Hue Motion Sensor zou mij moeten verwittigen

Simpele vraag: 2 Hue motion sensoren in Spanje. Ik woon in de Benelux maar wil een bericht/sms/email ontvangen als een Hue sensor in Spanje beweging detecteert. Kan Homey daarvoor zorgen?

Ja

haha @Peter_Kawa heerlijk korte, maar vooral heel duidelijk antwoord :wink:

Maar inderdaad, dat zou Homey kunnen mits er connectiviteit is naar dat Zigbee netwerk. Als Homey inderdaad in Spanje staat en de Motion sensors zijn verbonden met de homey, dan ja. Via Hub kan natuurlijk ook.

1 Like

Dank. Welke Hub is ook een optie?
Welke berichten kan Homey (of Hub) sturen: sms? email? notificatie?..?
Ik neem aan dat als de stroom wegvalt, of als internet wegvalt, er helemaal niets meer naar mijn smartphone gestuurd wordt?

Hue hub gewoon van Philips. Maar heb je daar een homey dan? En nee zonder internet geen notificaties…

Email, push notifications, whatsapp, telegram, slack, discord, sms, signal, facebook etc. Er zoveel opties, ligt er dus een beetje aan wat je zelf fijn vindt. Sommige van deze apps communiceren rechtstreeks, sommigen via een tussenpartij. Kijk maar eens op het forum wat de ervaringen met de diverse opties/apps zijn, dat geeft denk ik een goed beeld. Overigens, voor deze apps heb je een Homey (pro) nodig, deze apps werken veelal niet via de Homey bridge/cloud

Zover ik weet kan de Philips Hue bridge met Hue motion sensors alleen in combinatie met een Homey Pro.
Dat maakt het wel een vrij kostbare oplossing voor aleen die functie.

Met Homey Bridge en enkele Zigbee bewegindsmelders zou je onder de 5 apparaten denk ik het goedkoopst uit zijn. (Eenmalig Homey Bridge a 69 € geen maandelijkse kosten) Van de Homey Cloud krijg je meldingen als de Bridge geen verbinding heeft.

1 Like

Ja eens maar zonder info is het lastig om antwoord te geven, ik ging er van uit dat hij al een homey heeft daar. Daarnaast kun je wellicht met wat knutselwerkjes wel de juiste poorten open zetten. Bridge optie is zeker ook een optie

Uiteraard moeten overal de apparaten online zijn
Ik dacht aan o.a. deze 2 mogelijkheden:
1.
Spanje:
Hue bridge + hue sensors
Benelux:
Hue account koppelen aan Homey Pro, sensors importeren en notificaties laten sturen i.c.m. (1 van) de apps die @Chris_nl voorstelt.

Spanje:
Homey Pro + hue sensors (i.c.m. de app Hue, zonder de bridge)
Benelux:
(1 van) de apps die Chris_nl voorstelt.

Als de verbinding ergens wegvalt, kun je, met deze constructie, naderhand in Homey terugvinden of er in de tussentijd beweging is gedetecteerd:

1 Like

Tja, Assumptions… (Ik zit er zelf ook vol mee :wink: )

Net in een ander topic geleerd dat de Homey (cloud) koppelt aan de Philips Hue Cloud en de Homey Pro aan de LOCAL LAN Philips Hue bridge… volgens mij gaat deze dus niet op.

Deze zou kunnen en heeft de meeste mogelijkheden, GEEN Hue bridge nodig aangezien De Community App “Hue , without the Bridge” ook de Motion sensors ondersteund.

Lekker raden en gokken zo, wellicht zijn onze aannames niet zo handig :thinking:
Dus mogelijk eerst @Sjonnie , Wat heb je al en waar zit je zelf aan te denken?
(en wat is je budget? :wink: )

1 Like

Verdorie haha😅
Maar da’s wel wat apart: Waarom stuurt de Hue bridge i.c.m. Pro dan zoveel data het internet over en weer zou je denken…

1 Like

Yep, ik was ook verbaasd maar net even een Hue Light (Heb ik niet) aan mijn Homey (Cloud) toevoegen:


Dan komt bij de Homey Cloud de MeetHue.com Cloud Autorisatie. (Geen Bridge :wink: )

Doe ik hetzelfde voor de Homey Pro: (Weer geen Bridge!)

Ja die laatste probeerde ik ook net idd…
En met Homey cloud kun je (nog) geen Hue sensors koppelen…

Het leek zo mooi en simpel :expressionless::wink:

Iedereen hartelijk dank voor de vele nuttige info, hier nu mijn extra info:
Spanje: Hue bridge, lampen, motion sensoren
Benelux: niets buiten de normale zaken, smartphone en internet natuurlijk
Het is de bedoeling dat dit voor mij als een soort alarm werkt, ik wil weten als er iemand door het huis in Spanje loopt, ik wil geen sirenes en geen maandelijkse abonnementskosten en een systeem dat betrouwbaar is en mij ook meldt als er geen internet of geen elektriciteit meer is. Budget: prijs/kwaliteit moet in orde zijn.

Met alleen de bridge kom je ook al een eind dan toch? Die kan ook gewoon notificaties doen. Maar een systeem die meldt dat er geen internet of stroom meer is, dan zal je al snel moeten denken aan een 4G backup met een UPS ofzo. Maak je het wel bijzonder ingewikkeld mee.

Internet zou je nog kunnen checken door vanuit de Benelux een pingetje te laten lopen (kan ook via netscan app op de homey) en stroom dek je daar indirect ook mee af.

1 Like

Dit lijkt idd de beste optie, en vermits ik maar 2 sensoren heb hoef ik geen abonnement te nemen. Moet wel nog aan een Homey Bridge geraken dan…

Je hebt dan alleen Homey (Cloud) nodig. De bridge is een accessoire.
Maar als dat alleen i.v.m. de NetScan app is, die app draait alleen op de Homey Pro.

Lukt dit niet met enkel de Hue bridge + sensoren in Spanje?
Met de smartphone app kun je ook via internet met de Hue bridge connecten.
Zo zou je een sensormelding direct op je smartphone moeten kunnen krijgen vanuit de Hue app.

Ik kan de sensoren via de Hue Bridge wel de lampen laten bedienen maar geen berichten laten versturen. En via Alexa lukte het ook om notificaties op mijn smartphone te ontvangen als de sensoren geactiveerd werden, maar alleen in Spanje (of als ik in het Spaanse huis was). Eens terug thuis werkte dat niet meer, Alexa stuurt geen berichten van Spanje naar Benelux. Om berichten via Homey te ontvangen zal er in Spanje toch iets van Homey moeten staan, als ik het goed begrijp is de Bridge voldoende hiervoor.

Klopt maar helaas niet met de hue motion sensors. Die zijn niet ondersteund met een Homey Bridge.
Kijk eens naar andere zigbee bewegings sensors trust (klikaanklikuit) en aqara.

Ook is de Bridge beperkter, kijk naar de standaard notificatie van Homey of naar Twitter of andere ondersteunde apps voor berichten.

Denk wel dat die oplossing minder kost dan een Homey Pro. Zelfs met enkele extra sensors.
Als dat volstaat…

Je kunt als Homey-loos alternatief een Tuya zigbee bridge in Spanje neerzetten, i…c.m. Tuya zigbee sensors.
Deze bridge is er met ethernet of WiFi.

De smartphone Tuya app blijft gewoon verbonden met de bridge wereldwijd, en deze geeft wel meldingen van sensors.
Als de verbinding wegvalt, zal de app dat ook aangeven.