Temperatuur range

Hallo slimme Homey gebuikers,

Ik ben opzoek naar een variabel/logica of misschien iets anders, die de temperatuur via mijn Aeotec multisensor 7 in de gaten houd. Echter is dat niet zo spannend maar ik ben zoek naar reactie dat deze groter of kleiner word dan een bepaalde temperatuur. Dus een range als het ware. Ik heb nu meerdere kaarten in een flow staan, uit eindelijk heb ik logica’s gebruikt met is de temp groter of kleine als. Aansluitend heeft de airco dan een bepaalde instelling.

Zoals ht nu is werkt het niet naar behoren, want bv als de temp kleiner is dan 22 graden dan zal de ander rij ook in werking gaan omdat dat uiteraard ook kleiner is dan 22 graden. Dus wat ik eigenlijk zoek is iets dat hij kijkt tussen 2 temperaturen en daar tussen niks doet en er onder of er boven dan een ander intstelling van de airco kan laten ingaan.

Ik hoop dat het en beetje duidelijk is en dat er iemand is die mijn hiermaa kan helpen.

Alvast bedankt voor jullie moeite op het te lezen en eventueel over na te denken.

Met vriendelijke groet,

Barry

Volgens mij moet de bovenste ANY kaart ALL zijn.
Dan loopt de bovenste rij door als de temperatuur groter is dan 21,5 maar kleiner dan 22.
Dan loopt de onderste rij door als de temperatuur groter is dan 22 maar kleiner dan 23.

1 Like

Ik denk dat je dit bedoelt.

Ja, maar nu heb je het al geoptimaliseerd, zodat je Ă©Ă©n voorwaarde minder hebt. Ik weet niet of dat voor iedereen zo 1 2 3 te begrijpen is.

Hoi, allereerst super bedankt voor het meedenken. Ik snap hem en zal het eens proberen. Je hoort of dit heeft gewerkt, al wordt dat pas morgen eind van de dag.

Groet Barry

Ik denk dat je beter variabelen kunt aanmaken per graad/graden en op basis daarvan je airco instelt.

Hallo,

En hier loop ik een beetje vast met die variabelen. In de eerste regel snap ik het nog dat zijn standaard logica’s van de apparatuur volgens mij, maar dan de doeltemperatuur die is volgens mij zelf gemaakt en daar loopt ik een beetje vast. Dat snap ik nog niet helemaal.

En een 2de vraag; Zet je die 2 regels, de eerste van de sensor en de tweede regel met de logica in 1 flow? Of is dat even om te laten zien?

Alvast bedankt.

Hoi Wim,

Ik heb het zo ingesteld en even kijken of het vandaag goed loopt.
Als dit werkt ga ik, denk ik, 1 flow ga maken met de hele temp regeling erin.
Nu heb ik 2 flow’s 1 voor de als het kouder is als 10 graden buiten, dez schakeld de warmste flow in en 1 als het boven de 10 graden is. Maar mijn vermoeden is dat dit niet meer hoeft als ik nog wat van die temperatuur regels erbij in zit waar door ik de range kan pakken.

Ik heb het nog wat voor je aangepast, wellicht wordt het wat duidelijker zo.

Met de logica kaartjes zet je de doeltemperatuur (die variabele had ik nog liggen en voor nu maar even gebruikt). Als je die eenmaal hebt gezet kun je op basis daarvan de temperatuur van je airco instellen.

Op deze manier heb je veel controle over je temperatuurrange (ik heb maar Ă©Ă©n graad genomen, maar je kunt de range zo groot of klein maken als je wilt natuurlijk) en het is redelijk recht toe recht aan, zodat je over zes maanden ook nog kunt ontcijferen wat je precies heb willen doen met deze flow.

En die logica onder de 3 regels moet er zo instaan en werkt dan in 1flow?

Met vriendelijke groet,

Fam. Kleinlangvelsloo

Verzonden vanaf Outlook voor Android

Wat is het voordeel als je eerst de variabele verandert en daarna, afhankelijk van deze variabele, de temperatuur instelt?
Waarom niet ipv de variabele direct de temperatuur instellen??
Mis ik wat?

@Joenoo Testen of de doeltemperatuur op 21 staat als je hem daar precies op in stelt is overbodig, toch?
Waarom de airco op 21 graden te zetten als de kamertemperatuur tussen 20,9 en 22 graden is?

De regeling van een airco is heel simpel: zet de airco aan als de kamertemperatuur hoger wordt dan 25 en uit als de kamertemperatuur lager wordt dan 22.
Dat kan heel simpel:

WANNEER de kamertemperatuur is veranderd
EN de kamertemperatuur is groter dan 25
DAN zet de airco aan
WANNEER de kamertemperatuur is veranderd 
EN de kamertemperatuur is kleiner dan 22
DAN zet de airco uit

Je zou voor de eerste flow ook kunnen gebruiken:

WANNEER de kamertemperatuur groter wordt dan 25
DAN zet de airco aan.

Maar als je deze flow maakt terwijl het 26 graden is, gaat de airco nooit aan, want de kamertemperatuur is de 25 graden allang gepasseerd.

Dat lukt niet met een range.

Het voorbeeld dat ik geef is gericht op het instellen van een range. Die is in mijn voorbeeld 1 graad, maar je kunt ook 5 graden nemen en dan werkt het ook.

Ik denk dat @Bklein1976 even zijn licht moet laten schijnen op wat hij wil.
Hij vraagt “hoe weet ik of de temperatuur tussen de 22 en de 25 graden ligt”. Het antwoord is dat daar geen kaartje voor is met “ 22 < temp < 25, dus moet je het met 2 kaartjes doen: temp > 22 AND temp < 25.
De vervolgvraag is of je een airco wel met een range moet sturen, of dat het met alleen een boven- en ondergrens al voldoende is.

Zet bij een temperatuur verandering die waarde eerst in een variabele en ga van daarmee de flow in.

Je zegt dus dat dit niet werkt?

Ik heb het zoals jou voorstel veel eerder in dit topic ingesteld, en het werkt volgens mij wel goed nu.
Wat ik zoek/zocht…is dat ik met dit weer stuk kouder als maand terug…de airco bv niet op 22 graden kan laten draaien…dan wordt te koud…dus heb ik dat geschakeld op de buiten temp. Als die kouder is dan 10 graden gaat de airco nu op stand winter. Die graden liggen hoger in het programma. Ik wil dat de kamer een beetje stabile temp heeft en dat kan dan in een range van 1 graad zijn (stappen van 0,1 graad) en de airco dus niet de hele tijd van progr. wisselt. Op die manier dacht ik in een range. Maar mooier is omdat in in 1 flow te gooien die voor het hele jaar kan werken…althans. De koude maanden.

Volgens mij zou dit ook wel werken inderdaad

Nee, want ik dacht dat je wat anders bedoelde.

Ik probeerde de topic starter te helpen door een flow voor te stellen die duidelijker was dan die hij liet zien. Een flow die je na zes weken ook nog snapt.

Ik zeg niet dat dit de enige waarheid is en heb ook geen zin in een welles-nietes spelletje, Wim Post.