Waarom Homey? Overtuig me

Hallo iedereen,

Binnenkort ga ik verhuizen van m’n appartement naar een huis.
Dus ik ben al volop aan het nadenken op welke vlakken ik daar een slim huis van zou kunnen maken.

In het appartement heb ik een Philips Hue bridge met enkele lampen en 2 Google Home mini’s. Heel basis dus, maar gewoon leuk om al wat dingen mee te kunnen proberen.

In het huis zou ik initieel al een slimme thermostaat (vb. Nest) willen koppelen aan de pelletkachel en later meer uitbreiden.

Maar nu vroeg ik me het volgende af: Zowel google assistant, als de philips hue app, als de Nest laten het toe om routines te gaan “programmeren” en dergelijke.
Wat is het nut van het plaatsen van nog een extra tussenlaag (in dit geval de Homey) en hoe laat je dit dan het best allemaal samenwerken?
Programmeer je al je routines in de Homey en gebruik je google assistant enkel nog voor niet-routinematige zaken?
De Nest thermostaat leert zichzelf routines aan, als ik het mij goed herinner. Is het dan niet een beetje raar dat de homey die zaken gaat overrulen?

Kortom, ik vraag me gewoon af of die extra tussenlaag het gemakkelijker maakt of alleen maar complexer.
Ik ben echt wel pro-technologie en zoek eigenlijk een goed excuus om ook in dit verhaal mee in te stappen :smiley:

Alvast bedankt voor de reacties!

De Nest is op zich slim genoeg om zelfstandig te opereren. Ik heb 'm wel gekoppeld aan Homey maar doe er eigenlijk niets aan (behalve dan eventueel “weten” wat de temperatuur momenteel is).

Hue heeft een hoop mogelijkheden qua routines e.d. en zou je zelfstandig kunnen laten. Ik haal er echter een hoop voordeel uit om dat wel weer te koppelen; zo heb ik in Homey 1 “virtual device” aangemaakt, een knop die ik aan of uit kan zetten, met “Vakantiestand”.
In de vakantie doe ik de gordijnen (straks) automatisch open en dicht, de zonnewering automatisch omhoog en omlaag (indien “zomerstand” aan is), en de lampen automatisch aan en uit. Zo lijkt mijn woning van buitenaf gewoon bewoond.

Ik heb momenteel de Hue lampen automatisch aan in een willekeurige kleur als mijn Fibaro motion sensor beweging ziet en het is donker genoeg. Datzelfde kun je ook met de Hue motion sensor, die heb ik zelf in de gang, maar dan kun je weer geen willekeurige kleur kiezen. Ik heb niet direct een voorkeur voor de ene of de andere technologie.

Ga je echter uitbreiden, dan krijg je veel meer mogelijkheden door te combineren:

  • Mijn zonwering voor de balkondeur gaat automatisch omhoog als mijn Neo Coolcam doorsensor ziet dat de deur open gaat.
  • Als ik beweging detecteer in mijn huis en mijn vakantiestand staat aan, dan stuur ik mezelf via Telegram snapshots van mijn webcams
  • Als ik het Hue-licht aan doe in de slaapkamer met behulp van de Hue tap, dan kan ik de Sonos muziek laten afspelen en de gordijnen open doen (gordijnen: soon to come :))
  • Ik kan een KlikAanKlikUit opbouwschakelaar gebruiken om de Hue lampen aan en uit te doen
  • Je kunt je Hue lampen laten knipperen als er iemand op je KlikAanKlikUit deurbel drukt.

De mogelijkheden met Homey zijn eindeloos, juist door het combineren.

En probeer het ook eens hier, hier, hier en hier.
Deze gaat op slot. Mocht je daar problemen mee hebben , neem dan gerust contact op met een moderator via PM.

1 Like