Gevraagde temperatuur wordt niet meer naar de radiator knoppen gestuurd, maar word aangepast

Hallo allemaal,

ik ben van de week bezig geweest met het fine-tunen van mijn temperatuurs regeling in huis. Mijn ingestelde temperatuur (danfoss thermostaat + drie knoppen) word nooit gehaald. Ik vraag om 20 graden en de temperatuur op de thermostaat blijft dan rond de 18 a 18.5 graden steken.

Ik wilde dus een flow maken die, als ik 20 graden instel, de knoppen naar 22 graden stelt. vandaar uit wilde ik kijken hoe dat zou verlopen end an bij gaan regelen. Ik had ook geprobeerd de virtuele thermostaat app geïnstalleerd om dit te bereiken. Maar het ging allemaal niet zo heel lekker. Dus ik heb alles weer verwijderd. Maar op de een of andere manier blijft mijn temperatuurregeling steeds de gevraagde temperatuur aanpassen. De knoppen gaan steeds naar 18 graden, een temperatuur waar ik nooit om vraag. mijn “uit” temperatuur is 16 graden. Het lijkt of hij steeds naar die 16 graden gaat en er 2 bij optelt.

Ik heb alles weggehaald aan flows die die temperatuur aanpasten, maar nog steeds krijg ik niet waar ik om vraag, en het heeft altijd goed gewerkt voordat ik met die temperatuur berekeningen ben gaan prutsen. Kan ik ergens nakijken waar die temperaturen vandaan komen, een log file oid?

Ik heb echt geen idee hoe dit kan.

Heb je ergens in de mobiele app van je thermostaten een schema ingesteld? Of werken de thermostaatknoppen direct met Homey?

Nee, ik bedien ze alleen vanuit homey. En ik heb deze problemen pas sinds ik ben gaan experimenteren met “rekenen” met temperaturen. Heel vreemd.

Dit is de enige active flow die er momenteel is. Ik heb zojuist de verwarming op 20 graden gezet. Alle knopen gaan wel open maar op de knoppen zelf is de richt temperatuur 18 graden. Als ik de knoppen individueel instel in Homey, dan komt wel de ingestelde temperatuur als richt temperatuur in de knop terecht.

Even voor de volledigheid : Ik heb een RS-Z roomsensor waarmee ik de temperatuur instel, en 3 LC-13 radiator knoppen.

Om het probleem te tackelen zou ik tijdelijk onderstaande flow laten lopen.

(Je stelt de knoppen toch wel in op de richt temperatuur van de thermostaat?)

Met direct via Homey bedoel ik of de knoppen via ZigBee/Z-Wave met Homey verbonden zijn, of via LAN/Cloud. Heb je andere integraties ingesteld met de thermostaten, zoals IFTTT, Google Home, Alexa, SmartThings, etc.? In dat geval zou de temperatuur ook aangepast kunnen worden via deze platforms (misschien een automatisering via een integratie die je vergeten bent)?

Bedankt voor jullie suggesties!

Ik stel de knoppen in met de temperatuur die op de thermostaat instel.

En de knoppen zijn via zwave met homey verbonden, dat is de enige manier die ik gebruik om de knoppen aan te sturen. Ik snap er geen snars van. Het werkte perfect (kwa temperatuur instellingen) tot dat ik met een temperatuur berekening ben gaan spelen.

Lijkt dan de vraag wat ie in de widget laat zien denk ik.

Volgens mij kun je bij developer tools inzicht krijgen in alle attributen van zo’n device. Mogelijk dat je daar wat wijzer uit kunt worden? Ik heb zelf geen thermosstaatknop, maar ik verwacht dat je bij capabilities wel een mooi overzicht zult krijgen.

Edit: Oh, ik lees net een ander artikel en zie een knop waarmee je het ook zichtbaar kunt krijgen aan de voorkant: Link naar topic

Developer tools: Homey Developer Tools
Device opzoeken (naam)
Dan iets omlaag scrollen en kijken wat er bij capabilities staat (vermoedelijk zoiets, ik heb even mijn thermosstaat gepakt wat een vergelijkbaar type device is):

ik wist niet eens van het bestaan van die tools….ik ga eens kijken, dank je wel!

