Bijgevoegd een flow om mij laadpaal te vergrendelen als ik weg ben.
Als ik thuis kom wordt hij dus ontgrendeld.
Als ik de auto niet aankoppel dan wil ik dat hij alsnog vergrendeld wordt.
Ik wil starten met een tijd, maar de voorwaarde of hij gekoppeld is staat alleen bij “als” en niet bij “en”.
Iemand die kan vertellen wat ik (beginner) over het hoofd zie?
Doe dat dan, Homey heeft standaard vele triggers met tijd.
Wat je in de screenshot laat zien zijn zover ik zie conditions dus prima als “And…” kaart.
BTW: je titel…
… mist de juiste trigger bij de “en” kaart
EN kaarten zijn condities, nooit triggers. Dus altijd waar of onwaar op een moment dat je controleert
Triggers zij events en dus gebeurtenissen. Staan dus altijd vooraan bij de flow, voor de condities en worden Als… kaarten genoemd maar better is Wanneer… te gebruiken (ik noem dat ongelukkig vertaalt)
Bedankt voor het meedenken, en de les in benamingen.
Ik ben begonnen met een tijd, daarna dan komt de 2e “als”. En bij Wallbox kan ik dan niet kiezen uit “Wallbox ontkoppeld”. Die voorwaarde kan alleen als eerste in de flow.
Fysiek getest: op het moment dat ik de stekker eruit trek wordt hij wel vergrendeld.
Conclusie: de voorwaarde “ontkoppeld” is een statusverandering en gaat niet werken in een flow zoals ik wilde.
Nee Mike, die kaart is niet om te draaien. Maar die wil ik ook niet gebruiken, alleen is dat de enige keuze na een tijdvoorwaarde. Mijn voorwaarde of hij gekoppeld is, kan alleen als eerste.
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. De tag is er nog niet dus die moet ik maken. Maar wat is het nut? Die tag op “ja” zetten zodra hij gekoppeld wordt zou hetzelfde opleveren als na die voorwaarde hem direct te ontgrendelen.
Versimpeld: als ik de kabel verbind en ik ben thuis dan ongrendelen en melding sturen
Gebeurt nog steeds niks.
Als ik de flow handmatig test loopt hij goed door en eindigt met de melding.
Maar bij bijvoorbeeld een hue lamp bestaat er geen EN-card “dimlevel is groter dan ….’
In dat geval gebruik je een logica EN-card: ‘…… is groter dan ……’
Dan gebruik je de tag ‘dimlevel’ van de lamp.
Dus mijn suggestie was: check de beschikbare tags in combinatie met een logic EN-card. Wellicht zit er één bij die je kan gebruiken.
Gedaan en dan wordt dus duidelijk dat de ALS-kaart of hij verbonden is/wordt niet reageert. Er zit geen error nipple aan trouwens. Ik denk dat ik de app maken maar ga mailen.
Kortom, volgens mij gaat het zo ook niet lukken. Het hoeft ook niet persé een EN-kaart te zijn.
Als auto gekoppeld EN ik ben thuis dan ontgrendelen. Lijkt me dat het zou moeten kunnen.
Dat klopt en het deel thuiskomen en ontgrendelen dat gaat prima.
Ik wilde hem nog simpeler: als ik thuis ben en er wordt een auto verbonden dan ontgrendelen.
Als ik dan later ineens bedenk toch te gaan laden dan zou het ontgrendelen vanzelf gaan.
Het probleem is dat de kaart “Auto Verbonden” niet goed werkt.
Inmiddels echt goed lopen testen. Zelf als hij niet aan de stekker hangt gaat de kaart verbonden soms af. Als ik de stekker erin steek gebeurt er niks.
Ik geef het even op en ga voor de ontgrendeling als ik thuis kom.
Uitgaande van een achterliggende programmeertaal lees ik de flow als een “If…Then” .
Je weet niet óf het gebeurt dus taalkundig is If in plaats van When volkomen logisch.
In het Nederlands is “Als…Dan” een prima technische vertaling. “Als ik thuis kom zet ik de pc aan” is net zo gebruikelijk als “Wanneer ik …”
En het programma heeft hiervoor gekozen, dus als ik voorbeelden uit mijn Nederlandse versie aanhaal gebruik ik gewoon de omschrijvingen die Homey gebruikt. Wel zo duidelijk.
Flows zijn indie zin geen programeertaal en op die manier vergelijbaar.
In programeertalen staat acher if meestal een conditie.
In de flows staat achter When… (in Nederlandse vertaling de Als… ) altijd een event… iets dat gebeurt. Nooit een conditie want dan zou die flow continue uitgevoerd moeten worden.
Vandaar: When… Someone comes home Then … Send Push Notification.
Levert één notificatie op, niet 100en.
Het is mij bij deze beschrijving zonder context niet duidelijk of je start met een trigger of met een conditie. En dat lijkt gezien je titel en opening post juit het probleem van je verwarring. En ik zie die verwarring bij veel nieuwe Homey gebruikers.