Graag wil ik binnen en buiten een schemersensor plaatsen.
Dit omdat ik niet afhankelijk wil zijn van de app. Zonnestanden EN ook omdat in het huis vlugger donker kan zijn.
De schemer sensor van KAKU heb ik al en deze werkt goed maar schemer instellen is niet zo handig.
This om te koppelen met een Homey pro 2023.
Maakt ook niet uit of deze werkt op 433mhz, zigbee, matter…
De KaKu licht sensors kunnen in 1 minuut wel 4 x aan/uit geven.
Om dat op te vangen kan je Homey gebruiken.
Bij ‘aan’ commando gaat ook een timer lopen.
Pas als deze uitgelopen is mag er een ‘uit’ commando opgevolgd worden.
Komt er een ‘in’ commando in de looptijd van de timer, voor een ‘uit’ commando, dan wordt de timer gestopt.
Dan is het wachten op een nieuw ‘uit’ commando.
Wat bedoel je hiermee?
Ik neem aan dat je in homey de gewenste schemer instelt?
Ik heb een virtual device aangemaakt dat de status van de schemer bijhoudt.
En een variabele die instelt bij welke waarde de schemer bereikt is (door een variabele te gebruiken kan je makkelijker tunen)
Voor de meeting gebruik ik de waarde van de Lux sensors in mijn hue motion sensors. Die heb ik meerdere buiten hangen. Ik heb deze met de group app tot een groep gemaakt en gebruik dan de middelste waarde van de groep
Ik heb al jaren één lichtsensor van Aqara buiten op het kozijn geplakt zodanig dat de zon of een buitenlamp er NIET direct op schijnt en er geen regen opvalt. (Eigenlijk voor binnen.)
Gedurende de schemering gaan verschillende lampen bij verschillende lichtsterktes aan.
Om knipperen tijdens de avondschemering te voorkomen moet de trend van de helderheid ‘dalend’ zijn.
Zowel de indoor als de outdoor Motion sensors van hue meten Lux onafhankelijk van beweging
(Ik gebruik binnen vergelijkbare flows om te bepalen of het donker is in een ruimte
Omdat je ogen langzaam aan het donker worden wennen kan bij het inschakelen het aantal Lux lager zijn dan voor uitschakelen.
Bijvoorbeeld 60 Lux aan en 70 lux uit.
Dat wordt hier bij het in en uitschakelen mee aangepast.
Je moet wel een aantal situatie meenemen in je flows om onjuist in/uit schakelen te voorkomen.
Dat heb ik een poosje zo gedaan. Inschakelen bij bv 50 lux en uitschakelen bij 85 lux. Toch kwam het regelmatig voor dat de lamp voortdurend in- en uitschakelde onder bepaalde omstandigheden.
Ik heb ook met een timer van 10 minuten geëxperimenteerd.
De oplossing met trends bevalt mij tot nu toe het best.
Heb dit nagegaan door te sensor te plaatsen en te zien wanneer mag hier het licht aan.
Dit was toch voor de Kaku sensor die zoals ik ook reeds zag verschillende malen een aan/uit commando geeft.
Dit in tegenstelling tot de hue sensor.
Deze geeft een commando (bv. lager dan 10lux) uit en dit blijft 1 totdat de sensor boven deze waarde uitkomt.
Dit had ik graag aangepast naar een puls (bv 1 sec of zo) of een +flank detectie (1 wanneer deze van 0->1 gaat)
Iemand voorstel hoe te maken ??
Ook wil ik hier graag een looptijd op zetten dat deze sensor maar 1 puls kan geven gedurende bv. 6 uur (dit ivm als het gewoon licht aangaat).
Heeft ook hier iemand een voorstel ??