Hue outdoor motion sensor lux meting

Ik heb in overleg met ChatGPT een Hue outdoor motion sensor onder de uitstekende bovenrand van mijn dakkapel gemonteerd, om Lux te meten en bij een bepaalde waarde het zonnenscreen te sluiten of te openen, het dakkapel krijgt in de ochtend zon tot een uur of 11

Het grootste deel van de ochtend hangt de sensor in de schaduw van de rand van het dakkapel. Ik merk dat de Lux vrij laag blijft hierdoor, max 1500.

Is dit bruikbaar voor automatisering of kan ik de sensor beter voor die paar uur in directe zon hangen?

Ik zou hem in de directe zon hangen. Dan krijg je een veel beter verschil tussen wel en geen zon en een betrouwbaardere werking. Overigens hangen zonlichtsensoren voor zonneschermen altijd in de zon. Had ChapGpt je anders geadviseerd?

ChatGPT had geadviseerd uit direct zonlicht ivm grote pieken in zonkracht, instabiele waardes en de hoge temperaturen in de volle zon..bij de vorige positie van de sensor was het al 30 graden.

Persoonlijk vind ik in de volle zon eigenlijk ook logischer..

Ik heb hem op diverse plaatsen geprobeerd, ook onder de dakgoot etc, maar in de volle zon werkt hij het best naar mijn idee. Hangt er nu al een jaar of 2 naar volle tevredenheid.

Ik heb vanmorgen in de volle zon gehangen en zag dat hij een piek van 40 graden bereikte. Vraag me af wat dat dan in de zomer kan worden en of de sensor dat wel heel fijn vindt…

Daarvoor is het een zonnesensor toch? Elektronica kan wel een graad of 70 hebben.

De sensor werkt tot maximaal 45 graden

Volgens de handleiding die er bij zit 50 graden…maar 5 graden is niet zoveel.

Het is in principe geen zonnesensor maar een bewegingssensor.. maar of zonnesensoren en bewegingssensoren wezenlijk heel veel van elkaar verschillen weet ik niet…

Voor de zonneschermen heb ik een Sunis Zonsensor io, niet gekoppeld aan Homey overigens, en die werkt al jaren naar tevredenheid in de volle zon. Volgens de handleiding moet hij vol in de zon, en werkt bij een omgevingstemperatuur van -20 tot 55 graden.

Goedemiddag, ik werk op dezelfde wijze voor zowel screens als avondverlichting. Ik heb de Hue outdoor juist uit de zon aan de achterzijde van de woning hangen. Zeker niet onder een overkapping/ dakgoot. Moest in het begin wel even testen maar werkt naar alle tevredenheid.

Wij sluiten de lamellen op basis van metingen KNMI, welke een zichtbaarheids getal geeft. Wij wonen hoog (19e etage) daardoor ‘last’ van de zon totdat die zowat onder gaat. Echter dan niet meer zoveel instraling of warmte, waardoor die sensorren niet bruikbaar zijn.

Ik gok dat je dan vrij kleine marges in de lux waardes hebt? Mag ik vragen welke je dan in de flow hebt staan?

Ïnteressant. Welke waardes geef je dan in in de flow?

Beste Justus,

Bij het inschakelen van de avondverlichting heb ik 100lx en uitschakelen 150lx.

Voor bv kerstverlichting gebruik ik 600lx vs 1000lx

Om snachts alles uit te zetten gebruik ik een simpele afstandbediening van klik aan klik uit of bij afwezigheid een flow op tijd

Dit is natuurlijk afhankelijk van de plek waar gemeten wordt

Ik maak ook gebruik van een Hue bewegingsmelder voor het meten van lux voor het aansturen van screens.

De meter hangt aan de voorgevel van het huis op het zuiden vol in de zon. Hangt er nu drie jaar en werkt zonder problemen. Ook batterijduur is prima.

Gisteren was de hoogste luxwaarde 23000 lux.

Op de eerste plaats, werk al 45 jaar met licht(sterkte), ivm klimaat regeling voor de kassen. Welke eenheid je ook pakt, het wordt nooit 100% zoals je wilt. Alle waarden schelen erg naar gelang de maand waarin we zitten.
Ook wat ik gebruik moet ik soms een beetje aanpassen. Heb de waardes daarom in een varieabele gezet, zodat ik die kan wijzigen zonder het programma in te moeten.
Ook ga ik niet direct reageren. Voordat ik mijn ‘zon_index’ (waarde wat richting geeft aan mijn lamellen) verander , hebben ze eerst langs de ‘ga door met een kans van …%’ flowkaart gelopen.

Varieabelen:

• zicht_zonwering_in = aantal meters dat er volgens KNMI zicht is, wat ook waarde is om zonwering in te klappen; 25000
  • zicht_zonwering_uit = zelfde, alleen nu de waarde om zonwering uit te klappen; 40000
  • hot_temp = huiskamer temp, waarop extra punten voor actie; 27
  • straling hitte alarm = KNMI gemeten straling (energie), extra punten voor actie; 800
  • straling laag = idem echter nu waarop negatieve punten; 250

De straling waarden kan wel eens wisselen per maand.

Bij begin flow zet ik de tijdelijke waarde op 0:
image_2026-05-02_155238679

Daarna worden er punten toegerekend, en aan einde wordt zon_index gevuld wat lamellen stuurd.
Die gaan pas dicht als het 2 of meer is. Bij 3 sluiten ze 100 % bij 2 wordt de zon eruit gehaald, maar kan je er nog doorheen kijken.
Mochten ze dicht gegaan zijn, gaan ze pas weer open bij zon_index = 0.
Ook zit er nog een tijd component in, zodat dit alleen werkt op de tijden dat de zon mijn huis ziet. Dat is bij ons tm zon onder. Gebruik deze flowkaart om dat te bepalen.

Leuk als ik je hier wat inspiratie gegeven heb.

Hallo,

Ik heb een Hue buitensensor aan de achterzijde en voorzijde van mijn woning. Deze besturen mijn Fyrtur rolgordijnen door de LUX waarde te meten van de buitensensor samen met een meting van de temperatuur op mijn TADO thermostaat. Mijn achtertuin ligt pal op zuiden. De sensor buiten hangt achter aan de gevel naast het scherm dat is waar ik wil meten en bepalen wat het scherm moet doen zodat een meting zo accuraat mogelijk is.

De lux meting is goed werkbaar. Ik merkte wel laatste op dat mijn schermen bij bewolkt weer naar beneden gingen. Mijn flows reageren bij 2000 Lux maar toen ik keek naar de waarde in de Homey App gaf ergens rond de 8000 Lux aan. Wellicht is er iets in de Hue app veranderd waardoor anders meet. Ik heb de flows aangepast en de Lux drempel waarde aangepast.

Ik doe niets met de gemeten temperatuur van de buitensensor direct vanaf de aanschaf krijg ik hier op beide sensoren geen werkbare meting van terug deze is veel te hoog als ik die vergelijk met de werkelijke buiten temperatuur. Ik heb hier geen oplossing voor kunnen vinden heb wat isolatie materiaal tussen sensor en muur gedaan om stralingswarmte vanuit de muur uit te sluiten maar dat lost het niet op.

Ik had al jaren een SunIO van Somfy gekoppeld via de Somfy app maar lees hem nu uit met Homey. Hangt in de volle zon en bij mij gaan de schermen half naar beneden boven 30k en volledig boven de 50k. Met een vertraging weer naar boven onder de 25k en direct bij buienradar. Werkt prima.