WIFI Controller met 12V DC (of Zigbee, Zwave) voor Homey

Hallo,

Momenteel ben ik druk bezig met een Irrigatie systeem voor de achtertuin. De irrigatie systemen van RainBird hebben wel een computer met WIFI en App, echter wordt dit nog niet ondersteund door Homey. Daarom zou ik graag zelf een systeem ontwikkelen met een 12V DC WIFI controller die aangestuurd kan worden door Homey. Is er iemand die zoiets al heeft gemaakt om wat aan te sturen. Ik zoek een controller met minimaal 4 kanalen.

De controller moet magneetventielen gaan aansturen en zo in secties de tuin beregenen. Lijkt mij wel weer een leuk projectje! :slight_smile:

Shelly RGBW of Magic Home RGBW/RGB-CCT controller zijn misschien een optie?


https://qubino.com/products/flush-rgbw-dimmer/flush-rgbw-dimmer-tech/

Bedankt! Ik had zelf al zoiets als dit gevonden:

Echter weet ik niet hoe goed dit werkt met IFTTT. De Sonoff ziet er wel degelijk uit, maar het is niet zeker of dit werkt met de App van Sonoff, als ik de beschrijving zo lees…

De Sonoff kun je het best eerst flashen naar Tasmota, dan werkt hij waarschijnlijk prima. De twee die ik aanraadde werken als het goed is direct, met als voordeel van de Shelly dat je die als 4x channel kan toevoegen aan Homey

Het plan is een klein beetje gewijzigd. Het worden nu magneet ventielen van Rainbird die werken op 24V AC. Kan iemand adviseren wat ik hier het beste voor kan gebruiken? Ik heb nu minimaal 6 kanalen nodig (of 2x 4ch). Alvast bedankt!!

Voor diegene die geïnteresseerd zijn: Ik heb het als volgt opgelost. Voor de aansturing heb ik 8 NEO CoolCam WIFI Plugs aangeschaft voor de aansturing. De magneet kleppen heb ik nu met een actuator van 220V, omdat dit mij het makkelijkste en betrouwbaarste leek. De NEO CoolCam WIFI Plugs heb ik via IFTTT gekoppeld aan Homey en vervolgens met flows een sequence geschreven om de pomp te starten en de juiste magneetkleppen te openen. De eerste droge test (systeem zit nog niet in de grond) heeft aangetoond dat dit goed werkt! :slight_smile:

Al eens gekeken naar Tuya convert? Deze plugs zouden het daarop moeten kunnen, scheelt weer een cloud (IFTTT)

Ik heb geprobeerd het via Tuya te installeren, echter in de laatste stappen bij “PAIRING” lukt het mij niet om verder te komen. Toen ben ik eigenlijk verder gaan zoeken met IFTTT en dit werkt super. Ik deel je mening met feit dat het wederom een extra cloud is, echer heb ik dit ook voor Siemens, MiLight, Nest, Ring, EvoHome en Sonos. Dus dacht, deze kan er ook nog wel bij! :slight_smile:

Verder had ik me nog verdiept in jouw oplossing met de Shelly RGBW, en ook informatie opgevraagd daarover. Want ik snapte jouw filosofie en het lijkt mij dat dit moet werken, echter werd mij door de Domotica Shop verteld dat dit niet gaat werken. Daarom ben ik eigenlijk overgestapt naar een geheel andere opzet.

Ik bedoel Tuya convert naar Tasmota:

Dan kun je daarna mooi gebruik maken van de Tasmota app via MQTT. Iets meer werk om op te zetten, maar wel volledig lokale controle

Dat ziet er ook interessant uit! Ik zal het overwegen.

Ik krijg binnenkort via via ook 2 Rainbird magneet kleppen. Hiermee wil ik de beregening in onze tuin gaan aansturen.

Dit is wel compleet nieuw terrein voor mij :slight_smile:

Stomme vraag.

Staan deze kleppen standaard dicht en gaan ze alleen open als de 24v ac op de magneet klep staat?

En met 2 kleppen heb je dan 2 kanalen nodig?

Dan zit ik als extra hardware te denken aan een 24 volts voeding met een sonoff 4 channel.

Ik kwam dit aansluit schema tegen. Zou dit werken?

Ik mag hopen van wel (geen stroom → dan ook geen water doorlaten).
Gewoonlijk drukt een veer de klep dicht, en trekt de onder spanning gezette magneetspoel de klep omhoog.

Ja. Twee NO (Normally Open) contacten.

Ja! Mits de kleppen ook 24VAC zijn en dat lijkt erop (AC = wisselstroom):

De spullen zijn besteld. Eind van de week bouwen hoop ik :slight_smile:

1 Like

laat me even weten hoe het werkt moet zelf ook voor een oplossing gaan bouwen.

Ronald,

Thuis heb ik nu een aantal Z-wave Wall Plugs van NEO coolcam in de Homey App opgenomen welke de 220V ventielen van Alie Express aansturen en de pomp. Super simpel te installeren en te programmeren. Werkt bij mij al twee jaar verbazingwekkend goed!