Bewegingsensor met luxmeter?

Hallo mensen ik ben opzoek naar een goed beweging en lux meter voor te gebruik als lux meter wand zouw graag als ik thuis kom over dag niet dat mij lampen aan willen gaan maar was aan denk aan bewegingsensor van ikea maar weet niet of die dat kan of wel osram of philips hue wat raden jullie aan ?

Philips sensor werkt super degelijk en goed en er is ook een outdoor versie, Osram weet ik niet, net als ikea. Neo coolcam sensor werkt ook erg goed en is zwave. en nog eens goedkoop in China. Xiaomi aqara is heel goedkoop, heeft ook lux, maar is Zigbee. Heb daar nu 1 van, maar nog geen goede mesh kunnen krijgen, dus nog geen beoordeling tav de Lux.

Ik heb zelf diverse Neo coolcam sensoren (temperatuur, lux, beweging) en die geven allen keurig waarden door. Ook heb ik een Aeotec multisensor 6 (temp, lux, uv, beweging, vochtigheid en bewegingssensor) en ook die werkt prima. Allen met z-wave.

Wel vind ik van al deze sensoren dat de uitgelezen waarden gevoelsmatig laag zijn, zeker ten opzichte van een Somfy Sunis IO lichtsensor die ik buiten aan de muur heb hangen.
De Aeotec geeft overdag zo tussen 300 en 600 lux aan (en is daarmee degene die het meeste aangeeft). hangt bij mij in de achterbouw en “kijkt” door het raam in de deur naar buiten (zuiden) maar nooit rechtstreeks in de zon.

Neo sensor op toilet gaat nooit verder dan 15 lux (alleen een klein wc-raampje op het westen) waar de sensor niet recht naartoe “kijkt”.

Neo sensor in de woonkamer voor (kijkt vanaf het plafond omlaag recht voor de grote raampartij op het oosten). Geeft 's ochtends om 8:00 uur ongeveer 300 lux (en dat is dan ook het hoogste van de hele dag) om vervolgens overdag tot ongeveer 80 lux in te zakken).
Achter in de woonkamer hangt nog zo’n sensor, die varieert overdag tussen 25 en 120 lux.
Sensor in de slaapkamer tussen 30 en 80 lux ongeveer.

Uiteindelijk zijn diverse sensoren al lang en breed op 0 lux uitgekomen terwijl het nog niet zo duister is dat een lamp aan zou moeten.

Helaas gaat de lichtsensor buiten op de muur maar tot 50 (lager gaat hij nooit ook niet middernacht), ik ben nu aan het testen of op deze sensor een lux <55 een bevredigend resultaat oplevert voor het schakelen van verlichting.

Als dit alles is wat je wilt kun je gewoon de zons op en ondergangs functie in de “and” regel gebruiken. Daar heb je geen lux sensor voor nodig.

Nadeel hiervan is dat het licht op een donkere winterdag ook pas aan gaat “na zons ondergang”

En dat op een normale dag het direct bij zonsondergang nog niet donker is. Dat kan dan zomaar nog een kwartier tot een half uur duren.

Gebruik zelf de hue, werken prima

Zoals arno aangeeft, let goed op de positie van je lichtsensor in de kamer.
1 Als een sensor naar een raam kijkt zal hij pas later een lage waarde laten zien
2 moet hij zowel smorgens als savonds goed triggeren, zet hem dan in het midden van de kamer (de zon staat savons aan de andere kant)
3 zet hem niet te dicht bij de lamp die geschakeld wordt, want anders schakelt hij meteen weer uit
4 gebruik voor de “uit” luxwaarde een offset tov de “aan” anders gaan de lampen maar staan knipperen.
5 ga eerst uitgebreid testen voor je de sensoren in de muur boort
6 maak een better logic variabele (bijv luxkeuken) aan voor de luxwaarde, dan kan je eenvoudig de waarde veranderen tijdens het testen
7 voor de offset gebruik je een better logic commando {luxkeuken+5}
8 voeg papertrail (app) toe aan je flows zodat je kan zien welke wanneer triggert

Succes!

1 Like

Hi,
Ik gebruik neo coolcam sensoren.
Werkt als een tierelier, lampen gaan alleen aan als het te donker is en er beweging is. Heb wel een hysterese ingebouwd (zoals Fkey schrijft in punt 4) om te voorkomen dat lampen gaan knipperen rondom een bepaald lichtniveau en tevens ook een tijdsdiscrete filter om te voorkomen dat lampen uit gaan als de zon 10 sec iets minder fel is bv.
Heb inderdaad ook gebruik gemaakt van variabelen (zoals Fkey schrijft in punt 6) zodat je flow kunt finetunen tijdens het testen.

Ik gebruik de Hue Outdoor sensoren van Philips.
Werken uitstekend.
Mits je er een bridge bij hebt!

Fibaro multisensor Z-wave, lijkt op een katoog. Meet beweging, licht en temp.

1 Like

Misschien een mooi moment om flow’s te delen in dit geval? Ik heb over 2 weken ook 2 neo coolcam’s en wil bijvoorbeeld de keukenverlichting en badkamerverlichting hiermee bedienen.

Dit zijn nog eens flows @Frank_van_de_Schuur
Alleen is het voor mij nog niet te snappen :rofl:

Probeer inmiddels een lamp te regelen met een neo coolcam v3 motion maar snap het variabelen gebeuren nog niet.