Start aan het einde van je flow een timer van 15 minuten.
Maak een tweede flow die start als de timer is afgelopen. Deze flow controleert of de airco aan staat en nog steeds aan je voorwaarden is voldaan, zoniet, dan airco uitschakelen.
Voor mijn voorstel kun je de timer van 15 minuten opnieuw starten als de tweede flow constateert dat de airco aan kan blijven. Dan herhaalt dit proces zich elke 15 minuten, totdat die 2e flow de airco uitzet (en de timer dus niet opnieuw opstart), dan is het aan de eerste flow om de boel weer op te starten.
ik heb de p1 weg gehaald, heb je een idee hoe ik het wel zou kunnen doen ?
dat als de p1 nog niet op een bepaald nivo is omdat de wasmachine of vaatwasser nog aanstaat zeg maar
Als de zonnepanelen 1000 watt opleveren en de teruglevering 500 watt is verbruikt de rest van het huis dus 500 watt. Als de airco’s 500 watt verbruiken wordt de teruglevering 0 watt als deze wordt ingeschakeld.
nu zo gemaakt
pv panelen 1000w = airco aan
pv panelen lager als 500 w = timer aan 800sec = airco uit als de timer nog loopt
pv panelen hoger als 750 w = timer stopt
nu is het alleen nog zo dat als de pv panelen schommelen rond de 1000W, ik meerdere keren de meldingen krijg dat de PV panelen aan gaan, terwijl ze al aanstaan. kan ik daar nog iets mee.
@Arjan_van_Engelen ik begrijp niet helemaal waarom je de flows zo maakt. Een timer in een flow met een timer…
Het voorbeeld van @Wim_Post hierboven is precies zoals ik het bedoel en wat voldoet aan je beschrijving in de openings post. (Vervang plafond door je airco)
Specifiek op je vraag, voeg een kaartje in de bovenste flow toe (tussen de trigger en de action) die controleert of de airco al aan staat.
klopt, maar volgens mijn doen ze beide het zelfde ?
ik heb de airco’s nog niet, komen 7 april (2 buitendelen en 3 binnen units) tegen die tijd zal ik zeker de flows van Wim gaan proberen.
Probeer ze beiden maar eens uit en kijk wat het beste werkt.
Je kunt een Logic variabele of virtueel device (Ja/Nee) aanmaken ter vervanging van je airco om je flows mee te testen.
Ik heb hier ook aan zitten denken, maar het werd me te ingewikkeld. Ik heb afgelopen winter deze flow gemaakt, en ga uit van de goedkoopste dynamische prijzen. Dat zijn niet toevallig ook vaak de uren met de meeste pv opbrengst.
Wellicht dat ik wel wat aan ga passen als de airco’s gaan koelen, dat weet ik nog niet. Daarom fijn om dit topic te lezen, zet ik even bij mijn favorieten
Ziet er goed uit @Robkrekel , deze flow is voor aanzetten van de airco, heb je ook iets voor uitzetten? Of doe je dat handmatig?
Als je toch iets met zonnepanelen opwek wil doen, is het wellicht ook een optie om niet met het huidige vermogen te werken (dat kan sterk schommelen bij wolken), maar gebruik maken van een app die de voorspelling van de zonopwek voor de komende uur/uren doet (b.v. [APP][Pro] Solar Forecasts (SolCast + Forecast.Solar), gebruik ik met de dienst Solcast).
@Arjan_van_Engelen Hiermee krijg je waarschijnlijk ook een wat rustiger aan-/uit-schakel gedrag voor je airco. Dus als komende uur de voorspelling opwek > (geschatte airco verbruik + gemiddelde restverbruik) dan airco aan, anders uit. En dat per uur bekijken, eventueel in combinatie met je energieprijzen.