Lichtsensor

We denken nog steed over Homey maar hebben inmiddels de Tahoma box. Na wat gepuzzel kregen we de scenes voor de rolluiken aan de praat. Eerlijk gezegd hadden we moeite met het regelen van de scenes. We weten niet of het de onwennigheid was of dat we niet zo slim zijn op dit gebied. Nu denken we over de lampen na. In combinatie met alleen Tahoma zou dat Phliips moeten zijn. Maar wat we ons afvragen de zgn motion sensor kan die ook de lampen 's avonds aan doen en later via een timer uit of is dat echt voor even aangaan van de lampen als je langs loopt. Dezelfde vraag geldt voor de sensor van IKEa. IKEA is veel beter geprijsd vinden we, maar werkt niet samen met Tahoma. Dan moeten we echt een Homey nemen. Daarover twijfelen gezien onze problemen om de Tahoma scenes aan de praat te krijgen.
Graag info over de motion sensor en het automatisch aan laten gaan van de lampen bij een bepaalde lage luxwaarde in de namiddag of avond.

alvast bedankt voor input!

Ik hou persoonlijk het meest van simpele oplossingen. Als de zon onder gaat, wil je een lamp aan. Het is zelden zo dreigend weer dat je voor die tijd lampen aan zou willen schakelen. Met zonsondergang aansturen is keisimpel en hardware onafhankelijk:


In je “then” staat vervolgens wat aan moet en wellicht zelfs rolgordijnen omhoog.

Zoals hierboven al is aangegeven je kunt dit doen op de momenten dat de zon op/onder gaat. Bijvoorbeeld zoiets:

Eerst controleer ik of er iets beweegt:

Dan controleer ik of de lamp aan mag:

En als laatste schakel ik dus de lamp in… de lamp zet ik na 80 seconden weer uit… mits er in de tussentijd geen beweging is geweest natuurlijk.

Overdag en Helderheid kleiner dan 80 -> logisch
voor zonsopgang en tegelijkertijd na zonsondergang? Volgens mij moet hier een “of” tussen?

Nope. On welke reden dan ook gaat dat mis als je alleen een van de twee gebruikt. Als je ’ na zonsondergang zegt dan gaan de lampen smorgens nite meer aan. Maar als je alleen voor zonsopgang aangeeft gaan ze alleen in de ochtend aan. Dat was/is mijn ervaring.

Misschien kan ik het gewoon vervangen door niet overdag :wink:

Dus de motion sensor is echt uitsluitend een bewegingssensor? Ik had de indruk uit de handleiding van de IKEA sensor dat hij ook een soort luxmeter was.
In een eerdere post heb ik verteld dat wij door werk vaak lange tijd van huis zijn. In die tijd willen we aanwezigheid simuleren. We zijn begonnen met rolluiken met Somfy io motor en de Tahomabox omdat we ook de elektrische gordijnrails van Somfy overwegen. We zijn nu aangekomen bij de lampen. dei willen we op natuurlijke wijze laten aangaan. Omdat we vrij lang weg zijn dan is een timer eigenlijk niet het juiste middel. Je zou die in de loop van de tijd moeten bijstellen, later aangaan of juist iets eerder.
We dachten aan een lux-meter , en bij een bepaalde waarde de lampen aan. Wij hebben een buitenlamp met daarin een Steinel led-lamp met lichtsensor en deze lamp gaat automatisch aan en uit. Geen timer meer nodig. Zo iets moet binnen ook gebeuren. Omdat we nu voor veel kosten staan dachten we ons even te redden met de Tahomabox, die met Philips Hue samen kan werken. De lampen van Philips zijn schreeuwend duur :frowning: :Nu weten we niet of je in de App van Philips of die van IKEA de lampen zo kunt instellen dat ze bij zonsondergang aan gaan en je ze op een bepaald tijdstip bijv, 12 uur 's avonds kunt laten uitgaan. We dachten dat de motion sensor een luxmeter had ook daarvoor kon dienen. Maar als ik jullie verhaal begrijp is dat niet zo.Alleen beweging. Hoe bepalen jullie dan de schemering/zonsondergang? Hetzelfde geldt zo meteen ook voor de gordijnen.

De meeste bewegingssensoren met ingebouwde luxmeter geven niet regelmatig de lichthelderheid door, maar alleen als er óók beweging gedetecteerd wordt. Dat is om batterij te besparen (zo’n bewegingssensor zelf neemt maar heel weinig stroom, dus het grootste deel van de tijd zit het apparaat te slapen en alleen bij beweging wordt ie wakker om een melding te doen).

Homey heeft, meen ik (kan niet checken want Homey is kapot), een ingebouwde “zon gaat onder/zon komt op” kaart (bij “Tijd”), die kun je gebruiken om de lampen in te schakelen.

