Bewegingssensor voor buiten

Wat is een goede bewegingssensor voor buiten?
Ik wil een flow maken in de homey pro dat als er beweging wordt gedetecteerd als het donker is dat dan de lampen in de tuin aangaan.
Ik heb gekeken naar een Philips Hue bewegingsmelder maar las dat je dan ook een Philips Bridge nodig hebt. Ik wil dus een bewegingsmelder die ik via de Homey kan aansturen.

De Philips Hue, without the bridge app zegt die sensor te ondersteunen.

Oh super. Dank je wel voor de tip.
Ik kende die App niet.

Ik gebruik al een meer dan 2 jaar een aqara motion sensor. Officieel niet voor buiten maar aangezien de prijs redelijk laag is (zeker voor de pandemie) heb ik het gewoon geprobeerd.
Hij hangt wel een beetje maar zeker niet volledig afgeschermd van het weer, en doet het nog altijd prima

1 Like

Hier ook :smile:

Klik-aan-klik-uit APIR-2150 - werken perfect hier. 2 in gebruik, hangen al meer dan een jaar buiten

Ik heb die Philips Hue outdoor sensor. Werkt goed direct op Homey met de app die robertklep noemde. De instelmogelijkheden zijn via die app wel beperkt. Je kunt de gevoeligheid niet instellen. Als de zon er op schijnt, krijg je daardoor heel vaak een melding dat er beweging is terwijl dat niet zo is. In het donker werkt hij wel prima. Een leuke bijkomstigheid is dat hij ook temperatuur kan meten. Via de Hue bridge kan dat niet. De batterij houdt het inmiddels ook al meer dan 2 jaar vol en is nog lang niet leeg.

Gebruik hier de IKEA bewegingsensor die ook tegen ‘vocht’ kan van een badkamer. Hangt nu een jaar buiten. Hangt niet in de volle regen.

Batterij tot op heden nog hoeven te vervangen.

Net nieuw, je kunt nu zelfs per protocol naar apps zoeken. Tik op de filter knop (blauwe knop) onderin.

En een paar lijstjes voor als je je eens verveelt :wink:

Superhandig.
Voorlopig hoef ik mij niet te vervelen :grin:

1 Like

De Hue bridge geeft je ook de temp. Het is wat omslachtig, alsof Hue niet wenst dat je het weet, maar je kan de temp terugvinden in Hue Labs…
Zowel voor binnen als buitensensoren.
Maar voor zover ik kan zien kan je niets doen met deze waarden. Dus je kan in Hue geen flows of wat ook bouwen op basis van de temp die je vindt in Hue Labs.

Is het wel een accurate temperatuur? De Aqara sensoren geven ook de temperatuur door, maar dat is de “on die” temperatuur, oftewel de temperatuur in de microcontroller. Daar heb je verder weinig aan.

als ik Hue sensor vergelijk met fibaro of netatmo (in dezelfde ruimte) dan zitten ze allemaal dicht bij elkaar. Maar het verschil tussen de sensoren kan oplopen tot 3gr C. Geijkt is geen van deze merken, maar ze geven een goede indicatie, ook de hue sensors.
Ik had verwacht dat de netatmo nauwkeuriger zou zijn, maar ik heb niet het idee dat deze correcter meten.

Ik heb ook de hue buitensensor, wel in combinatie met bridge, werkt goed. Als hij rechtstreeks op Homey gaat moet die niet te ver van een apparaat waar die kan aanhaken op het mess netwerk. Voordeel van koppeling via bridge is dat die het hele lichtnetwerk gebruikt om signaal door te geven.

Om te voorkomen dat een lamp overdag aan gaat heb ik in mijn flows ‘zonsondergang’ toegevoegd.

Zo werkt het dus tot 24:00 uur, daarna is het “voor zonsopkomst” en dan werkt niet meer. Dat kan je nog toevoegen met “of”.

Ik kan me hier bij aansluiten. Heb de APIR-2150 sensor ook
Ook mijn andere Klik-aan-Klik-Uit producten werken prima

3x raden welke app niet naar boven komt als je op zigbee filtert…

image

Daar maken ze zo geen vrienden mee bij de firma Hue :upside_down_face:
Hij staat onder de categorie “Cloud” trouwens