Meerdere weekdagen (>3) in een Flow

Sinds dit weekend ben ik van Homewizard overgestapt naar Homey en loop tegen een aantal uitdagingen aan, waaronder de volgende.
Als ik meer dan 3 verschillende weekdagen in een Flow wil gebruiken, hoe pak ik dat aan? Nu kan ik volgens mij maximaal 3 weekdagen toevoegen (2x ‘of’ in de ‘en’-groep). Concreet, ik wil op ‘ma, wo, do en zo’ de lampen in huis op een ander tijdstip uit laten gaan dan op de overige dagen.
Wie kan mij helpen?

Dag jwjol,

Je kunt sowieso de dagen inverten, dus "day is NOT tu, fri of sat, hierbij kan Homey dus op alle andere dagen de verlichting op een ander tijdstip uit laten gaan.

Ik zal nog even het e.e.a. bekijken om tot een betere oplossing te komen.

image

Kies voor “de dag is tussen”

Bij Dan (Then) formuleer je wat er moet gebeuren met de verlichting als er aan de voorwaarde zondag/maandag of woensdag/donderdag wordt voldaan.

Voor Anders (Else), de overige dagen, kies je dezelfde acties voor de verlichting maar dan met een delay waardoor je lichten later uit gaan

Misschien heeft iemand anders nog een slimmere oplossing. Ik ben ook nog maar net 2 maandjes bezig :rofl:

Thankz, ‘De dag is tussen’ werkt. Alleen voor de dinsdag en het weekend moet ik toch twee extra Flows aanmaken, omdat deze ook verschillende schakeltijden hebben. In totaal worden het dus 3 Flows.

Het meest logische is, denk ik, om flow en trigger te scheiden. Je flow is dus meer een scenario, en de eerste kaart is ‘when this flow starts’. En misschien is het wel het meest overzichtelijk om een trigger te hebben voor iedere dag. Daarin zet je je voorwaarden voor dat moment (op dinsdag alleen als de auto voor staat, op donderdag alleen nadat de groene bak geleegd is) en als aan de voorwaarde(n) is voldaan: start scenario flow. Op die manier ben je aan twee kanten flexibel: als de scenariostart voor woensdag verandert ivm blokfluitlessen oid, verandert er één trigger. Als er een lamp bijkomt in het scenario, verandert er maar één flow. En de triggerflows zijn redelijk overzichtelijk.

Waarom maak je niet simpelweg een wekker aan die op dagen x y z werkt en dan een flow per wekker?

3 Likes

JIk sluit me aan bij de manier van Gerard: splits flows in triggers en action.
Dat maakt je veel flexibeler.
(Ik gebruik ook nog “markers” om aan geven of een flow een trigger of een actie is: @ trigger door tijd, ! Trigger door sensor, > actie.) zo kan je in de flows makkelijk filteren op acties.
Ik start mijn flows niet met “when this flow start” maar gebruik daar virtuele devices push buttons voor.
Bij devices kan je namelijk zien in welke flow ze gebruikt worden. Maar bij flows kan je niet zien door welke flows deze gestart worden (ticket voor ingediend)
Dat ziet er dan zo uit:
Diverse flows die triggeren op een tijd (@)
En flows die een actie definieren(>)
image
Definitie van een tijdstrigger (zet een virtual device op “pressed”)


En het aanzetten van het device triggert de actie

If you could please keep the conversation in English as much as possible, then more people will be able to participate and help you. If you would rather not or can’t communicate in English then please check out Non-English boards at

https://community.homey.app/c/non-english

Nederlands (Dutch), Dansk (Danish), Deutsch (German), Svenska (Swedish) , Français (French), Polskie (Polish), Fiński (Finnish)

I have moved this thread to the non-english forum, if you have an issue please feel free to contact myself or any other moderator.