Beregeningsventiel

Momenteel besproei ik mijn tuin op zes individuele plekken. Ik heb de zes buizen aangesloten op een Gardena 6-weg verdeler. Als de Gardena Smart Water Control aangaat wordt buis 1 met water gevuld, als hij uitgaat, daalt de waterdruk en gaat de waterverdeler over naar buis 2, etc etc. Ten alle tijden moet het procescwirden doorgelopen tot en net buis 6 om weer bij buis 1 te konen. Maar soms is de waterdruk niet gelijkmatig hoog of laag en gaat de waterverdeler niet over op de volgende buis, of slaat juist een buis over.

Het werkt dus redelijk.

Nu zit ik te denken aan beregeningsventielen. De twee problemen waar ik tegen aan loop zijn de ruimte bij de kraan voor de ventielen(denk dat zes ventielen veel plek innemen) en eventueel de stroom.

Indien ik aan ventielen denk moeten deze dan rechtop staan of kunnen deze ook verticaal(hangen). Moeten deze in een ventielbox of kunnen ze ook open en bloot in de tuin staan.

Kunnen de ventielen ook op de eindpunten(waar het water dus uitkomt) worden gemonteerd?

Nu heeft Gardena ook bluetooth ventielen die op batterijen werken. Zou dat werken met Homey? Ik begrijp dat Gardena daar een aparte app voor heeft, waarbij ik dus veronderstel dat dit niet werkt met hun smart gateway. Zou er eventueel ook een mogelijkheid voor webhooks zijn? In het uiterste geval(niet mijn voorkeur) moet ik het dan maar aansturen via de Gardena bluetooth App.

Of zijn er betere oplossingen met beregeningsventielen, daarbij in ogenschouw nemende dat electriciteit een probleem is, maar niet geheel overkomelijk en de beperkte ruimte bij de kraan. De tuin is geheel betegeld dus er is geen ruimte voor ondergrondse ventielboxen.

De besproeiing wordt nu aangestuurd door twee Gardena bodemvochtigheids sensoren. Ik vermoed dat ik dat wil uitbreiden naar vier sensoren.

Ik sta open voor suggesties, ben echter een redelijke DHZ-er maar geen expert.


Bovenstaand mijn besproeiings-lanceer commando centrum

een fantatisch commando centrum, ik ben ook aan het kijken naar een oplossing, maar bluetooth is geen optie voor mij, (beperkt berijk)
ik was aan het kijken naar woox, maar ook daar denk ik dat het niet helemaal dat het voldoet aan mijn verwachtingen.
ikzelf gebruik de Gardena Smart Water Control, direct op de kraan, en heb simplele manuele ventielen die ik tweak naar gelang van mijn wens.
aka, zou graag een betere oplossing zien zoals jij, maar ikke niet gevonden.

1 Like

Zelf gebruik ik de Irrigation Control van Gardena, je kunt er 6 buizen op aansluiten, maar ik heb er 3 in gebruik.


1 is voor de water glijbaan, op de andere 2 heb ik op elk 2 sprinklers die uit de grond opkomen.
Vervolgens een flow voor mn grasveld, die besproeid op basis van grondvochtigheid en weerberichten.
Wanneer die aangaat, gaat er 1 ventiel open, daarna de andere. Zo heb ik aan de waterdruk genoeg, ik gebruik geen pomp oid.


niet wat je zocht, maar miss een idee, het werkt erg fijn, alleen moet je ff een box inbouwen.

1 Like

Ik gebruik 2 Woox watersloten. Werkt perfect met Home, geen gateway nodig. Voor 6 stuks heb je ook flink ruimte nodig. Maar op je foto zie ik dat je huidige systeem ook niet heel compact is🥴

1 Like

Moeten ze in een box, of kan ik ze ook bovengronds monteren, gewoon op de grond open en bloot. Of geeft dat problemen met water/electriciteit. Zou je ze ook kunnen ophangen?

Ook ik neig naar de irrigatie control van Gardena omdat deze zes kleppen kan aansturen. Heeft deze standaard wel een stekker voor een stopcontact(kon dat niet in de beschrijving lezen.

De magneetkleppen zijn er in alle soorten en mate. Gardena zegt dat ze een filter hebben, bij hunter en anderen lees ik dat niet terug. Wel hebben deze flow control. Maar twijfel of ik dat nodig heb.

BTW: Mooie tegels heb je in de tuin.

Voor de beregening gebruik ik een klein scriptje, die de drie uurs prognose voor de regen ophaalt. Mijn netatmo regenmeter moet dan wel ook op nul mm staan.

1 Like

Er zit een aparte “schakelbox” bij, vanuit mijn kist loopt 1 kabel met 7 draden erin waarmee je de ventielen kunt aansturen. Die box sluit je met een netsnoer aan.
Ik denk dat je de ventielen op zich wel boven de grond kan doen, al moet je dan wel wat vinden qua verbindingen. Qua water en regen enzo zou het niet moeten uitmaken, het is waterdicht.

ehh, als je een netatmo hebt, kun je toch simpel aangeven, of het heeft vandaag, zoveel mm geregend of het regent nu, dan niet sproeien, anders wel? heb je toch geen script voor nodig (ojee komt KISS idioot weer langs)

1 Like

Nee Netatmo geeft de historische gegevens weer(het heeft geregend) en de actuele regen(het regent nu). Het script haalt de voorspelde regen voor de komende drie uren op. Als er de komende drie uren regen valt sproeit hij dus niet. Tevens twee bodemvochtigheid sensoren. Als de vochtigheid onder x zit gaat hij besproeien(mits er geen regen aan komt)

cool, ik gebruik de knmi app hiervoor, ook weer indien de verwachting is dat er zoveel mm regen valt. zoveel wegen naar rome.

