Wachttijd resetten om nodeloos schakelen te voorkomen

Wat ik wil: mijn boiler verwarmen met zonne-energie.

Ik kan de opbrengst van mijn zonnepanelen live monitoren (ZTATZ). Boven een bepaalde waarde schakelt de boiler in (smart switch aan). Onder een bepaalde waarde moet deze weer uit.
Aan bij 3500 Watt, uit bij 2500 Watt.

Nu wil ik voorkomen dat elke wolk een uit-trigger veroorzaakt.
Daarom heb ik een WACHT van 10 minuten in de flow gezet. Helaas gaat de switch dan ook uit, ook al is de zonne-opbrengst weer bover de 2500 Watt.

Wat ik zoek is een mogelijkheid om deze wachttijd steeds terug te zetten naar 10 minuten als de opbrengst boven de 2500 Watt komt. Op deze manier bouw ik dan een anti-dender in die het geheel wat rustiger laat schakelen.

Wie heeft een advanced flow waarin deze reset toegepast wordt? De tijd van 10 minuten is maar een voorbeeld, kan alles zijn.

Alvast bedankt.

Als je een flow hebt gemaakt waarbij de boiler uit moet gaan als hij onder de 2500W komt en daar een standaard “wacht” aan hangt van 10 minuten gaat hij altijd uit na 10 minuten, ongeacht of hij weer boven de 3000W of wat dan ook komt.

Je kan daar bv Chronograph app voor gebruiken.
En dan iets van

Als de waarde lager dan 2500W
Dan start of vervang timer X met een looptijd van…

Als timer X een looptijd heeft bereikt.
Dan schakel boiler uit.

Als waarde hoger dan 3000W
Dan stop timer X

Dit is zeker de oplossing. Je zou ook nog kunnen overwegen een gemiddelde te gebruiken van de laatste x tijd bovenop bovenstaande oplossing. (Indien de update van de productie relatief vaak is). Dan heb heb je wellicht nog minder schommelingen?

Dank beiden, voor jullie feedback.
Ik heb de app geprobeerd maar kwam er niet uit. Al zoekende naar een handiger app kwam ik de app CountDown tegen. Deze doet precies wat ik wil. De zandloper kun je instellen, stoppen en resetten.

Dus mijn probleem is met “CountDown” getackeld !!!

Mooi dat het gelukt is. :+1:t2: