Virtuele knop dagje (of meer) vrij

Ik heb een virtuele knop gemaakt waarmee ik als modus aangeef dat ik een dagje vrij heb. Dan wil ik dat mijn doordeweekse routines de komende 24 uur worden vervangen door de weekendroutines. Na 24 uur moet de modus weer uitschakelen. Ik heb daarvoor de volgende flow gemaakt: Modus wordt aangezet → wacht → zet uit. De variabele bij wacht kan niet meer zijn dan 999 minuten en dat is te kort, iets meer dan 16 uur.
Als ik bijvoorbeeld twee dagen achter elkaar vrij heb, dan zou bij het inschakelen van de virtuele knop de vraag gesteld mogen worden hoe lang de modus in een veelvoud van 24 uur aan moet blijven. Heeft iemand suggesties voor deze flow?

Als je al “iets” hebt wat bepaald of het weekdag of weekend is, kan je daaraan “dagje vrij” toevoegen en daarmee de weekend routine.

Ik heb voor de verwarming ‘Morgen Als Zaterdag’ en zit dat met een knop in een variabele ja/nee

Die zet ik de volgende dag om 8:30 weer op ‘nee’

Waarom niet gewoon twee gewone flows gemaakt:

(Deze week 1, 2 en 3 januari vrij)

Het zijn gewone flows dus de data zijn ook op een mobiel aan te passen. En als de eerstvolgende vrije dag pas in februari valt kun je a.s. zaterdag al vastleggen.

je kunt de confirm message gebruiken:

en dan yes voor 1 dag en no voor 2 dagen.

Wat je ook kunt doen: maak voor iedere doordeweekse dag een modus aan. (noem ze maandag, dinsdag enz
)

Als je bijvoorbeeld as woensdag, donderdag en vrijdag vrij bent zet je vandaag (zondag) modus woensdag, donderdag en vrijdag aan.

Maak een flow

WHEN
Het is 00:00
AND
vandaag is een woensdag
Ă©n modus ‘woensdag’ is aan
THEN
Zet modus ‘vrije dag’ aan.
Zet modus ‘woensdag’ uit
(Bovenstaande voor iedere doordeweekse dag)

WHEN
Het 23:59
AND
Modus ‘vrije dag’ is aan
THEN
Zet modus ‘vrije dag’ uit

(Kon het niet laten. Even snel de flow gemaakt)

Voor makkelijke bediening kun je deze knoppen toevoegen aan je dashboard of als je iOs hebt met Homekitty toevoegen aan Homekit/Woning. En knoppen in HomeKit kun je toevoegen aan een widget:

Dank, niet helemaal wat ik bedoelde maar voldoende aanknopingspunten om mee te experimenteren!
Fijne jaarwisseling (standaard vrije dag :wink: )

1 Like