Lichtsensor

Nee, ik denk dat we moeten wachten op V5

Kunnen jullie meer informatie aanleveren om het probleem te begrijpen?

Welke homey en app versie draaien jullie?
Welke IDā€™s worden onder geavanceerde instellingen getoond wanneer de sensor toegevoegd wordt als generiek Zigbee device? Svp een screenshot delen.
Welke optie gebruiken jullie om de sensor toe te voegen?

  1. Add device > Homey > Zigbee of
  2. Add device > Aqara & Xiaomi Zigbee app > Lightsensor

:thinking:

Uiteraard kan ik dat, iig voor mezelf :slight_smile:

  • Homey PRO early 2019
  • Homey versie 4.2.0
  • Aqara & Xiaomi Zigbee v0.8.0

Toevoegen dmv Add device > Aqara & Xiaomi Zigbee app > Lightsensor

Na toevoegen komt de melding: Er is geen Homey App gevonden voor dit apparaat. Het apparaat is toegevoegd als Simpel Zigbee apparaat.

Alvast bedankt.

Dat zou een match op moeten leveren; alle IDā€™s komen overeen met de IDā€™s in de driver definitieā€¦

Echter in sommige gevallen wordt de manufacturerID niet correct gerapporteerd, waardoor geen match gevonden wordt en het device toegevoegd wordt als generiek Zigbee apparaat.

In versie 5 wordt dit ondervangen (ingevuld) wanneer je inderdaad de optie van toevoegen via de app gebruikt. In dit geval weet Homey namelijk al dat je dit merk verwacht.
Dit is helaas niet iets dat op v4.2 opgelost kan worden.

Ok, thnx. Dan leg ik m even weg tot V5 ā€˜officieelā€™ wordt uitgebracht. Goed te weten dat het dan iig opgelost zou moeten zijn.

Dank voor de reactie

Goedemiddag, ik heb nu een ruim een jaar later hetzelfde probleem. 2 nieuwe sensoren, beide worden niet herkend door de Philips App.
Het blijft een ā€œonbekendā€ Zigbee apparaat.

Is het echt een Philips sensor, of een Ikea of Aqara zoals hierboven? Als je de juiste app hebt voor het merk/type, en het blijft zo, dan moet je de gegevens van het generieke Zigbee apparaat doorgeven aan de betreffende app developer. Waarschijnlijk is dan het ID veranderd.

Staat Philips Hue op maar bij geavanceerde instellingen staat Signify.
Heb nu een ticket aangemaakt bij Philips Hue met de opmerking dat de sensor niet wordt herkent.

Waarom? Het probleem zit in Homey, de Hue app wordt door Athom gemaakt, dus het lijkt me logischer als je daar je probleem neerlegt.

En ook daar heb ik me al gemeld :grin:, de ID van mijn wƩl werkende sensor is SML001 en Manufactured by Philips. De 2 nieuwe sensoren, ook via Homey gekocht is SML003 en manufactured by Signify. Vrees dat daar iets mis gaat.

Gebruik je de app Philips Hue App for Homey | Homey
Of de app Philips Hue, without the bridge App for Homey | Homey

Gezien je melding verwacht ik de laatste,
Dan ben je nog bij het verkeerde loketā€¦

Idd. Wie kan dit dan oplossen ?

Onderaan iedere app pagina staan (meestal) contactgegevens van de ontwikkelaar.

Bij deze de link:

Hier kun je ook terugvinden of ondersteuning het type SML003 sensor al is aangevraagd.
Even gekeken voor je: ja dat is al gedaan:

Voor nu is het dus wachten op een app update.
Een biertje of cappuccino voor Johan helpt wellicht :wink:

en volgens mijn hier aan de developer gerapporteerd t.b.v. toevoegen aan de App

:+1::wink:

Toch maar een Bridge gekocht, sensoren via de Bridge toegevoegd. Werkt nu goed.