Ik heb in overleg met ChatGPT een Hue outdoor motion sensor onder de uitstekende bovenrand van mijn dakkapel gemonteerd, om Lux te meten en bij een bepaalde waarde het zonnenscreen te sluiten of te openen, het dakkapel krijgt in de ochtend zon tot een uur of 11
Het grootste deel van de ochtend hangt de sensor in de schaduw van de rand van het dakkapel. Ik merk dat de Lux vrij laag blijft hierdoor, max 1500.
Is dit bruikbaar voor automatisering of kan ik de sensor beter voor die paar uur in directe zon hangen?
Ik zou hem in de directe zon hangen. Dan krijg je een veel beter verschil tussen wel en geen zon en een betrouwbaardere werking. Overigens hangen zonlichtsensoren voor zonneschermen altijd in de zon. Had ChapGpt je anders geadviseerd?
ChatGPT had geadviseerd uit direct zonlicht ivm grote pieken in zonkracht, instabiele waardes en de hoge temperaturen in de volle zon..bij de vorige positie van de sensor was het al 30 graden.
Persoonlijk vind ik in de volle zon eigenlijk ook logischer..
Ik heb hem op diverse plaatsen geprobeerd, ook onder de dakgoot etc, maar in de volle zon werkt hij het best naar mijn idee. Hangt er nu al een jaar of 2 naar volle tevredenheid.
Ik heb vanmorgen in de volle zon gehangen en zag dat hij een piek van 40 graden bereikte. Vraag me af wat dat dan in de zomer kan worden en of de sensor dat wel heel fijn vindt…
Het is in principe geen zonnesensor maar een bewegingssensor.. maar of zonnesensoren en bewegingssensoren wezenlijk heel veel van elkaar verschillen weet ik niet…
Voor de zonneschermen heb ik een Sunis Zonsensor io, niet gekoppeld aan Homey overigens, en die werkt al jaren naar tevredenheid in de volle zon. Volgens de handleiding moet hij vol in de zon, en werkt bij een omgevingstemperatuur van -20 tot 55 graden.