Irrigatie: een moeizaam proces

dag allen!

ik ga even mijn problemen met buitenkranen en tuinirrigatie posten, in de hoop dat ik wat goede tips kan krijgen en anderen voor wat onheil kan behoeden…

setting:

ik gebruik het MDS systeem van Gardena, en dat wil ik aansturen met de Homey Pro 2023. Dus ik heb een slimme buitenkraan nodig. En ik heb er al een hoop versleten…

1/ Eve Aqua:

• goed gebouwd, geen lekkage
  • omslachtige aansturing via virtuele knoppen en HomeKitty wegens niet ondersteund, maar éénmaal geïnstalleerd werkt het wel
  • batterijstatus en open/toe status niet te zien in Homey
  • Heeft de winter helaas buiten doorgebracht en daar kunnen ze echt niet tegen… total loss dus!

2/ Woox slimme waterregelaar:

• native, maar vreemd genoeg via de app van Tuya zigbee
  • zo native is hij ook weer niet want batterijstatus en on/off status komen ook niet door
  • goedkope bouw, pas waterdicht na veeeeel teflontape en dan vertrouw ik het zaakje nog niet helemaal…
  • dit is hem niet, op zoek naar een beter alternatief!

3/ Gardena dual water control: de Duo Connect versie + Smart Gateway

• dit gaat hem worden: premium merk, premium prijs!
  • werkt fantastisch via de Gardena app, maar…
  • niet detecteerbaar in Homey! (cfr chatGPT omdat de kraan niet echt “smart” is)
  • … en kan zelfs via Apple HomeKit niet aangestuurd worden (wel uitgelezen), dus ook geen mogelijkheid via virtuele knoppen / Homekitty…

Voor ik nog meer geld over de balk smijt: wat gebruiken jullie, en met welke ervaringen?

en vooral, is er iemand geïnteresseerd in een tweedehands Eve, Woox of Gardena? :wink:

De Woox kraan wordt gedetecteerd door Tuya Zigbee, omdat het een Tuya-based (whitelabel) device is. Je zou ook een Tuya Zigbee of MultiMode gateway kunnen gebruiken om de kraan te koppelen en vervolgens aan te sturen via de Tuya app:

Omdat de Homey-app van Gardena via de cloud communiceert, is een gateway/bridge van Gardena nodig. De mobiele app van Gardena communiceert waarschijnlijk via Bluetooth. Je kan dit controleren door Bluetooth uit te schakelen op je telefoon. Als de kraan hierna niet meer verbind, dan gebruikt deze Bluetooth en is dus een Gardena bridge vereist voor de Homey app

Gewoon een 12volt of 220 volt electrische magneet klep er tussen zetten. Dit wordt in de tuinbouw veelvuldig gebruikt.

De magneetklep aansturen met een tussen stekker of schakelaar.

Bv rainbird

Ik heb deze gekocht.

Sonoff SVW

Ik zocht een goedkope oplossing. Tot nu toe tevreden.

Geeft deze geen lekkage?

Even wezen kijken. Hij was iets vochtig, maar dat ligt aan de slagaansluiting verwacht ik.

Vanwaar de vraag?

Ik moest ook wel zorgen dat het zigbee netwerk tot in de tuin goed werkte.

Zelf geen ervaring mee, maar ik zag onlangs toevallig dat Sonoff 2 nieuwe modellen heeft, waarbij de aansluitring niet langer van plastic maar van messing is vervaardigd:

intussen is de Gardena Dual Water Control verschenen in HomeKit (na een update?) … en vreemd genoeg ook in de app van EVE… Mogelijkheden genoeg dus voor aansturing.

Ik zag dat de Sonoff een plastic aansluiting had, wat soms problemen geeft met lekkage, maar blijkbaar is er nu dus een nieuwe versie met metalen aansluitingen

inderdaad, deze Gardena-kraan is een bluetooth device. Maar in combinatie met de Smart Gateway (zoals ik hem geïnstalleerd heb) word hij dus aanstuurbaar via de cloud…

in de gardena-app op Homey Pro wordt gevraagd eerst in te loggen via je Husqvarna-login (Gardena en Husqvarna zijn blijkbaar hetzelfde bedrijf) als je op zoek gaat naar een nieuw device, wat lukt maar daarna meldt hij dat er geen devices zijn.

Nu, als ik op een gewone browser in mijn Husqvarna-account inlog zie ik dat daar helemaal geen apparaten geregistreerd zijn. Geen kraan, geen Smart Gateway, …

Mogelijks heeft het hier iets mee te maken

Ik heb van Nous een smart valve controller…die bedient een gewone buitenkraan..tot nu toe geen problemen :+1:

Heb ook die woox gehad…gaan snel kapot idd

ik gebruik de Sonof SVW ook (sinds vorig jaar). nooit problemen met lekkage ofzo gehad

Ik heb deze vorige week ook geïnstalleerd en tot nu toe zeer tevreden van.
absoluut géén lekken.
Ik ben enkel nog op zoek hoe ik om de andere dag kan aansturen.

Zo heb ik het gedaan. Met de knmi app.

Ik dacht het ook zo te doen, alleen is de verwachte neerslag niet het aantal millimeters maar de ‘kans’ op regen.
met de kans kun je dus moeilijk gaan rekenen. er kan 60% kans zijn op 20mm regen maar uiteindelijk helemaal niks vallen.

Bovendien wil ik voortgaan op de hoeveelheid die verwacht wordt.
de buienradar app werkt helaas nog niet op een bridge.
Ik ga me vroeg of laat toch een pro moeten aanschaffen, vrees ik.

De KNMI app is wel beschikbaar op Homey Cloud:

Ik had deze gekocht van Third Reality. Maar dat werkte ook niet lekker. Krijg hem nu ook niet meer aan de praat.

Ik woon in België dus gebruik inderdaad de KMI app voor BE, maar daar krijg ik niet de correcte data.

idealiter wil ik een bodemvochtigheidssensor die ik kan verbinden zonder aparte gateway. dat lijkt niet zo evident om te vinden.

Een weerstation kan misschien nog in de toekomst. Dit zou me meer data opleveren om ook de zonwering slimmer aan te sturen.

Daarvoor zou ik wel bereid zijn om een gateway bij te plaatsen.

Ach, ik ben me al de hele avond rot aan het zoeken waarom alles wat zigbee is nu plots uitvalt sinds vanmorgen.

Ook de (toevallig) net geleverde range extender viel niet te verbinden.

Zie ik net op de support-pagina dat het een algemeen probleem is dat pas sinds 20u gekend is.

Ondertussen heeft mn gras 1u45 te lang water gehad vanmorgen :sweat_smile:

Als dat dus je enige probleem is, kan deze sensor me wel bekoren

Er is momenteel een storing met Zigbee bij Homey Cloud: