dat verklaart een hoop ![]()
Dag Sander,
code weeralarm is mijns inziens ook niet geschikt om te gebruiken voor je screens. totaal verschillende weeromstandigheden als een hittegolf of storm en regen kunnen dezelfde code krijgen.
Zelf gebruik ik voor mijn screens de windkracht (mag maximaal windkracht 4 zijn) en de verwachting dat het binnen 10 min gaat regenen. die parameters bepalen of mijn screens (tijdelijk) omhoog gaan
Mvg,
Paul
Wat ik dus niet begrijp is dat alles goed test maar dat de screens niet sluiten. Waar zal dat aan kunnen liggen?
Kan het zijn dat de zonnepanelen al meer dan 600 W produceren? Dan moeten ze eerst weer onder de 600 komen voordat de flow getriggerd kan worden, o.b.v. het meer dan 600 W criterium.
Als het goed is werkt dit, echter wordt de flow wel elke keer geactiveerd als er een verandering in wattage is. Dat kan dus elke zoveel seconden zijn. Als dat jouw bedoeling is, dan zou ik een extra check inbouwen die nagaat of de schermen al naar beneden staan, zodat je alleen het ‘omlaag’-commando verstuurt als dat nog niet het geval is.
Afhankelijk van je doel, is de opzet die je eerst had wellicht beter: zodra het vermogen boven de 600 W komt, gaan de schermen naar beneden.
Misschien een idee om de voorwaarde te maken wanneer schermen naar beneden mogen. (Automatisch aan, periode, regen, wind, vermogen panelen.)
Daarna op verandering van de Azimut start je de flow per screen met voorwaardes, vrijgave zonneschermen ja, Azimut gebied, zon hoogte, screen is omhoog.
Tevens maak je op basis van de Azimut verandering ook een flow voor het openen.
Daarnaast iets voor regen en wind als de schermen niet omhoog zijn.
Hallo,
Is het niet veel eenvoudiger om de licht intensiteit (lux) te meten met een Philips Hue Buiten Motion Sensor en om dit te gebruiken als een trigger bijvoorbeeld samen met je gemeten binnen temperatuur van een slimme thermostaat? De Lux meting van de Hue buitensensor is goed, voor de gemeten buiten temperatuur is de Hue Buiten sensor niet accuraat genoeg zeg maar rustig niet te gebruiken.
Mijn zonnescherm buiten is nog niet geautomatiseerd daarvoor moet ik deze eerst vervangen omdat die redelijk op is maar ik gebruik Fyrtur schermen binnen om de temperatuur bij veel zon in combinatie met de gemeten binnen temperatuur te reguleren samen met Chronograph als een timer. De KNMI App werkt niet goed op dit moment maar je zou eventueel voor verwachte regen Buienradar kunnen gebruiken om je zonnescherm op te halen als er regen wordt verwacht. Je zou misschien logica iets kunnen doen met en / of die controleert of er regen komt of een extra flow toevoegen die de Chronograph timer stopt bij verwachte regen.
Ik ben nu hierop uit gekomen. Wat ik niet begrijp is dat als ik test dat alle screens naar beneden gaan. Alle parameters zijn dus aanwezig om de flow van laten zakken te activeren. Maar dat het in het ‘echt’ niet daadwerkelijk gebeurt. De screens gaan wel naar beneden op spraakbediening en als ik een screen apart aan vink in Homey zelf. Iemand ideeën?
De tijdelijke work-around is om de KNMI-app te herstarten als hij geen data meer ontvangt. Ter inspiratie: ik gebruik deze flow die elke minuut controleert of er nog data doorkomt en herstart de app indien dat niet het geval is:
dank, waar kan ik de herstart app vinden van KNMI?
Die kaart komt pas beschikbaar als je de Power User-functies inschakelt. Die vind je bij Instellingen onder de sectie Experimenten.
Dag Sander,
Ik weet niet of ik de oplossing heb, maar mij valt op dat je een ALL met maar 1 input aan de voorkant van je weercondities gebruikt. Ik weet niet of dat goed gaat. Je kunt hem beter vervangen door een ANY. Feitelijk is het slechts een placeholder om je verbindingslijn wat fraaier over je cannvas te laten lopen.
Aan de achterkant van je weercondities gebruik je een ANY. Dat moet een ALL zijn: pas als aan alle condities is voldaan mogen de screens omlaag.Door de ANY gaan nu de screens ook omlaag als het niet regent bij stormkracht 7!
ten slotte gebruik je nog een ALL voor de actie om de screens bij regen etc omhoog te sturen. Dat werkt nu alleen als het niet overdag is. Maar he wilt toch ook dat overdag je screens onhoog gaan als het stormt. Ook die kaart moet m.i. een ANY zijjn: je screens gaan dan altijd in de avond omhoog en ook altijd als het regent etc.
alles overziend lijkt het alsof je de werking van de ALL kaart en ANY kaart met elkaar verwisselt.
Mvg,
Paul
Vanaf ‘het is overdag’ loopt een gele lijn naar een ‘all’-card. De blauwe lijn loopt via vier conditie’s (als tenminste 1 niet waar is) naar dezelfde ‘all’-card. Maw deze ‘all’-card loopt alleen door als het zowel overdag als nacht is. Dus nooit.
(Mijn zonnepanelen wekken alleen overdag energie op. Dus het kaartje ‘het is overdag’ is sowieso overbodig.)
Ik heb het aangezet maar ik zie nog niet waar de kaart nu verschijnt. Zou je dat kunnen aangeven?
Staat onder de “DAN” kaarten.
DAN, systeem, herstart app.
Bovenstaande is voor een Homey Pro 2019.
wat zou ik als alternatief kunnen zetten voor het is overdag?
Hoe vaak haal je nieuwe data van het KNMI op?
Daar heb je ook een flow voor neem ik aan?
Vermogen had ook kunnen blijven staan toch? Als je geen zon hebt en aan de rest van de flow word wel voldaan gaat alles toch ook dicht? Of is dat de bedoeling?
Dank, waar kan ik zien hoe vaak in nieuwe data ophaal bij het KNMI?