Misschien begrijp ik Homey helemaal verkeerd, dan verneem ik dit graag. Sommige app’s vragen een volledige toegang tot mijn Homey om alles te bedienen namens de gebruiker. Zo nu ook de nieuwe app ConnectLife.
Ik heb me altijd al afgevraagd en nu vraag ik het maar eens. Misschien ben ik nu wel olie dom en begrijp ik er niets van, dat is dan maar zo. Kan beter maar vragen dan met de vraag rond blijven lopen.
a) waarom zou ConnectLife mijn volledige toegang tot Homey willen hebben?
b) heeft elke app toegang tot mijn volledige Homey?
c) hoe veilig is het als ik een app mijn volledige toegang geef?
Hopelijk kan iemand van Homey een duidelijk antwoord geven of misschien wel een app maker. Sorry dat ik deze gekke vraag stel. Soms begrijp ik het wel, als je een klikker hebt die een lampje aan/uit kan zetten, dan moet je toegang hebben of werkt dat niet zo? Vreemde is dat de ene app zegt dan volledige toegang te willen om alles te bedienen maar een andere app zegt niets daarover (die hoeft dat dan niet?) Een app die prijzen laat zien, waarom zou die volledig toegang moeten hebben?
Nogmaals, ik ben misschien een simpel denkende gebruiker maar zit toch even met deze vraag. Alvast heel erg vriendelijk bedankt voor je antwoord. En ik val geen enkele app maker aan! Het is gewoon een vraag die me al langer bezig houd.
Ik heb het idee dat de app, in ieder geval gedeeltelijk, door “AI” is gemaakt, dus dat kan verklaren waarom die permissie gevraagd wordt terwijl het nergens voor nodig lijkt te zijn.
Nee.
In theorie checkt Athom apps die zulke permissies vragen voor eventuele veiligheidsproblemen, maar je kunt je afvragen waarom ze deze app, met deze permissies, in de app store hebben gezet terwijl de app die permissies helemaal niet lijkt nodig te hebben.
Afgezien daarvan zijn er, voor zover ik weet, nog geen gevallen bekend van apps met zulke permissies die rare dingen bleken te doen.
Heel erg bedankt voor je snelle antwoord.
Er is dus wel degelijk een check bij Athom, dat is fijn om te horen. Oké, dat kan tegenwoordig dus ook, via AI een app laten maken. Hmm, ik loop een heel eind achter . Ik vroeg het me ook af bij Power by the Hour. Voorheen had deze geen volledige toegang nodig en nu opeens wel. Misschien omdat ze nu meer kunnen met de app dan voorheen?
Het is wel jammer dat je geen bericht krijgt van de app als deze instelling is aangepast terwijl je de app al gebruikt.
Hopelijk helpt mijn vraag andere mensen ook. En nogmaals bedank!
Ik vermoed dat je die melding dan alleen krijgt als je de app handmatig bijwerkt of opnieuw installeert. Het scherm met de installatieknop bevat die melding.
Bij automatische updates volgt geen melding. Wellicht is er geen manier op die wijziging in rechten te tonen aan de gebruiker, hoewel een melding op bijv. de tijdslijn wel een logische optie zou kunnen zijn.
Zodra je de API-permissie toevoegt terwijl de app die voorheen niet had, werken automatische updates niet meer totdat de gebruiker handmatig de nieuwste versie installeert van de App Store
Automatische updates werken ook voor apps met API-permission, maar niet als deze later wordt toegevoegd. Een app kan dus niet meer automatisch updaten wanneer de API-permission is toegevoegd, zodra je handmatig bijwerkt kan de app weer automatisch updaten.
Snap ik. Ik laat die app - zover ik kan herinneren - altijd automatisch bijwerken (ik installeer updates van deze app niet handmatig).
Vandaar dat ik - gegeven jouw uitleg en vanwege de eerder door @EdNL aangegeven gewijzigde rechten, - geen automatische update meer had verwacht voor PbtH.
Ik denk dat we dat verkeerd hebben onthouden, PbtH heeft altijd volle toegang nodig gehad om ander apparaten hun energy meters (kWh) uit te kunnen lezen, zonder dat kan een app geen informatie lezen van een apparaat dat in een andere app zit, en dat is juist wat PbtH nodig heeft.
Dat zou best kunnen . Als PbtH altijd al die rechten nodig heeft gehad, dan heb ik de bewuste toestemmingsvraag bij de oorspronkelijke installatie (ruim twee jaar geleden) gehad.
De verwarring is bij mij ontstaat door de volgende opmerking, die het tegenovergestelde aan lijkt aan te geven.
Ik leidde daaruit af dat bij een recente versie die rechten zijn gewijzigd. Maar er is dus helemaal geen wijziging. En dus lopen de automatische updates ook gewoon door.
Bij iedere app die wordt ingediend met de API-permissie kijken we goed naar wat er precies wordt geïmplementeerd. Zo zorgen we ervoor dat de veiligheid en privacy van onze gebruikers, jullie dus, gewaarborgd blijven.
In het geval van ConnectLife is het de bedoeling om in de toekomst energiemanagement aan hun Homey-app toe te voegen. Hiermee kunnen bijvoorbeeld wasmachines, drogers en andere apparaten automatisch draaien op momenten dat er veel zonne-energie beschikbaar is of de energieprijzen gunstig zijn.
Om dit mogelijk te maken, heeft de app informatie nodig van andere apparaten binnen je huis, bijvoorbeeld over je energieverbruik en -opwekking.
Tegelijkertijd werken we eraan om het beheren van dit soort permissies binnen Homey makkelijker en inzichtelijker te maken. Daarover binnenkort meer!
Ik zal je zeggen, in het begin heb ik PbtH geïnstalleerd en toen kreeg ik niet de melding. Ook stond er geen informatie op de pagina van PbtH. Na een tijdje had ik deze per ongelijk gewist (grote fout) en toen ik deze weer opnieuw wilde installeren kreeg ik opeens wel de melding dat ze toegang willen en stond het ook op de pagina van PbtH bij Homey.
Hoe dit verder gaat, geen idee. Het viel me gewoon op en niets tegen PbtH want ik ben er super blij mee. Ik vroeg me gewoon af, net zoals nu juist bij ConnectLife, hoe dit werkt allemaal. Zoals hier aangegeven, ik kan de vraag beter stellen aan de persoon die de app maakt.
Maar ik ben zo ie zo al blij met het antwoord van Athom. Van Doekse! Bedankt!