Keuze voor Homey?

Goedemorgen,

De laatste weken ben ik hier wat aan het meelezen en ben ik wat filmpjes en dingen van Homey aan het lezen. Ik twijfel echter of ik hem nu zal aanschaffen omdat ik wisselende reacties lees. Kunnen jullie mij voorzien van advies?

Wat ik zou willen:

-Een aantal hue lampen die ik in scène kan zetten. -Een paar stopcontacten schakelen waar lampen in zitten met de vintage look. Deze heb ik dus nog niet in smart gezien en kan dus ook gewoon via het stopcontact.
-Rolluik schakelen met scènes met behulp van een sensor (licht en of temperatuur)
-Deursensoren van xiaomi bijvoorbeeld
-Een losse wandschakelaar voor bijvoorbeeld een nachtmodus

Mijns inziens moet dit allemaal te doen zijn en is dit nog niet allemaal zo ingewikkeld. Mijn vraag is echter, kan Homey dan aan mijn wensen voldoen? Ik vind het niet erg om een keer te knutselen en doen, maar ik wil wel een stabiel systeem dat ik niet elke week hoef te resetten etc.

Is er iemand die mij op basis van bovenstaande een advies kan geven om hiermee te starten?

Groet Dennis

Hallo @Dennisvm8 Leuk dat je aan het meelezen bent op op dit forum, dan heb je inmiddels ook wel gezien dat dit een heel behulpzaam forum is met heel veel vragen en antwoorden. Besef wel dat de wisselende reacties die je leest komen van mensen die een probleem tegen komen en daar een oplossing voor zoeken, mensen die alles zelf oplossen en verder geen problemen hebben kom je zodoende weinig tegen of alleen als beantwoorders. Wat jij met een Homey zou willen doen lijkt mij geen enkel probleem, Homey is dermate flexibel met al de beschikbare apps dat het heel leuk is om hiermee al je domotica wensen te vervullen. Mijn ervaring is dat Homey erg stabiel is en zelden hoeft te worden gereset, meestal is de reset bij een software-update voldoende. Mijn advies is dan ook volmondig: DOEN.

1 Like

Wellicht tweedehands kopen, valt het tegen
kun je hem zonder al te veel geld door verkopen

Wat JPe4619 zegt is natuurlijk wel een dingetje.
Als we hulp nodig hebben of gefrustreerd raken dan weten we met z’n allen dit forum goed te vinden.

Ik ben persoonlijk heel tevreden met m’n aankoop en ook al zijn er wel dingetjes, je werkt er indien nodig omheen.
Bij mij draait Homey stabiel, ik hoef niet te resetten oid en alles doet het gewoon zoals ik het gebruik.

Het enige wat ik wat minder vind aan Homey is de snelheid (traagheid?) waarmee Athom updates uitbrengt, het is een klein bedrijf en dat wist ik ook bij aanschaf maar toch vind ik het allemaal erg lang duren voordat 1.5.13 (laat staan 2.0) eindelijk gereleased word.

1 Like

Bedankt voor jullie reacties. Was toch even benieuwd naar de stabiliteit. Reacties is natuurlijk subjectief en bij de een zal 't beter werken dan de ander. Als ik het zo begrijp zou de basis gewoon stabiel moeten draaien en ben ik benieuwd wat er nog allemaal mogelijk is. Wellicht dat ik kijk voor een tweedehands exemplaar en anders toch wellicht een nieuwe.

wat bedoel je precies in je opties met ‘scene’s’?

Met scènes bedoelde ik eigenlijk gewoon een flow die een ‘avond scene’ aanstuurt bijvoorbeeld met welke lampen wel of niet aan gaan

Ook ik ben tevreden met gebruik Homey.
Mijn ervaring is dat het stabiel werkt. Soms zijn bepaalde apps in ontwikkeling tijdelijk even onstabiel, maar Homey op zich en over het algemeen alle apps werken stabiel.

Alles wat je beschrijft is prima te regelen met Homey.

Als je er eenmaal aan begint zal je steeds meer de mogelijkheden voor automatisering gaan zien en toepassen.

2 Likes

Ook ik ben erg tevreden. In het begin moest ik wennen aan Homey en ook nieuw aangeschafte Zigbee/Z-Wave componenten. Heb zelden een herstart nodig, eigenlijk alleen (soms) na toevoegen meerdere componenten en (om heel soms) na update Honey.

Wat je vraagt kan prima. Alvast veel plezier met automatiseren!

Bedankt voor jullie reacties. Dit weekend naar even inventariseren wat ik allemaal nodig zou hebben en dan maar even wachten op Black friday denk ik :slight_smile:

Begin wel met het simpel houden. Daarnaast bedenk altijd dat domotica zo zou moeten werken dat je niet door hebt dat het werkt. Dat is de fout die ik in het begin heb gemaakt. Alles willen automatiseren en er dan achter komen dat dingen niet handig werken.

Het is een leuke hobby maar ook duur als je niet op past

1 Like

Daar ben ik het wel mee eens. Het moet niet automatiseren worden ‘omdat het kan’.

Ik wacht denk even de Black friday kortingen af en ben nog aan t oriënteren op de tussenstekkers. De neo coolcam zie ik nog al is ontploffen en de fibaro vind ik te duur om een lampje mee te schakelen.

Verder heb ik wel wat ideeën wat ik zou wel en hoe ik het functioneel kan houden dus dat zal het probleem niet zijn.

Daarnaast alleen nog even oriënteren hoe alles dan werkt en of het niet allemaal te moeilijk gaat worden. Ik wil met de hand ook nog een en ander kunnen bedienen en niet dat alles alleen af hangt van een appje. Vooral voor m’n vriendin zal dit wel een belangrijk punt zijn.

Kiku is een optie

Ik zat meer te kijken naar de osram tussenstekkers die zijn ook 25 per stuk en zien er ook iets beter uit. Maar kaku zat ik idd ook naar te kijken. Is alleen 433mhz alleen lijkt me geen probleem dan voor 2 lampen? Qua betrouwbaarheid

Kaku heb ik in het begin gebruikt en zou het niet meer doen. Simpelweg omdat het eenrichtingsverkeer is. Heb inmiddels veel neo spulletjes en tot op heden nog geen problemen gehad die niet te verklaren zijn.

Ontploffingen ook nog niet :wink: