Welk weer station werkt goed samen met Homey?

Ben op zoek naar een weer station wat goed samen werkt met Homey (of HomeAssistant).
Het weer station moet vooral wind snelheid en regen kunnen meten, wil het gaan gebruiken voor oa aan sturing van luifel etc..
Als het geen wind snelheid heeft dan is het niet interessant voor mij.

Met voorkeur iets wat lokaal werkt.

Welke merken/types zijn geschikt hiervoor?

Netatmo heeft dat allemaal.
Wel connected via cloud en niet goedkoop

Ik heb sinds een paar maanden een Ecowitt ws69 sensor gekoppeld aan een ecowitt hp2560 console (wilde een los display) die tevens dienst doet als wifi gateway. Ecowitt heeft een app waardoor de homey via wifi lokaal alles binnen krijgt (geen internet noodzaak). Flows erop maken werkt prima. Neerslag heeft wel altijd iets vertraging door de minimale meet hoeveelheid!

1 Like

Houd er wel rekening mee dat het buitenstation van Netatmo na een jaar of 4 kapot gaat. De CO2 sensor in dat ding begint dan steeds meer stroom te trekken waardoor je batterijen steeds minder lang mee gaan. Het is een bekend probleem waar niets aan gedaan wordt door netatmo.

Anyway, er zijn ook nog wel andere. De Alecto WS-5500 via Wunderground lijkt goed te werken. Bresser heeft ook nog een aantal stations die via Wunderground werken.

Goedendavond,
Ik heb Froggit wat eigenlijk ecowitt is in een Duits jasje. weerstation en verschillende sensors binnen gekoppeld aan de DP1500 van froggit.

• DP1500
  • DP1000 outdoor wind/uv/temp/vocht etc (de 1100 heeft er een regenmeter in)
  • DP80 regensensor
  • DP250 5-1 CO2 + stof en temperatuur enzo
  • DP50 (temperatuursensoren, vijf voorlopig)

Omdat het ecowitt is in een ander jasje werkt het perfect met Misol and ecowitt app in homey. Lokale bediening door gsmapp wsview plus (maar je kan ook uploaden). lokaal via IP ook bereikbaar en je kan dus instellen dat deze naar de Homey de data moet verzenden

Is dat de sensor direct aan homey. Of heb je nog steeds de gateway nodig?

Ikzelf heb die optie niet onderzocht of dit mogelijk is zelfs gezien ik mijn weerstation ook verbonden heb via Wunderground met een domeinnaam. Hiervoor was deze rechtstreeks verbonden via customized, maar gezien Homey die nodig heeft heb ik errond moeten werken. Nu die gateway opzich stelt niet veel voor is een klein toestelletje dat je in een stopcontact steekt (usb adapter)

Mijne is dus verbonden met het internet via wifi, maar de upload van gegevens naar Homey gaat over het lokaal netwerk homey-homeyid.local

Edit: Link naar topic/vraag gateway

Ik heb een Alecto WS-5500 en dat werkt prima met Homey. Je krijgt de gegevens zoals regen, windsnelheid, temperatuur.

Het is over het algemeen behoorlijk stabiel en ik hoef maar eens om de zoveel jaar de batterijen te vervangen van het station. Je krijgt overigens ook er een los scherm bij om actuele gegevens te zien.

Nadelen zijn dat je een 2.4 Wifi netwerk nodig hebt en dat het instellen van Wunderground best wel wat werk is.

Er zit een interval in wanneer de gegevens verzonden worden. Dus je loopt altijd wel achter met regen en wind als je die voor een terrasscherm wilt gebruiken.

Ik zou gaan voor ecowitt. O.a. verkrijgbaar bij amazon. Netamo zou ik lekker in het winkelschap laten liggen. Gaat idd na een paar jaar stuk.