Trigger op een vaste tijd om de 2 dagen

Ik probeer op een redelijk eenvoudige manier een flow te creëren met een trigger om de 2 dagen om 18:00u.

Is dit mogelijk op een wijze zonder het aanmaken van variabelen en/of timers en alleen door gebruik te maken van de kaarten ‘Datum & Tijd’? Wie helpt mij op weg met een geschikte flow?

Ik heb het niet getest, maar logischerwijs zou dit moeten werken.

Ja hoor,
Hoe vaak mag die fout gaan?
mogelijk is het lastig bij bepaalde jaarovergangen (met Week 53)
maar dat is slechts drie keer in de 14 jaar. Als je dat wil ondervangen hen je een variable nodig of HomeyScript

Weeknummer - Wikipedia

Weeknummer 53

Omdat een gewoon jaar één dag meer heeft dan 52 weken en een schrikkeljaar twee dagen meer, zijn er ook jaren met als laatste weeknummer 53. Dat zijn alle jaren, dus ook schrikkeljaren, die beginnen met een donderdag en tevens schrikkeljaren die beginnen met een woensdag.

2 Likes

Nee, dat gaat NOOIT werken

1 Like

Ik was heel even van mening dat dit de oplossing was, maar misschien was mijn vraagstelling niet helemaal goed of duidelijk. Dit zou de oplossing zijn voor ‘om de dag’.

De trigger zou moeten zijn, 2 dagen niet, 1 dag wel, 2 dagen niet, 1 dag wel enz.

In dat geval, nee je hebt altijd een variable nodig.

Enige wat dan nog soort van ‘simpel’ overblijft is 1 regel javascript in homeyscript.

Het script berekent de ‘x’-ste dag van het jaar (vandaag de 139) en test of die deelbaar is door 3

Flow

4 Likes

Let op, dit is slim bedacht, maar slaat rond de jaarwisseling wel 2 extra dagen over. 364, 365, 1 en 2 zijn niet deelbaar door 3!

Enige oplossing is inderdaad met een variabele:
Trigger: elke dag (of een bepaalde tijd van de dag)
En: variabele = 2
Dan: zet variabele op 0 en doe je gewenste actie/flow
Anders: tel 1 op bij variabele

4 Likes

Ah, dat is ook zo …
Je zou dan eventueel nog new Date() - weg kunnen laten.
Dan is het het aantal dagen sinds 1970

Dit is ook een idee

Maar een actiekaart welke 18 uur vertraging heeft, overleeft een uitval of herstart van Homey niet
Ik weet niet wat er afhankelijk gaat zijn van je flow idee.

Wil je op safe spelen, dan heb je, in dit geval, tóch een timer nodig:
2 flows (wat in één Adv.flow canvas kan natuurlijk)

Deze code vergelijkt het aantal dagen tussen de opgegeven dag en de huidige dag /3, als het resultaat een integer is dan geeft hij een true terug, anders een false.

Datum als argument in formaat yyyy/mm/dd

Dit zijn inderdaad ook voor mij leuke oefeningen in Adv flows.
Er moet iets uitkomen en met de tijdlijn kan je dat goed volgen.
Het is met Better Logic Library en 1 nummer variabele 4 actie en 3 tijdlijn kaarten…
Bij interesse wil ik deze wel plaatsen.

Dit zou ook moeten werken. Ook met de jaarwisseling en een herstart van Homey

Edit

Er zou nog een delay van een paar seconden moeten op het “herstart” kaartje zodat de flow wel afgemaakt wordt en de teller weer op 1 gezet word

1 Like

Ik vraag mij af of dit een “homey flow builders challenge” is, waar we enkel de datum en tijdskaarten mochten gebruiken :smiley:

3 Likes

dat óók, maar ook welke @kooskortekaas uiteindelijk gaat gebruiken / gebruikt…

1 Like

Haha oke, zal ik iets verder in detail treden? Ik wilde eigenlijk een hele eenvoudige notificatie creëren voor het toedienen van medicatie aan de kat. Met de ruime keuze aan kaarten in ‘Datum en Tijd’ vroeg ik mij af of er een mogelijkheid was om dit hiermee voor elkaar te krijgen. Ik heb mijn hersens erop gebroken, maar kwam daar niet uit.

De tips met een HomeyScript vind ik zeer interessant, maar daar moet ik nog iets verder induiken om ze ook goed te begrijpen.

Uiteindelijk ervoor gekozen om toch een nummervariabele aan te maken die dagelijks rond middernacht van 2 aftelt naar 0. Op de dag dat deze 0 is krijg ik om 18:00 een notificatie.

Ik blij, kat blij! :wink:

2 Likes

Ik moet nog altijd de eerste kat zien die blij wordt van medicatie :stuck_out_tongue:

1 Like

Om daar nu Homey voor in te zetten. Je kan in iedere agenda app opgeven om de hoeveel uur, dagen, weken je een herhaling wil. Als je echt wil dat Homey dan de rolluiken op en neer doen, de deurbel aflaat gaan, en een lichtorgel in werking zet zou je deze kunnen koppelen via de agenda app.

Tja, dat is ook een oplossing @Johan_Bruyn, maar daarmee heb je wel een extra afhankelijkheid met een agenda functie in de cloud met een extra app die die agenda in de gaten houdt.
Als Homey als “stand-alone” apparaat alles al aan boord heeft om zo’n huishoudelijk proces te automatiseren, waarom zou je dat niet doen? Ook al is het maar een berichtje om je ergens aan te herinneren.

Ieder natuurlijk z’n voorkeuren, maar het is in ieder geval een leuke vraag waar meerdere mensen hun hoofd over hebben gebroken en vele creatieve oplossingen voor zijn bedacht, inclusief die van jou :grin:.

1 Like

Ik werk in ploegendienst, dus mijn klimaat regeling heeft niks aan een weekklok. Heb dus het rooster met elke 3 weken herhalen in een werk agenda gezet. Haal daar keurig uit of ik ochtenddienst, middagdienst, of vrij heb. Tot op heden werkt betrouwbaar. Inderdaad ben je de Sjaak als de internetverbinding er uit legt. Maar dan reageert de verwarming toch ook al niet. (Honeywell) Maar met Microsoft en Google om de hoek zit het wel snor met je internetverbinding. :smiley:

1 Like