Radiator Thermostaat

Ik heb mijn radiatoren uitgerust met Aqara E1 thermostaat kranen. Via de HomeKit controller app en een Aqara hub kan ik ze nu aansturen. Werkt nog niet helemaal perfect, maar prima totdat ze ondersteund worden om direct aan Homey te koppelen.

Waar ik benieuwd naar ben: de knop heeft een ingebouwde temperatuur sensor, maar die metingen zijn niet echt betrouwbaar. Ik wil de metingen van de sensoren in de kamer gebruiken als referentie. De knop kent echter als variabelen z’n eigen gemeten temperatuur en de ingestelde temperatuur en regelt op basis daarvan de radiator.

Hebben jullie tips / flows hoe ik die eigen gemeten temperatuur kan negeren en de knop kan laten acteren op temperatuur sensoren die ik zelf kies?

Ja de knop zit natuurlijk op een onhandige plek als het gaat om temperatuur meten.
Zit er geen kalibratie functie op?

Moet wel kunnen met een andere temperatuursensor:

Bron.

Ik weet dat je bij Tado knoppen kunt instellen of je de ingebouwde sensor wil gebruiken, of een andere temperatuursensor (van Tado).
Is dat met Aqara niet mogelijk?

Ja, dat is zeker mogelijk en heb ik ook gedaan via de aqara hub.

Maar ik wil m’n homey sensoren koppelen en niet dubbele sensoren neerleggen. Hij hangt nu nog aan de aqara hub en komt via de HomeKit controller app in homey.

Ik vraag me ook sterk af of ik straks in homey (als die ondersteund gaat worden) de interne temperatuur sensor kan aanpassen naar een sensor naar keuze.

Afwachten dus? Of nu losse sensoren koppelen als ik betere metingen wil.

Dat moet je vlgs mij in de mobiele Aqara app instellen? En een Aqara temperatuursensor toewijzen?
In Homey zeg je dan “zet thermostaatknop X op 20” en de knop checkt zelf via zijn toegewezen Aqara t.sensor of hij open moet of dicht.

Geen idee hoe dat dan met de Homey Aqara app gaat werken, want ik begrijp dat je de Aqara hub er tussenuit wil laten als deze app ondersteuning gaat bieden voor de thermostaatknop?

Het is dus afwachten (dit is nu een “wat als” vraagstuk), of je probeert contact op te nemen met de ontwikkelaar.

Je kunt nu idd alvast al Aqara temperatuur sensors ophangen en toewijzen, voor betere metingen.