Waarom wel of geen app installeren

Dag allemaal, sinds vandaag ben ik mijn Homey Pro journey begonnen en nog erg zoekende naar hoe ik mijn hele huidige smart home kan gaan overzetten naar de Homey Pro.

Ik heb onder andere Hue en Ikea lampen met accessoires. Niet al mijn Hue lampen worden ondersteund door de Hue without bridge app. Deze worden dan toegevoegd als zigbee apparaat. Het lijkt erop alsof alle functies als dimmen en kleurtemperaturen dan wel gewoon werken. In een andere thread zeg ik dat iemand al zijn lamoen via de KlikaanKlikuit app toevoegt.

Daarom mijn vraag. Waarom zou ik nou app A of app B moeten gebruiken, als de Homey ook gewoon mijn lampen als zigbee apparaat kan toevoegen? Wat is nou precies het voordeel van een Hue without bridge app of een KlikaanKlikuit app?

Welkom,

Niet. Wordt vlgs mij ook totaal niet uitgelegd door Athom. De basis zigbee functie kan in theorie alle apparaten aansturen die minstens AanUit gezet kunnen worden.
Dim functie en bepaalde kleur instellingen zouden ook aangestuurd moeten kunnen worden.
Maar, hebben bepaalde apparaten nu meer functionaleiten, die je ook wil gebruiken, dan heb je de bijbehorende app nodig (vb. stroommeting of scènes)
Het is dan ook nog de vraag of het apparaat in kwestie door de app wordt ondersteund.

Het is (helaas) niet zo, dat als er voor merk A een app is, dat ieder apparaat van dat merk zonder meer wordt ondersteund.

Door de Hue gebruikers wordt regelmatig gezegd dat ze toch liever de Hue bridge “ertussen” houden. Het is wel zo dat die zijn eigen zigbee netwerk heeft, geheel losstaand van Homey.

Linkje graag!
Dit is enkel geen onzin als het om niet-KaKu ondersteunde zigbee apparaten gaat, die als generiek zigbee apparaat gepaired kunnen worden. Dan wordt de KaKu app gewoon genegeerd, en krijg je de rare melding “als onbekend zigbee apparaat toegevoegd”.
Duidelijker melding zou zijn “Als generiek zigbee apparaat toegevoegd, geen app gevonden/benodigd” (of iets dergelijks).

2 Likes

Dank voor je toelichting Peter. Ik zou dus pas voor een app hoeven te kiezen als ik een apparaat heb met specificaties die bovenop de zigbee standaard zitten. De voorbeelden maken het begrijpelijk, thanks.

Zelf wil ik eigenlijk af van alle losse hubs en verscheidenheid aan bediening. Dus het heeft niet mijn voorkeur om de Hue bridge er nog tussen te laten.

Ik merk wel dat ik alle uitleg erg summier vind. Veel is zelf ontdekken, dat vind ik ergens niet erg, maar het maakt een snelle overstap voor mensen wel wat lastiger. Zo zag ik dat er ook een groep app is. Ik zou idd wat lampen in een groep willen opnemen om flows simpeler te maken. Maar, blijkbaar moet ik dan weer die apparaten verwijderen en opnieuw via die specifieke app toevoegen. Weet jij of daar andere trucjes voor zijn?

Apps zijn bedoeld voor specifieke apparaten en mijn voorkeur heeft het dan ook om juist wel apps die specifiek zijn bedoeld voor die apparaten te installeren. Bij voorkeur apps die worden onderhouden door de fabrikant, Athom zelf of een ontwikkelaar met een grote staat van dienst en/of langdurige betrokkenheid.
Om de groep app te gebruiken hoef je de apparaten normaal gesproken niet opnieuw te installeren, je gebruikt ze gewoon in de configuratie van de groep app.

Jeetje, ik zie nu pas hoe je zo’n groep moet toevoegen. En dan is het blijkbaar toch ook wel weer handig om al je lampen te onderscheiden want alleen plafondlamp in de naam is niet zo slim als je er 4 in verschillende kamers hebt. Haha.

Hebben jullie daar een specifieke systematiek voor jezelf voor bedacht?

Ik hanteer gewoon soort lamp + ruimte als naam. Dus plafondlamp eetkamer, plafondlamp zitkamer, etc. Niet sexy, wel handig.

Maar heeft dat nog gevolgen voor voice bediening? Moet je dan niet twee keer eetkamer zeggen? “Zet plafondlamp eetkamer in de eetkamer aan?” Bijvoorbeeld?

Oh dat weet ik niet, dat gebruik ik niet.

Nee dat is niet nodig. Ik heb bijvoorbeeld een lamp boven de eettafel in de eetkamer maar met google kan ik hem met het comando zet eettafellamp aan gewoon aanzetten.

Ik heb dit opgezet zoals je ook je bestanden op je computer organiseert (tenminste zo doe ik dat :face_with_hand_over_mouth:)

Dank je Ria!

1 Like

@RTD78 Als je met een schone lei begint dan zou ik aanraden met Hue bridge te werken. De beste zigbee, goed scalable (ik heb er 3) en bovendien handig dat jij of huisbewoners nog de Hue app kunnen blijven gebruiken.

Een nieuwe optie is via Matter. Dat heb ik nog niet geprobeerd omdat je dan alle devices in Homey opnieuw moet instellen en ik heb er teveel.

In jouw geval zou ik daar mee beginnen.

1 Like

Mee eens. Ik heb zowel een Hue- als een Ikea-bridge. Homey is een fantastisch apparaat, maar wil echt niet 100% afhankelijk zijn van èèn mogelijkheid tot inschakelen van verlichting. Bovendien blijven je lampen keurig updates ontvangen door de originele bridge en zijn de mogelijkheden via Homey uitstekend.

@Rrrr Een nieuwe optie is via Matter. Dat heb ik nog niet geprobeerd omdat je dan alle devices in Homey opnieuw moet instellen en ik heb er teveel.

Matter is zoals ik het begrijp een standaard om tussen bridges te kunnen praten. Thread zorgt ervoor dat ondersteunde devices via die taal rechtstreeks gekoppeld kunnen worden. Matter en Thread zijn nog geen heilige graal.

@Andres_Moerland Ik heb zowel een Hue- als een Ikea-bridge. Homey is een fantastisch apparaat, maar wil echt niet 100% afhankelijk zijn van èèn mogelijkheid tot inschakelen van verlichting.

Maar zo ben je wellicht toch ook begonnen? Enkel en alleen Hue?

Voor mij is Homey, knoppen en voice denk een prima combi. Ik ga dit eens een tijdje proberen.

Afgezien van definities, Athom heeft veel tijd in Matter gestoken en schijnt goed te werken met de Matter implementatie van Hue bridges. Elders op dit forum zijn handleidingen. Het zou best goed voor je kunnen uitwerken. Indien niet, dan via Hue bridge (mijn advies).