Een luxmeter kan ook, maar door de dag heen kan het lichter en donkerder zijn, en dan kunnen de lampen dus ook aan gaan op een moment dat dat misschien niet de bedoeling is.

En 's avonds om 12u zet je de lampen weer uit, eventueel met een delay die uit een range bestaat (bv een trigger om 12u met een range “0-30 minuten”, dat betekent dat elke dag de lampen op een iets ander tijdstip, binnen een spanne van een half uur, uit zullen gaan).

Ik gebruik een zelfgebouwde luxmeter die voor het raam hangt, om een globaal idee te krijgen hoe licht het is buiten. Maar dat gebruik ik alleen om de felheid van bepaalde lampen automatisch in te stellen, niet om lampen aan/uit te doen.

1 Like

Ik wil ook zoiets doen met mijn verlichting in de woonkamer.

Als het licht (Lux) onder een bepaalde waarde komt moet het licht aan, maar ook als er bijvoorbeeld als het opeens flink gaat regenen en donker wordt.
Lampen moeten dan weer uit als de luxe waarde er weer boven komt.
Voor s avonds als we naar bed gaan, wil ik ze middels spraak/knop allemaal tegelijk uit zetten.

Wat zijn hiervoor de logische stappen?

Als je al een Tahoma hebt en je hebt ook de Somfy Sunis lichtmeter dan kun je misschien wat doen door ook een Somfy schakelbaar stopcontact te nemen en dat op te nemen in de tahoma.
In tahoma kun je bij de agenda schakelen op zonsopgang en zonsondergang, je kan dan dus bij zonsondergang je Somfy stopcontact aan laten gaan en daar een lamp op aansluiten.
Ik heb geen ervaring met Hue icm Somfy dus daar kan ik je niet bij helpen.

Zijn hier nog updates in? Ik wil ook in de woonkamer wat lichten laten aangaan wanneer het overdag te donker wordt
Het enige dat ik gevonden krijg is dit


maar als ik op Robbshop een paar recensies lees werken die niet echt geweldig en om daar dan 50 euro op stuk te slaan…

Aqara lichtsensor? Lekker goedkoop en werkt prima.

Deze: https://nl.aliexpress.com/item/4000562406065.html

1 Like

tnx.

Wat is het verschil tussen Xiami Mijia en Xiaomi Aqara (bijv. de Aqara tempsensor)? Beide compatible met Homey?

Aqara is volgens mij meer westers-georienteerd (Mijia meer op de Chinese markt). Je moet de verschillende Homey apps bekijken of de specifieke devices ondersteund worden.

1 Like

Net gechecked, in een app Xiaomi staat dat Aqara de vervanger is van Mijia. Blijkbaar - kan hem niet vinden iig - is die light sensor er (nog) niet van Aqara

@Joost_van_Kempen dat is exact wat ik ook wil doen. In jouw geval zou je wellicht ook gewoon eerder kunnen inschakelen dan exact op zonsondergang. Bij is is dat bij een forse regenbui overdag het al wat donker kan zijn. Zo donker dat je wel even een lampje wil aandoen, vervolgens kan die 30 min later weer uit.

Zal zo’n Mijia sensor bestellen

ik gebruik deze dus om mijn schemerlampen aan te zetten in de ochtend en namiddag. Door de ligging van ons huis kan het in de huiskamer al vroeg (te donker) zijn, terwijl zonsondergang nog even op zich laat wachten. Werk echt perfect! Heb hem niet direct voor het raam hangen, maar op een kast geplakt ongeveer 2 meter naar binnen, wel naar buiten toe gericht. Dan ‘ervaart’ de sensor hetzelfde als wat wij als bewoners in de kamer ervaren.

1 Like

Hoi Robert,

welke app gebruik jij icm deze sensor? de Aqara & Xiaomi Zigbee app of de Xiaomi Mi Home app?

De Xiaomi Mi Home app ondersteunt die sensor zo te zien niet, dus dan blijft alleen de Aqara & Xiaomi Zigbee app over :wink:

Oeps… thanks…

Ik heb inmiddels die licht sensor binnen, maar krijg m niet gekoppeld met de Aqara en Xiaomi app. Hij is daar wel beschikbaar, maar als ik hem toevoeg dan wordt ie als een Unknown Zigbee Device toegevoegd. Ik doe ongetwijfeld iets verkeerd?

Hallo, is het jou gelukt? Ik heb nl. Hetzelfde probleem. @TedTolboom, heb jij nog suggesties wat ik verkeerd gedaan zou kunnen hebben? De lichtsensor wordt nl wel door de App ondersteund.