Wisselschakelaar, curtain module niet nodig voor bediening rolluiken?

Mooi, maar het is jammer dat je die omweg nodig hebt.
Zo moeilijk kan het dus niet zijn om die bewegingstijd in te stellen. Ik heb gekozen voor de KAKU ASUN 650 oplossing, die heeft standaard een bewegingstijd van 2 minuten. Met een extra FLOW kort ik die tijd in tot 35 seconden. Voor mij is het belangrijk om de stroom vanuit die schakelaar snel van de motor te halen. Ik heb nl ook een handbediening parallel geschakeld.

Als je dat niet goed en elektrisch veilig gedaan hebt dan heb je een heel goedkope oplossing die als jij of een dierbare de schakelaar bedient en Homey net op dat moment het signaal stuurt de gehele boel kortsluit met alle mogelijke gevolgen van dien.

Dan mag je hopen dat de zekering snel doorbrand voor je gehele huis in brand staat. In het beste geval hoef je alleen de electra buis uit de muur te hakken om die te vervangen. De andere scenario’s mag je zelf bedenken. M.i levensgevaarlijk.

2 Likes

Volgens mij zit hij nu ook in de tuya zigbee app, maar weet niet of je daar de tijd in kan stellen.

Voor zover ik weet is die tijd nog steeds niet instelbaar. Ik heb daar een jaar op gewacht

Dank voor uw reactie. De oplossing is duurder dan met die ZIGBEE curtain module uit China. Ik heb het mi goed aangesloten, zo ingewikkeld is dat niet.
De handschakelaar kan niet meer permanent in de aan/uit stand staan. Dat is belangrijk. De Homey is zo geprogrammeerd dat de stroom van van ASUN 650 schakeling er zsm af gehaald word. De spanningsloze toestand van de schakeling wordt gecontroleerd door een lamp in de ruimte 10 sec te laten branden. Ik ga bovendien nog extra indicatielampjes installeren die als visuele controle werken en aangeven of er stroom op de schakeling omhoog of omlaag staat vanuit de Homey. In de ASUN 650 zit bovendien een zekering. Het enig dat ik nu nog kan verzinnen is een extra schakeling om de stroom helemaal van de ASUN af te halen als die stroom niet nodig is.

Wat ik kan verzinnen is met relays of elektronische schakelingen voorkomen dat de schakelaar kortsluiting of stroom op beide kanten van de motor tegelijk kan veroorzaken. Je kunt niet op een gebruiker vertrouwen, het kan een onbekende zijn in je huis, het kan ook een kind zijn dat het toch even probeert.

Je vergeeft het jezelf nooit als je een dierbare mist omdat je de goedkoopste oplossing met een controle door de gebruiker tegen kortsluiting wilde.

Kies bijvoorbeeld een shutter controller met bediening (helaas vaak opbouw) welke de handmatige bediening kan vervangen. De meeste hebben zelfs calibrate zodat ze de positie redelijk nauwkeurig weten.

Edit:

Budget alternatief, schakel alleen via een ASUN-650 en zet er een KAKU remote (bijvoorbeeld AWST-8802 ) naast zodat je één schakelaar hebt en het signaal via Homey of rechtstreeks kunt sturen (maar NOOIT kortsluiting kan maken). Is je partner ook blij, de controle over die rolluiken gewoon te houden zonder van Homey afhankelijk te zijn en ZONDER kans op kortsluiting of een Rolluik motor op te blazen omdat ze even niet oplette en tegelijk met Homey schakelde.

Wat bedoel je eigenlijk met kortsluiting maken? Het enige gevaar dat ik zie is stroom op beide richtingen van het rolluik zetten.

Natuurlijk is het de eenvoudigste oplossing om de handschakelaar te verwijderen. Een extra afstandbediening vind ik geen oplossing. Een doel van de homey is om het aantal afstandsbedieningen in huis en benodigde apps op de telefoon te reduceren

Klopt, het zal aan de interne opbouw van je motor en aansturing liggen wat het effect is. bijvoorbeeld als hij loopt, als hij op een eind-stop staat en als hij stil staat. Maar ook of hij hiertegen beveiligd is en of er een thermische beveiliging of gewoon een snelle zekering in zit.

Mocht je het testen, Ik lees graag wat het resultaat was!

(En als het goed gaat hoef je ook de beveiliging in Homey niet te bouwen om hem al naar 35 sec. uit te schakelen)

De tijdbeveiliging heb ik eenvoudig geprogrammeerd. Ik ben ook benieuwd hoe die motor reageert op beide kanten onder stroom. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dat grote gevolgen heeft. Het zal toch vaker voorkomen dat iemand het niet goed aansluit.
Ik ga het verder uitzoeken en zal het melden.

Hallo Rick, Welke Hub en welke app? Hoor graag van je. Harrr

Ik heb ondertussen begrepen dat stroom tegelijk op beide kanten van de Somfy motor geen groot probleem is. De motor stopt dan de beweging en gaat pendelen. Dat is dan een eenvoudig te begrijpen moment om de handknop los te laten… Bij mij is het nu zo dat als er via de ene of de andere schakeling stroom op de motor wordt gezet dat er dan een controle lampje gaat branden. Werkt fantastisch. Ik zou daar in detail meer over kunnen zeggen, helaas reageer je niet op mijn pogingen om direct contact te leggen, prima !

Dat snap ik wel. Je hebt gekozen voor een goedkopere oplossing/workaround terwijl er betere oplossingen zijn die de veiligheid 100% waarborgen.

U weet toch dat 100% veiligheid niet bestaat? Wat is er onveilig aan mijn oplossing?

Dat niet elk merk of type motor daar tegen kan, daarmee is dit geen oplossing voor iedereen,
in een forum als dit, is dat heel belangrijk.

2 Likes

Grappig dat dit een soort antwoorden-aanvul estafette is. Ik ben het eens met het feit dat dit een lastige communicatie is op het forum. Daarom heb ik mijn oplossing zo duidelijk mogelijk omschreven.

Ik heb me ook nog afgevraagd waarom deze motoren niet standaard beveiligd moeten zijn voor stroom op beide polen. Iemand die de draden niet goed aansluit kan een dergelijke situatie zomaar veroorzaken.

Dan hoeft ook niemand meer een vakopleiding te volgen, zodat je weet hoe je iets moet aansluiten volgens het bijbehorende schema.

Ik heb curtain modules van ome allie, met de tuya cloud app, maar volgens mij staat die ook in de tuya zigbee app

ok, welke zigbee hub gebruik je daarbij?

Die van de lidl, maar dat is nog wel een dingetje om via de tuya cloud te werken, dis ik zou de tuya zigbee app gebruiken als ik jou was