Voorkomen 'klapperen' bij voldoende PV opwekking

Beste Homies,

Verdeeld over een serie topics heb ik al e.e.a. terug kunnen vinden, maar ben toch nog op zoek naar een ‘gulden middenweg’.

Wat ik wil: als mijn huis stroom terug levert aan het net, dit surplus inzetten (voor bijvoorbeeld de vaatwasser / boiler).

Ik heb al wat gerommeld met timers (als P1 is negatief, start timer. Als timer leeg is en P1 nog steeds negatief, dan
):

en gesnuffeld aan de App “Insight Trends Reloaded” (kom ik niet goed uit), maar ik kom er niet echt uit:

Deze flow geeft een berg notificaties (wat deels het doel was), maar ik zie ook dat door het tijdelijk bewolkt zijn Ă©n doordat de ingeschakeld afnemers veel vermogen vragen, de metingen verstoord worden.

Eigenlijk wil ik natuurlijk dat alleen een apparaat wordt ingeschakeld als de P1 waarde voldoende is om dat te faciliteren. En een tweede / derde bijschakelen als dat ook nog steeds voldoende is. En dat ook ‘andersom’ afschakelen als het nodig is omdat de opbrengst terug valt. En dit als zonder ‘te klapperen’ tussen in- en uitschakelen.

Iemand een suggestie?

Dank alvast!

Mijn persoonlijke mening is dat je ‘klapperen’ nooit realtime op kan lossen in alle mogelijke situaties.
Zelf zou ik de oplossing zoeken in de geproduceerde energie te bufferen en als er genoeg is dit gaan verbruiken, maw. een batterij aanschaffen.

2 Likes

Snap ik @DaneedeKruyff . Helaas ben ik nog niet zover. Wat ik voor nu o.a. probeer te doen is die ‘overtollige’ energie te bufferen in water. Ik schakel een boiler in.

1 Like

Is de boiler modulerend? Of aan/uit

Bij een aan/uit zal je altijd klapperen houden tenzij je een flinke marge tussen aan en uit aanhoudt

Ik heb mijn auto lader (die is modulerend) aangestuurd op basis van Zonne overschot.
Die loopt keurig mee.
Maar rond de minimum waarde van de modulatie houdt je toch wat klapperen.

Ik voorkom dat nu door bij lage prijzen wat “aan te vullen” met stroom uit het net

Zie deze thread

En de insights die laten zien dat er weinig geklapperd wordt

1 Like

De trends over 30min middelen zou ruim voldoende moeten zijn om pieken eruit te filteren.
(Ik gebruik zelf 1minuut)

Zie in jou “rijtje” restwaarden de “mediaan” niet staan.
Die vind ik het fijnste

Mediaan is:
Alle gemeten waarden worden op volgorde van grootte gezet. En dan is de mediaan de middelste waarde.

Wat is klapperen voor jou? Mijn boilerdimmer kijkt naar het p1 vermogen en kijkt daar elke 3 seconden naar. Gaat redelijk goed. De slimme stekker voor de dimmer gaat ongeveer 20 keer aan en uit per dag wanneer er stroom wordt teruggeleverd. De dimmer moduleert wel elke 3 sec.

1 Like

Door het lezen van de links in de antwoorden schreef ik onderstaande reactie onbewust in het Engels. Sorry! Ik laat het maar staan.

Dank voor alle suggesties. Daar ga ik mee aan de slag en kan ik veel mee!

Thanks guys!
Great suggestions!

Unfortunately my boiler is on/off.
I will definitely apply median instead of average!

Thanks for the flow. I have imported flows in the past, but that is a bit rusty. After the weekend I
I will give that a go again.

Dit is echt gaaf!
Heb je flows nog niet geĂŻmporteerd, is dit ook meegenomen?

Ik heb die nog niet geupload. Zal ik binnenkort doen

1 Like

Mijn eerste ‘klapper’ ervaring had ik met de KaKu licht sensors.
Die konden in 1 minuut wel 4 x aan/uit geven.

Dat heb ik toen opgelost met timers in Domoticz.
Bij ‘aan’ commando ging ook een timer lopen.
Pas als deze uitgelopen was mocht er een ‘uit’ commando opgevolgd worden.

Kwam er een ‘in’ commando in de looptijd van de timer, voor een ‘uit’ commando, dan werd de timer gestopt.
Dan is het wacht op een nieuw ‘uit’ commando.

Omgekeerd ook met het ‘uit’ commando.

Misschien hier ook te gebruiken.

1 Like

Ook ik start timers. Dat werkt redelijk. Heb inmiddels flows waarbij de mediaan wordt gehanteerd als ijkpunt: werkt super!

In april start mijn dynamisch energie contract. Dan gaan de zonnepanelen ook meer leveren (hoop ik). Tegen die tijd ben ik hopelijk klaar met experimenteren en kan ik zaken als boiler, slaapkamer airco en vaatwasser schakelen op zonnige (of dynamisch gunstige) momenten.

Nope. Al kunnen ze misschien wel meer centjes gaan opleveren :crazy_face::wink:

1 Like

Ik werk veel met Advanced Triggers waarbij je een debounce (letterlijk: ontstuitering) kunt instellen (in ms) en een executievolgorde:

@Theo_de_Koning Dit werkt ook erg goed met sensors

Hartelijk dank voor de suggestie @Rrrr

Ondertussen ben ik ook met dit kaartje aan het stoeien:

Ken je deze? Lijkt mij (toch) min of meer hetzelfde doen als jouw debounce variant?

Ik neem iedere minuut een “Snapshot”, en bereken dan 5, 10 en 15 min avg die bepaald welke toestellen in mogen schakelen

1. De “Check-if” betreft een And-card die de trendvergelijking met een bepaalde waarde in een klap doet en je de uitslag-opties geeft (Ja/Nee).
  2. Als je precies weet wat je doet kan hij je dus kaarten besparen en vervangt hij inderdaad de kaarten voor “Calculate trend” + vergelijk uitslag
  3. Je verliest de mogelijkheid om de uitslag (median waarde) te volgen/loggen.
  4. Het is geen trigger en heeft niet met de debounce te maken, je hebt dus nog steeds de Advanced Trigger nodig (in mijn voorbeeld).

Vraag: in jouw voorbeeld gebruik je “Vermogen L1 (W)”. Dit is correct als je een 1 fase inverter hebt, maar met 3 fasen niet. Dan beter L1+L2+L3, tenzij je dit allemaal al had uitgedokterd :slight_smile:

Dank @Rrrr

Helaas heb ik maar een 1-fase aansluiting.