Ja dat werkt ook prima. Maar de enige reden voor dit soort scriptjes is dat ik meerdere apps kan deleten. Wat (naar ik hoop) een betere/optimalere homey geeft.

Zo heb ik ook de Sonos app kunnen deleten en nog enkele andere apps

hmm, kun je het laten zien, daar ik zeer fanatiek bezig ben met he optimalizeren van de homey…

// Set the latitude and longitude
const lat = '51.033548';
const lon = '4.6611029';

// Set the API key
const apiKey = 'xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx';

// Set the API URL for the weather data
const weatherUrl = `https://api.openweathermap.org/data/2.5/onecall?lat=${lat}&lon=${lon}&appid=${apiKey}`;

// Make a request to the API and get the response
const response = await fetch(weatherUrl);

// Convert the response to JSON format
const data = await response.json();
console.log(data)
let rainUpcoming3Hours = 0;
for (let i = 0; i < 3; i++) {
  rainUpcoming3Hours += data.daily[i].rain;
}
console.log(rainUpcoming3Hours)
if(rainUpcoming3Hours = 'NaN')
{
rainUpcoming3Hours = 0.00
}
rainUpcoming3Hours = Math.round(rainUpcoming3Hours * 100) / 100;
// Create a Homey tag with the cumulative rainfall
await tag('rainUpcoming3Hours', rainUpcoming3Hours);

console.log('rainUpcoming3Hours is: '+rainUpcoming3Hours +' mm')

// Get the daily weather data
const dailyData = data.daily;

// Highest UV value
let highestUv = 0;

// Loop through the daily data and find the highest UV value
for (let i = 0; i < dailyData.length; i++) {
  const uv = dailyData[i].uvi;
  if (uv > highestUv) {
    highestUv = uv;
  }
}

// Make a Homey tag with the highest UV value
await tag('Uv', highestUv);

vul de lat en lon in en de api key en het moet werken. Er is dan een tag rainUpcoming3Hours beschikbaar. ik draai dit script iedere drie uur

komt min of meer overeen met de knmi app, denk dat het meer licht aan welke stations in jouw buurt liggen, ga er iig wel mee spelen, dank je wel!

gardena bluetooth is erg duur en geen homey integratie. heb er zelf 2 , je moet toch redelijk dichtbij staan. Je kan een schedule programmeren met de app.
de 24v met 3 way box en computer,adapter heb je op amazon.de rond de 200 euro ipv 400 euro voor bluetooth.

Ik zit te denken aan 6 kleppen:

Nu worden deze (bijna) altijd aangesloten op een irrigatie computer, maar is het ook mogelijk zonder deze computer te doen?

Kan je bijv een shelly gebruiken?

Dus drie kleppen op 1 shelly.

Vraag: kan dat en hoe sluit ik dan de twee draden van de klep op de shelly aan en daarna op de stroom. De kleppen hebben 24 v, stroompunt 230v en shelly heb ik nog niet bekeken.

Zou dit kunnen en wat heb ik daarvoor nodig

Ik ben zelf heel tevreden met mijn LinkTap, werkt heel goed icm zo’n zelfde Gardena waterverdeler. Als je genoeg pauze tussen twee besproeiïngen laat (2-5 min) dan gaat-ie betrouwbaar over naar de volgende (ik heb wel anti-bevriesventielen, dus de waterdruk gaat automatisch omlaag na het sproeien). LinkTap kan ook sproeien overslaan op basis van voorspelde regen

1 Like

Hey Marcel,

(tip: linkjes plaatsen is handiger dan een afbeelding (voor mij)) en die kleppen zijn overigens 24VAC (wisselstroom) geen 24VDC.

Irrigatie computer heb je al, in de vorm van Homey?

Hier staat dat dit type een ‘input reader’ is, er zitten geen relais in die je nodig hebt om kleppen te kunnen schakelen:



Ik zou voor die kleppen 6 stuks Shelly Plus1 nemen (afhankelijk van hoeveel kleppen je onafhankelijk van elkaar wil kunnen sturen natuurlijk), deze heeft het benodigde potentiaalvrije contact (dry contact) tot 10A bij max 30VDC
https://www.shelly.cloud/en/products/shop/shelly-plus-1

En je hebt dan voor de kleppen nog een 24VAC voeding/trafo nodig. Zo’n klep gebruikt grofweg 10W startpiek, en 4 - 5 W tijdens ‘openhouden’, maar informeer even bij Rainbird voor de echte waardes (kon er niets over vinden);
De Shelly’s kunnen op verschillende spanningen aangestuurd worden, maar niet op 24VAC. Wel op 230VAC.

1 Like

Heb je een linkje naar zulke ventielen?

Juiste aanname. Het idee was om die dus over te slaan, wat scheelt in de totale uitgave. Echter bij 6 shelly’s en een trafo wordt het verschil met een “echte” irrigatiecomputer te klein en zal mijn keuze dus toch op de irrigatiecomputer vallen.