Ik heb net nog een edit gemaakt, het kan ook aan de voorkant kennelijk :slight_smile:

Weer wat geleerd, dank je wel. ook hier geven alle knoppen aan dat de ingestelde temeratuur 18 graden is, terwijl de kamer thermostaat 20 graden geeft als ingestelde temperatuur. (zie hieronder, bovenste is de thermostaat, daaronder de 3 knoppen) Ik zit erover te denk om alle knoppen en thermostaat te verwijderen, homey opnieuw op te starten en ze dan weer toe te voegen… kijken wat er dan gebeurt.

Ja meestal maak ik dan zoals eerder is aangegeven wat tijdlijn opdrachten in de flow aan om op diverse plekken te controleren wat het doet / gedaan heeft. Verwachte uitkomst vs werkelijke uitkomst.

Temp gewijzigd → Tijdlijn: Thermostaat gewijzigd naar: <flow: ingestelde temperatuur>
Verwarming keuken –> Temperatuur keuken ingesteld naar: <flow: ingestelde temperatuur>. Huidige temperatuur keuken: <keuken_thermostaatknop: huidige temp>, Keuken ingestelde temperatuur: <keuken_thermostaatknop: ingestelde temp>

Kopieren en plakken van die tijdlijn events kan wat tijd besparen :slight_smile:

Verder zie ik dat de temperatuur van de thermostaat 1u geleden voor het laatst gewijzigd is (1e device in de lijst) en dat is dus het laatste moment waarop je flow heeft gelopen. Dat zou dan de rest moeten aanpassen op dat moment. De temperatuur bij de knoppen is bij twee daarvan recenter nog aangepast (mogelijk omdat je er nu mee bezig bent) of doordat zoals eerder gemeld “iets” anders die knoppen nog aanstuurt. Als je bij een apparaat naar het laatste “tabblad” gaat dan zie je daar een tijdlijn, mogelijk staat daar nog iets relevants.

Het is wat werk met die tijdlijn logging, maar meestal kom je zo wel dichter het probleem.

Succes.

Edit: Afbeelding van hoe ik met logging werk, ik heb op een bepaald moment ook maar een flow gemaakt dat automatisch controleert of advancedlogging is ingeschakeld (die wordt linksboven aangeroepen). Zo kan ik makkelijk meer logging krijgen als ik ga troubleshooten:

Let er wel op dat je de juiste variabele kiest, omdat ze allemaal hetzelfde heten, kun je soms wel eens de verkeerde kiezen of vergeten aan te passen als je zo’n flow card dupliceert :stuck_out_tongue:

Advanced logging flow (maar zoals je hierboven ziet heb ik nog niet alles met terugwerkende kracht bijgewerkt:

1 Like

Gevonden!!!

Door de posts van @Anoniemand kwam ik er achter dat je dus meerdere “#ingestelde temperatuur” labels hebt…… toen ik de flow voor het eerst maakte heb ik de “#ingestelde temperatuur” uit de flow genomen. Dat was de ingestelde temperatuur van de kamer thermostaat.

In het geklooi om die temperatuur bias in te bouwen heb ik blijkbaar ergens een andere geselecteerd.. die stond toen op 18 graden. Omdat ik niet wist dat er meerdere labels met de zelfde naam waren, heb ik die gewoon laten staan. Net toen ik de notifications aan het toevoegen was realiseerde ik me pas dat er meer dan 1 met dezelfde naam kunnen zijn (zoals je ook in je post al zei).

Zojuist even alle opnieuw gemaakt met de juiste labels, en het werkt weer als verwacht.

Heel erg bedankt voor deze eye-opener.:face_with_peeking_eye:

Uit de 4e post

Mooi dat je het zo gevonden hebt :+1:

Hi Wim,

Ik was er heilig van overtuigd dat ik dat ook deed. Later werd het me pas duidelijk dat er meerdere #ingestelde temperatuur labels beschikbaar waren.

Jij hebt me daar waarschijnlijk ook al op willen wijzen, maar dat is toen niet aangekomen bij mij. Desalniettemin, bedankt voor het meedenken :call_me_hand: