich.

Wat ik vertelde was ook maar een aanname. Ik denk dat we uit moeten gaan van de handleiding die verstrekt is door NedAir (aantal posts omhoog). De kabel die ik heb liggen is een 6 aderige kabel, dus ik kan de GND gewoon aansluiten volgens het schema. Zou er dan wel een mogelijkheid zijn met de RGBW module?

Misschien is de RGBW module niet het juiste apparaat, maar weet iemand dan wel een device welke dit zou kunnen? Het liefste iets wat in een WCD past.

Volgens je foto is P met stand 1 doorverbonden, dus dat hoef je niet te schakelen.
Blijven er alleen stand 2 en stand 3 over, die kun je met een potentiaal-vrij dubbel-relais schakelen.
Als P gelijk is aan 230V fase, dan hoeft je dubbel-relais niet potentiaal-vrij te zijn.
De RGBW module is hiervoor niet direct geschikt, je zou er dan relais tussen moeten plaatsen.
De Fibaro DOUBLE RELAY SWITCH FGS-222 kan prima gebruikt worden:
image
P komt dan aan IN 2 aan Q1 en 3 aan Q2 L aan de Fase en N aan de Nul van de netspanning
(dus geen doorverbinding tussen L en IN zoals op dit tekeningetje)

De verbinding is geen 230v, ik vermoed dat het 10v is.

In dat geval kun je zonder problemen de aangegeven FGS-222 gebruiken.
De gebruiksaanwijzing voor de RGBW staat hier https://manuals.fibaro.com/rgbw/

Pas op, zoals boven gezegd: 42 V staat in de stukken. Maar dat zou dan nog moeten werken…

Ik heb contact gehad met Brink Climate Systems. Zij nemen contact op met Robbshop en/of Athom dus hopelijk kunnen we binnenkort deze systemen ook aansturen via Homey.

1 Like

Oh dat is interessant, die ontwikkeling wacht ik dan ook nog even af voor ik zelf ga prutsen…
Het zal mij benieuwen wat hier uit komt: Brink heeft zelf ook een draadloos systeem voor WTW, die kost 250+ euro dus kan me bijna niet voorstellen dat ze gaan meewerken aan een goedkoper alternatief. Dan verwacht ik eerder dat ze hun systeem geschikt gaan maken voor aansturing via Homey. En voor dat geld ga ik dan toch zelf wel prutsen :slight_smile:

Het is lang stil op dit draadje😄 zijn er vorderingen te melden. Ik wil mijn WTW ook graag koppelen en een schakelaar achter de huidige 3 standenschakelaar lijkt me ideaal.

Even zoeken hier in de community. Er is behoorlijk wat over geschreven ondertussen.
Kan met een Shelly 2.5 bijv.