Welke fotocel te gebruiken die een breedte kan meenemen van 20 meter

Hallo iedereen, graag had ik een fotocel geplaatst die de volledige breedte meeneemt van onze grond. Graag zou ik een melding ontvangen wanneer iemand over de denkbeeldige lijn komt wanneer niemand thuis is, zo kan ik ook een paar rolluiken laten zakken waarbij de ramen moeilijk zichtbaar zijn vanop de straat en interessant zijn voor inbrekers. De bedoeling is om die te hangen +/- 1 m boven de grond om zo geen meldingen te ontvangen van katten, dieren. Weten jullie merken, types die goed zijn om buiten op te hangen?
Alvast bedankt!

Hue outdoor motion sensor?
Gevoeligheid is in te stellen (ivm katten)
Laag (1m) hangen leidt tot hogere gevoeligheid voor katten…
Laag hangen leidt ook tot een kleiner bereik

Beter op ca 2m hangen

Ik heb het vermoeden dat hij een lichtsluis bedoelt (zo iets als dit: Abus LS1020 actief infrarood detector - Allesveilig.nl).

2 Likes

Inderdaad robert!! De infraroodsensor die u voorstelde heeft een voedingspanning nodig van 12-24 V .
Als het echt niet anders kan zal ik een paar uur spit en graafplezier hebben. :grinning: Ik zoek er 1 die draadloos is, maar zal moeilijk te vinden zijn denk ik. Een bewegingsmelder is volgens mij niet nauwkeurig genoeg naar mijn mening. als de infrarood melder zou afgaan is het omdat in 98% van de gevallen iemand voorbij kwam.

Je hebt lichtsluizen met zonnepaneel: https://nl.aliexpress.com/item/32733558464.html

Ik heb er zelf geen ervaring mee, ik ben er ook naar op zoek maar ik vind ze erg prijzig. Het lastige is dat zo’n lichtsluit permanent IR licht moet uitzenden (i.t.t. een passieve bewegingsmelder), daarom worden ze meestal bedraad aangesloten.

En dan hebben we het nog niet eens over Homey-support.

Ah dat is inderdaad iets heel anders

Wat voor nauwkeurigheid zoek je.
Als je op zekerheid wilt gaan kan je ook meerdere bewegingssesoren gebruiken.
Zet je ze in 1 zone dan kan je de zone activiteit gebruiken als trigger.

Dat werkt in ieder geval op homey en met batterij

Wellicht zijn er versies met een relais aansturing.
Spdaar kan je dan een homey ondersteunde deursensor op aansluiten

Robert heeft daar ook een mooie hobbyoplossing voor :grinning:

1 Like

Als ik het goed begrijp zou ik de abus fotocel als schakelaar kunnen gebruiken om de shelly 1L te bedienen die wel te koppelen valt met de homey. De uitgang van de shelly hoef ik helemaal niet aan te schakelen. Dit zou inderdaad een goede oplossing kunnen zijn!

Inderdaad, de shelly heeft echter weer spanning nodig. Een aqara deursensor werkt op batterij

1 Like

Heeft iemand de tip hoe een dergelijke ‘domme’ lichtsluis slim te maken is? Hoe koppel ik dit aan bijvoorbeeld Homey?

De meeste domme lichtsluizen hebben een intern relay dat kan schakelen als de straal onderbroken is. Zo’n relay is niks meer dan een (electronische) schakelaar, dus je kunt apparaten als een Shelly 1 of een Fibaro Smart Implant gebruiken om op die manier het onderbreken van de straal aan Homey te melden.

Of je doet het (veel) goedkoper en wat meer DHZ door bijvoorbeeld een Zigbee contact sensor open te breken en de magneetswitch te vervangen voor twee draadjes die naar het relais leiden (zie dit voorbeeld, alleen in plaats van een schakelaar gebruik je het relais van de lichtsluis).

Tsja, ik weet niet of ik hier zelf handig genoeg voor ben.
Voordeel van de Smart Implant lijkt me dat het niet op een batterij werkt. Maar ook die lijkt me nog best ingewikkeld om aan te sluiten op bijvoorbeeld een ABUS LS1020 Profline Actief infrarood beam

Niet zo moeilijk, 3 en 5 van de RX (ontvanger) op de ingang van de SmartImplant, voeding op beide ABUS delen en op de SmartImplant, das all.

Ontvanger (Rx):
1/2 Voedingsspanning 12-24V AC/DC
3 NO alarmcontact
4 NC alarmcontact
5 COM alarmcontact
6/7 Sabotage-uitgang (tamper)
Zender (Tx):
1/2 Voedingsspanning 12-24V AC/DC
3/4 Sabotage-uitgang (tamper)

image

Gebruik IN1 en GND om te koppelen met de ABUS aansluitingen 3 en 5

1 Like

Klinkt simpel…
Het lijkt dat de SmartImplant meerdere ingangen heeft.
En van de ABUS zie ik in de uitleg waar de voeding op moet. Bij de SmartInstant snap ik die nog niet geheel.

antwoord hier boven

1 Like

In dit plaatje van de SmartImplant zit nog een extra schakelaar voor de power. Ik neem aan dat ik die er ook tussenuit kan halen voor constant aan? Sluit ik dan de zwarte elektra aan aan de P en de blauwe draad aan IN2?

De SmartImplant heeft een gelijkspannings voeding nodig van minimaal 9 Volt tot maximaal 30 Volt, dus alle spanningen daar tussen zijn toegestaan. De spanning voor de ABUS mag tussen 12V en 24V liggen.

De plus van de gelijkspanning komt op de P en de min komt op de GND aansluiting samen met de draad van 5 van de ABUS.
image

1 Like