Beweging sensor Philips Hue outdoor

Ik heb een Philips Hue buiten sensor model: 9290030674
Als ik deze wil installeren/aanmelden geeft de app aan geen apparaat gevonden te hebben.
In eerder berichten kwam ik tegen dat een bewegingssensor van Philips Hue niet rechtstreeks aan te melden is op de Homey maar in de app is er nu wel een keuze om een bewegingssensor aan te melen.
Doe ik iets fout of werkt het gewoon niet…?

Probeer hem eens als Occupancy / presence sensor te koppelen.
Anders eens de app “Hue without the bridge” proberen.https://homey.app/nl-nl/app/com.philips.hue.zigbee/Philips-Hue,-without-the-bridge/test/

Screenshot van de app store:

Screenshot from 2022-10-28 01-34-05

Een nadeel(tje): dan komt de sensor in Homey’s zigbee mesh te hangen, en niet in het zigbee mesh van je Hue bridge. Het zigbee kanaal van Homey moet dan wel tot buiten reiken. Dat is op te lossen door ook 1 of meer Hue lampen van de Hue bridge naar Homey over te zetten, en koppelen met de ‘Hue without the bridge’ app.

Bedankt voor de reactie Peter,

Ik heb de Hue without the bridge app geïnstalleerd.
Ik heb alle 4 de mogelijkheden van sensoren geprobeerd aan te melden.
Alle 4 de keren kreeg ik dezelfde melding dat er geen Homey app gevonden was voor dit apparaat en dat het is toegevoegd als onbekend zigbee apparaat.
Op zich geen probleem maar de sensor detecteert geen beweging en geeft ook niet weer bij de apparaat geschiedenis.
Ik heb geen Hue bridge dus die weg kan ik niet bewandelen.
De App geeft aan dat ik eerst direct gevoede apparaten moet aan melden en daarna pas degene die gevoed worden met een batterij om een goed mesh netwerk te krijgen, dit zou toch geen invloed moeten hebben op de directe werking van d beweging sensor.

excuses, al het begin is moeilijk.

1 Like

Ah okee, ik dacht dat je een Hue bridge had vanwege je screenshot. Geel is de bridge versie zeg maar.

Screenshot from 2022-10-28 17-41-37

Onbekende zigbee apparaten werken enkel als het lampen of tussenstekkers / relais zijn (voorzover ik weet dan), dus dingen die je aan kunt sturen.

Heb je de test versie van Hue w/o bridge app geïnstalleerd? Daar zit meestal support voor nieuwe apparaten bij.

Anders lijkt het erop dat jouw sensor nog niet wordt ondersteund.
Je kunt hier ondersteuning aanvragen: Issues · JohanBendz/com.philips.hue.zigbee · GitHub

ziet er inderdaad naar uit data deze nieuwe variant nog niet ondersteund is

Hai

@Wilfred_Verkerk

Is er inmiddels een oplossing bekend ?
Heb er vandaag een ontvangen en heb hetzelfde probleem ( bijna een jaar later ? )

Ter informatie Ik heb een maand geleden er een gekocht, SLM004 Model 9290030674, en die doet het wel als occupancy sensor met de experimentele versie van de app Hue without the bridge versie 2.0.46
(Philips Hue, without the bridge | Homey)

@Rmb

Thanks … maar te laat helaas :grimacing:

Inmiddels WEER een hub gekocht :pensive::person_shrugging:
De stapel hubs word groter en groter

Hoop het vanavond te testen en hoop dat het gaat werken.

Nogmaals dank voor de reactie

Ik heb ook een Hue hub gekocht, dit werkt in het algemeen goed.
Wel heb ik af en toe dat de sensor rood gaat branden, hij detecteert mij dan wel maar schakelt de lamp niet. Ik weet niet waar ik dit in moet zoeken, ik vermoed in de flow.
Als ik meer duidelijkheid heb in dit probleem zet ik weer een nieuwe vraag uit.

Als je achter de trigger en de actiekaartjes tijdlijn kaartjes hangt, met daarin de flownaam en wat dat flowgedeelte zou moeten doen.
Dan kun je teruglezen in de tijdlijn wat er wel, en niet is gebeurd.
Als bijv de tijdlijnmelding van de trigger niet is binnengekomen, werkt je trigger dus niet.
Als de tijdlijnmelding van de lamp wel is binnengekomen, maar je lamp gaat niet aan, dan is er iets mis met de aansturing van die lamp.

Dank voor de snelle reactie,
waar kan ik de trigger en de actiekaartjes tijdlijn vinden, deze ben ik niet eerder tegen gekomen en kan hem ook niet vinden op dit moment.

In je flow zoveel mogelijk tijdlijnkaartjes toevoegen.in normal flows kan dat alleen bij het DAN gedeelte. Te vinden onder SYSTEM en dan TIJDLIJN.

Graag gedaan.
De ‘Als’ kaartjes worden ook wel triggers genoemd
De ‘Dan’ kaartjes worden ook wel actiekaartjes genoemd
De ‘En’ kaartjes worden ook wel condities of voorwaarden genoemd.

Om flow gebeurtenissen vast te leggen kun je dit doen bijvoorbeeld:



In standaard flows heb je iets minder mogelijkheden. Om er achter te komen dat de trigger (het ‘Als’ kaartje) niet heeft gewerkt, zouden er geen tijdlijn meldingen binnengekomen moeten zijn;
Als de tijdlijnkaart “Lamp should be switched on” wel binnenkomt, maar de lamp gaat niet aan, dan is er iets mis met de aansturing / verbinding van / met de lamp: