Irrigatie: een moeizaam proces

Ik woon in Portugal, heb een zwemvijver met beplanting er om heen en een gastenverblijf met beplanting. Beide “tuinen” worden bewaterd door 2 aparte druppelslangen. Daarnaast hebben we een Bresser 7 in 1 weerstation.

De slangen zijn ieder op het water aangesloten met een US Solid elektrische kogelkraan die bij geen-spanning standaard dicht staan. De kranen zijn op het stroomnet aangesloten met ieder een aparte Shelly slimme stekker.

Ik stuur via een advanced flow beide slangen aan met ieder een verschillende looptijd, eventueel zowel 's morgens als 's.middags. Daarnaast geef ik minder water afhankelijk van de in de afgelopen dagen hoeveelheid gevallen regen, en de maximum temperatuur van de afgelopen dagen. In de natte periode laat ik beide slangen eens in de 2 weken op de maandag 5 minuten lopen om te zorgen dat de sproei-gaatjes niet dichtslibben / verkalken.

Hiervoor had ik een MySolem regelaar

Ik heb sinds een maand een LinkTap klep hangen tot nu toe ben ik er blij mee. Hij is wat prijzig maar de recensies waren goed dus heb hem aangeschaft.

Hiervoor had ik een woon als standaard zigbee device gekoppeld maar na ongeveer 2 jaar was die al zo lek als een mandje dus daar was ik niet zo tevreden over.

Om te bepalen of er water gegeven moet worden hebben een weerstation met regenmeter en als er langer als 24 uur geen regen is gevallen laat ik hem bewateren

Ik ben wel erg tevreden van die Smart Soil Sensors…

Je moet in het begin wel leren bij welk vochtigheidspercentage je bodem goed is.

Ik heb gister de sensor geinstalleerd.

Waarden schommelen constant rond de 90%, wat goed zou kunnen gezien mijn gazon al een tijdje intensief bewaterd wordt ifv de nieuwe graszoden.

De vraag is inderdaad op welke waarde ik zal moeten starten om niet te laat maar toch diep te bewateren en niet oppervlakkig.

Ik heb hier het zelfde probleem. Is dit inmiddels bij jou gelukt?

intussen draait de Gardena dual water control via Homekitty, in afwachting tot hij ondersteund wordt in de officiële Gardena app…