Virtuele thermostaat

Ik gebruik de virtuele thermostaat en deze werkt zoals hij moet werken.
Als de gemeten temperatuur lager is dan de ingestelde temperatuur gaat de verwarming aan .
Indien de gemeten temperatuur boven de ingestelde temperatuur komt gaat deze uit.
Echter de an uit situatie is te klein het systeem staat te klapperen.
Is er een oplossing om dit te verhelpen? Zodat de verwarming pas weer aangaat als de temperatuur 1 graad lager is en uitgaat wanneer de temperatuur een graag hoger is .
Dan is de periode van uit zijn langer en staat de verwarming niet te klapperen

Maak in logica een variabele, stel die in op ergens tussen 0.5 en 1.0
In de flow waar je de ingestelde temperatuur vergelijk met de gemeten temperatuur, tel je deze waarde op bij de gemeten temperatuur. Dat kan met een logica kaartje.

Hierdoor schakelt de verwarming iets eerder uit en iets later in.
Dat is prettig want als de verwarming uitschakelt gaat het verwarmen nog even door. Dit komt door restwarmte in het verwarmingssysteem.
Daarnaast voorkomt dit ook het klapper probleem wat je beschrijft.

Maak de waarde niet te klein, dan werkt het niet goed omdat temperatuur sensoren pas reageren bij een bepaalde verandering van de temp (meestal 0.3 of 0.5 graden).
Maak de waarde niet te groot, dan voelt het alsof het onvoldoende warm wordt.
Even uitproberen wat de juiste waarde is.

Hi, ik begrijp je redenering, maar zie niet hoe je met maar 1 vergelijking in- en uitschakelen kan regelen. Ik heb een gelijkaardig probleem met mijn pelletkachel, die geeft nog behoorlijk wat warmte na.

Een “echte” thermostaat heeft altijd een instellig van het max aantal schakeligen per uur (default 6) en een minimale aantijd.
Dat kan ook in je flows inbouwen, een timer die 10min loopt na de laatste schakeling en alle triggers afvangt…

Ik heb het zo gedaan met mijn pelletkachel.

(omdat mijn pelletkachel niet op een externe thermostaat kan, schakel ik deze “dom” via een wallplug. Niet alle kachels kunnen dat en je hebt er een goed trekkende schoorsteen voor nodig. Weet wat je doet!)
De aansturing voor mijn kachel bestaat uit 11 flows waarmee ik ook kan schakelen tussen de interne thermostaat en de xiaomi thermostaat.
Die 11 flows regelen dat de kachel niet mag starten tijdens het afkoelen, niet uit mag gaan tijdens het opstarten. Mijn doel was, dat de kachel automatisch 's nachts laag staat, op afstand aan te zetten is en ik 's morgens in een warme kamer zit.
Het werkt inmiddels de hele winter perfect.

Ik heb nog een tweede pelletkachel, van een ander merk die niet op deze manier aangestuurd kan worden en geen externe thermostaat heeft en op IR werkt.
Daar ben ik nog op aan het puzzelen.

Ik ga er mee aan de slag en kijk of het bij mij ook gaat werken